fit.pl mobile logo


Nordic Walking, czyli kijki dla każdego!

Nordic Walking to marsz wykonywany ze specjalnie zaprojektowanymi kijami oraz profesjonalnym zapięciem do rąk. To naturalna forma ruchu, co sprawia, że każdy bez względu na płeć i wiek może uprawiać spacer z kijkami
Idzie facet po lesie i podpiera się kijkami.
Nagle zobaczył go siedzący na polanie turysta i zawołał:
- A gdzie Pan zgubił narty?
Taka reakcja na osoby uprawiające Nordic Walking jest dość często spotykana jeszcze w wielu krajach. Sytuacja taka wynika z rozmaitych przyczyn, lecz najważniejszą jest nieznajomość dyscypliny Nordic Walking. Dzisiaj chciałbym Państwu przedstawić tą bardzo popularną na zachodzie (a szczególnie w Skandynawii), formę aktywności ruchowej.  nordic walkingNordic Walking to marsz wykonywany ze specjalnie zaprojektowanymi kijami oraz profesjonalnym zapięciem do rąk. Technika poruszania się z kijami jest zaczerpnięta z narciarstwa biegowego. Zastosowanie takiego rozwiązania pozwala na podniesienie efektywności treningu w porównaniu ze zwykłym marszem. Nordic Walking ma jeszcze większą zaletę, jest on mianowicie najbardziej naturalną dla nas formą ruchu, co sprawia, że każdy bez względu na płeć i wiek może uprawiać spacer z kijkami.
Zalety Nordic Walking
 Śmiało zaryzykuje stwierdzenie, że Nordic Walking jest to produkt bez wad (oprócz jednej malutkiej, ale o tym za chwilę), godny polecenia dosłownie każdemu. Zanim przytoczę najważniejsze zalety marszu nordyckiego, wymienię jedyną wadę, jaka mi się nasuwa – koszt zakupu profesjonalnych kijów do NW (około 200 zł).  Zapamiętaj, że Nordic Walking:
  • poprawia ogólną wydolność organizmu
  • pozwala na dłuższe spacery bez większego odczuwania zmęczenia mięśni nóg (szczególnie zalecane dla osób starszych i po urazach)
  • odciąża stawy: skokowe, kolanowe, biodrowe i kręgosłupa
  • angażuje górne partie mięśniowe (tułów i ramiona)
  • zwiększa zapotrzebowanie na kalorie
  • ułatwia chodzenie po nierównym i górzystym terenie
  • daje dużo radości poprzez wpływ na produkcję endorfin, czyli hormonów szczęścia
  • to świetny sposób na poprawę sylwetki, polecany szczególnie osobom otyłym

Jakie kije wybrać?

Zacznijmy od tego, że sprzęt, jaki kupimy będzie miał bardzo duże znaczenie w poprawnym wykonaniu techniki Nordic Walking. Niestety zdarza się, że chcąc oszczędzić parę złotych kupujemy tańsze kijki niekoniecznie oryginalne lub co gorsza kije do trekkingu. Aby cieszyć się w pełni z naszego nowego hobby należy zakupić sprzęt markowy, co nie znaczy najdroższy. Przy zakupie bezpośrednim warto przymierzyć kije i sprawdzić, czy odpowiada nam dane zapięcie. Wygodne i trwałe pozwoli nam spacerować po kilka godzin bez uczucia dyskomfortu.

[-------]

Jakie długie kije kupić?

W sprzedaży możemy trafić na dwa rodzaje kijów – o stałej długości oraz teleskopowe. Wybór będzie uzależniony od naszych preferencji, ja natomiast polecam kije o jednej długości. Istnieje wiele różnych wzorów na wyliczenie odpowiedniej długości kijów do NW, które różnią się od siebie nieznacznie. Ja polecam dobrać długość według następujących wytycznych:

nordic walking 21. Obliczamy długość według wzoru 0,7 X wysokość naszego ciała w cm
np. przy wzroście 175 cm [ 170 X 0,7 = 119 cm] kupujemy kije o długości 120 cm.

2. Wykonujemy test na tzw. „kąt prosty” – stajemy na szerokość bioder, uginamy ramiona w stawie łokciowym tak, aby uzyskać kąt prosty. Ramion przylegają do tułowia i są prostopadłe do podłoża. Jeśli mamy kąt prosty to jest ok., jeśli nie to zmieniamy na dłuższy lub krótszy.

Jak chodzić z tymi kijami?

W opanowaniu prawidłowej techniki marszu Nordic Walking niezbędna jest pomoc osoby wykwalifikowanej, czyli instruktora, który potrafi poprawnie nauczyć techniki marszu z kijami. Najczęściej stosowaną metodą jest metoda analityczna, która pozwala krok po kroku, opanować pełną prawidłową technikę.


Nauka składa się z czterech etapów:

I etap:

1. Prawa ręka podnosi kijek i wysuwa go do przodu jednocześnie z wysunięciem lewej stopy do przodu, która dotyka podłoża piętą, aby rozpocząć nowy krok.

2. Prawa ręka jest lekko zgięta w łokciu, a kijek jest ustawiony pod kątem (ok. 60 stopni do podłoża), równolegle do nogi zakrocznej (prawej).

3. Lewa ręka jest z tyłu za linią bioder i prostuje się do tyłu (odmach) po odepchnięciu się lewa ręką od pasków kijka.

4. Prawa noga wyprostowana z tyłu, stopa wspięta na palcach, gdy następuje odbicie się nią od podłoża.

II etap:

5. Wbicie kijka prawa ręka i odepchniecie następuje jednocześnie z odepchnięciem się lewa stopa, a pięści obu kończyn górnych mijają się z przodu.

6. Prawa ręka rozpoczyna odepchniecie się od pasków rękojeści, gdy przekroczy linie bioder z tyłu.

7. W tym samym czasie lewa ręka, ruchem wahadłowym, wysuwa się do przodu, trzymając rękojeść kijka.

8. Prawa noga jest lekko zgięta w kolanie, gdy przesuwa się do przodu obok lewej nogi. Ciężar ciała jest na lewej nodze i prawej ręce wspartej na kijku.

[-------]

III etap:

9. Odepchniecie za pomocą prawej ręki jest zakończone, gdy jest ona w pełni wyprostowana z tyłu.

10. W trakcie tego prostowania palce dłoni puszczają rękojeść kijka i dalsze odepchniecie następuje z wykorzystaniem pasków zapięcia, oparciem się o nie i naciśnięciem dłonią.

11. W tym samym czasie pięść lewej ręki unosi się wraz z kijkiem nieznacznie do przodu, a kończyna górna lewa zgina się lekko w łokciu.



12. Lewa noga (zakroczna) jest wyprostowana z tyłu, gdy następuje ruch odbicia z palców lewej stopy, a prawa noga jest wysunięta do przodu, ze stopą uderzającą piętą o podłoże i zaczynającą nowy krok.

IV etap:

13. Odepchniecie prawa ręka jest zakończone, gdy jest ona całkowicie wyprostowana a dłoń zupełnie otwarta.

14. Kijek jest przedłużeniem prawej kończyny górnej i jest równolegle ustawiony do lewej nogi.

15. Lewa noga rozpoczyna swoje odbicie i ciężar ciała przechodzi na prawa nogę.

16. Tułów pochyla się wyraźnie do przodu.

Mam już kije i co dalej?

Wbrew pozorom opanowanie poprawnej techniki nie jest takie łatwe, dlatego też zaleca się kilku lekcji z wykwalifikowanym instruktorem. Następnie można wyruszyć swoimi ścieżkami lub uczestniczyć w zorganizowanych zajęciach grupowych. Wybierając zajęcia z instruktorem, należy się spodziewać:
  • profesjonalnej rozgrzewki
  • zaplanowanej ciekawej trasy
  • stacji ćwiczebnych
  • korygowania ewentualnych błędów w trakcie marszu
  • odpowiednio dobranego stretchingu (ćwiczenia rozciągające powinny wystąpić na koniec każdej sesji treningowej)

No to w trasę!

Teraz już nic nie stoi wam na przeszkodzie, żeby w pełni nacieszyć się zaletami Nordic Walking. Wystarczy zaplanować trasę, spakować do plecaka wodę i jedzenie oraz zabrać ze sobą jak największą ilość znajomych, sukces gwarantowany.

Zachęcam wszystkich do przygody z Nordic Walking i potraktowania jej jako dobrego relaksu, wysiłku fizycznego oraz oderwania się od codzienności.

Z fit pozdrowieniami

Tomasz Walczak
www.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl