fit.pl mobile logo

Fitball - radość dla kręgosłupa i duszy

Już w starożytności znane były zabawy z chmurami kulistych kształtów, kamieniami i wszelkimi okrągłymi przedmiotami
Zabawa z piłka była, jest i będzie istniała. W starożytności znane były zabawy z chmurami kulistych kształtów, kamieniami i wszelkimi okrągłymi przedmiotami. Szczególne zalety kul i piłek zawsze fascynowały i budziły nie tylko w dzieciach instynkt do zabawy.
Od zabawki po...

Dzisiejsza piłka fitball „narodziła” się w słonecznej Italii. Ówczesny producent zabawek Aquilino Cosani w 1963 roku po raz pierwszy wyprodukował dużą, winylowa piłkę do dziecinnych zabaw. Na tą właśnie piłkę w Szwajcarii natknęła się angielska fizjoterapeutka i jako pierwsza zwróciła swoją uwagę, używając jej podczas ćwiczeń z noworodkami i małymi dziećmi. Dzisiejsze wielofunkcyjne zastosowanie piłek w fizjoterapii i rehabilitacji zawdzięczamy dr Susan Klein ze Szwajcarii. Od pierwszej do dziś przyjętej w krajach anglosaskich nazwy „Swissball” po „Fit”, „Fitness”, „Gym”, „Fizjo”, „Body”, „Pezi” przyjmowało się i rozwijało zastosowanie kolorowych kul. A włoska rodzinna firma „Gymnic Spa” pod wodzą syna Nevio Cosani do dziś dalej produkuje coraz to doskonalsze, słoneczne kule z wielorakim zastosowaniem. Cześć z nich dociera do nas, do polskich klubów fitness. Kilkadziesiąt największych o przekroju 150 i 180 cm tzw. megabal służą do zabawy dzieciom i delfinom w Sea Word.

Niestabilne powierzchnie

Coraz to szybsze i intensywniejsze tempo współczesnego życia skłania do poszukiwań programów ćwiczeń, które w optymalny sposób regenerują nasz organizm, chroniąc przed czyhającymi chorobami cywilizacyjnymi i przywracając zaburzony balans. Wiele ze współczesnych programów ćwiczeń, przystosowanych dla potrzeb klubów fitness czerpie inspiracje z rehabilitacji i wykorzystuje sugestie najnowszych, specjalistycznych badań naukowych do praktyki. Od kilku lat znawcy przedmiotu podnoszą rangę ćwiczeń zwiększających stabilizację i równowagę naszego aparatu ruchu. Na rynku pojawia się wiele przyborów i urządzeń specjalnie do tego celu skonstruowanych. Od niestabilnych powierzchni, jak Core Board Reeboka, poduszka do ćwiczeń równoważnych „Airexu”, movin-step firmy ”Gymnic”, aero-step Togu, „trener stabilizacji” Thera-Bandu po Multi Function Disc firmy MFT i po prostu zrolowane maty oraz dawno już doceniane, a odkrywane na nowo piłki fitball.

Zalety ćwiczeń na piłkach fitball są podobne, jak na wszystkich z wyżej wymienionych niestabilnych powierzchniach. Walcząc o utrzymanie równowagi podczas wykonywania ćwiczeń zdecydowanie podnosimy koordynację, równowagę a przede wszystkim stabilizację stawową, zmniejszając znacznie ryzyko uszkodzeń w obrębie aparatu ruchu. Tym nie mniej, tylko piłka spełnia warunki idealnego dla współczesnego człowieka siedziska. Inne jej zalety, to likwidacja bądź zmniejszanie napięć okolic karku i łopatek (tak często występujących szczególnie u osób pracujących siedząc), zmniejszenie dolegliwości w okolicach lędźwi (poprzez wymuszona korekcje ustawienia miednicy), odciążenie krążków międzykręgowych i stawów kręgosłupa, kolanowych i skokowych (poprawa stabilizacji i rozluźnienie mięśni).

pilfit 3Piłka jest okrągła i chce się toczyć, my zaś staramy się ja okiełzać, angażując w tym celu o wiele więcej, niż podczas innych ćwiczeń mięsni (część z nich włącza się tylko podczas ćwiczeń o charakterze równoważnym). W związku z powyższym, wykorzystujemy wszystkie, możliwe stabilizatory stawowe i dodatkowo stymulujemy pozytywnie wszystkie struktury otaczające stawy (ścięgna, więzadła, nerwy, naczynia krwionośne itp.). W końcowym efekcie, w wyniku ćwiczeń na piłce mechanizmy ochronne stawów działają szybciej i zdecydowanie obniżają urazowość.

Kolorowe kule zadomowiły się na dobre w wielu polskich klubach fitness, na salach gimnastycznych szkół, przedszkoli, w gabinetach fizjoterapii i rehabilitacji oraz klubach sportowych. Większość sportowców wyczynowych światowej czołówki nie wyobraża sobie treningu bez „fenomenu równowagi”. Mam nadzieje, iż korzystających z zalet piłek fitball w Polsce będzie z roku na rok coraz więcej. Wierzę, że już dziś wiele osób, przekonanych o terapeutycznym działaniu kolorowych kul, tak jak ja pisząc ten artykuł, korzysta z alternatywnego „dynamicznego” siedzenia na piłce podczas pracy przy komputerze, oglądania telewizji, czy chociażby od czasu do czasu, w przerwie dla odciążenia kręgosłupa, kładzie się na piłce przodem lub tyłem, doznając w kilka sekund prawdziwego odprężenia.

[-------]

Nieograniczone możliwości ćwiczeń

Możliwości ćwiczeń na piłce są praktycznie nieograniczone. A wiek uczestników nie gra roli. Bawi i uczy zarówno dzieci, jak i seniorów. Zaczynając od ćwiczeń oswajających czy balansowania z piłka (trzymając ją oburącz potem naprzemiennie na prawej i lewej dłoni), poprzez ćwiczenia o charakterze koordynacyjnym z możliwością zastosowania podstawowych kroków aerobikowych, po ćwiczenia wzmacniająco - siłowe, równoważne, oddechowe, specjalistyczne (tu cala gama ćwiczeń w lekcji „zdrowy kręgosłup”, np. mobilizacja kręgosłupa) i relaksacyjno - rozluźniające (PilRelaks) oraz z dodatkowymi przyborami (hantle, taśmy, małe piłki, tubingi). Wiele osób korzystających z siłowni woli wybrane ćwiczenia ze sztanga lub hantlami wykonywać leżąc na piłce, zamiast na ławce. Motywują to dodatkową kontrolą poprawności wykonywania ćwiczenia poprzez zaburzanie równowagi w leżeniu na piłce. Nie wspomnę już o wielu ćwiczeniach o charakterze zabawowym (tak integrujące grupę), bądź o całej gamie ćwiczeń w parach z jedną piłką. Nowe trendy w fitnessie nie pozostają obojętne wobec zalet piłek fitball i tak mamy możliwość wplatania ich do lekcji Pilates (przykłady na zdjęciach poniżej)

pil fit 1 pil fit 2

 bądź Body Art.:

 pil fit5  pila fit bok 1
 pilfit5  pillfit bok


[-------]

Kilka przykładowych ćwiczeń

Klasyczne ćwiczenie mobilizacji kręgosłupa, szczególnie jego lędźwiowego odcinka, wykonywane na piłce jest jeszcze bardziej skuteczne. Kładziemy się tyłem na piłce, stopy rozstawiamy na szerokość bioder. Dodatkowo, wykonując powolne ruchy okrężne biodrami, możemy zastosować automasaż lędźwiowej okolicy naszego kręgosłupa. Po kilku minutach takiego zabiegu wszyscy czują się zrelaksowani. W tej pozycji mamy jednoczesny stretching dla często przykurczonych mięśni piersiowych.



 

 

Bądź kolejna pozycja: z leżenia na brzuchu przechodzimy do podporu i wyprostu całego ciała na piłce:
pil fit 6
 

aby po kilku sekundach powoli przejść do siadu klęcznego na piłce:
pil fit7
 

Stabilizacja i równowaga w połączeniu ze wzmacnianiem. Ważne w tym ćwiczeniu trzymanie kręgosłupa w linii prostej (nie wyginanie się w odcinku lędźwiowym oraz niezbyt wysoko utrzymywane biodra) i kontrolnie napięte mięśnie brzucha:


pilfit5
 

 

Półszpagat na piłce i podpór z jedna noga lekko uniesioną:


pil fit 4
 

Życząc wiele frajdy podczas ćwiczeń z piłkami osoby zainteresowane zgłębianiem techniki ćwiczeń z piłkami fitball (Pilates, zdrowy kręgosłup) zapraszam na październikowe szkolenia i warsztaty 25 i 26 w Warszawie szczegóły: kuehbauch@nextra.at

Sponsor sesji zdjęciowej: www.meden.com.pl, dystrybutor między innymi piłek fit i overball.

dr Jolanta Ignaszewska - Kühbauch
www.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl