fit.pl mobile logo

Jak powinno wyglądać prawidłowo skomponowane śniadanie?

Czy Polacy wiedzą jak powinno wyglądać prawidłowo skomponowane śniadanie – komentuje dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska z Collegium Medicum na Uniwersytecie Jagiellońskim 
Śniadanie to podstawowy posiłek w codziennym jadłospisie. Powinno dawać energię na cały dzień oraz dostarczać najważniejszych składników odżywczych. Jak pokazało przeprowadzone przez GfK Polonia i markę Łowicz badanie1 większość Polaków świadomych jest roli tego posiłku w codziennej diecie, a nawet uważa, że komponowane przez nich śniadania są zgodne z zaleceniami ekspertów. Ale czy rzeczywiście wiemy już wszystko na ten temat? Wyniki badania marki Łowicz komentuje dr Agnieszka  Kozioł-Kozakowska z Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego

Co Polacy myślą, że wiedzą o zdrowym śniadaniu?

Pierwsze wyniki badania GfK Polonia i marki Łowicz pokazują bardzo pozytywny obraz postrzegania roli śniadania w codziennej diecie. Wynika bowiem z niego, że aż 84% mam – osób najczęściej odpowiedzialnych za przygotowywanie rodzinnych śniadań – ma świadomość roli tego posiłku. Co więcej aż 86% z nich deklaruje, że wie jak powinno wyglądać prawidłowo skomponowane śniadanie. „Bardzo cieszą obydwa wyniki ponieważ pokazują, że wiele lat edukacji przyniosło efekty. Badanie pokazało też, że obecnie w aż około 85% polskich domów jada się śniadanie codziennie lub prawie codziennie. W tym obszarze  z całą pewnością możemy powiedzieć, że Polacy prezentują prawidłowe postawy żywieniowe” – powiedziała dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska z Collegium Medicum UJ  i dodała – „Niestety pomimo deklaracji przez tak dużą grupę osób dobrej wiedzy na temat tego, jak powinno wyglądać prawidłowo skomponowane śniadanie, dalsza część badania pokazała, że skład tych posiłków nie zawsze jest idealny i zgodny z zaleceniami dietetyków”.

Jak zatem najczęściej wygląda nasze śniadanie?

Badani, poproszeni o wskazanie produktów, które jada się w ich domu na śniadanie, wymieniali m.in. kanapki (aż 85%) z wędliną lub serem, płatki z mlekiem lub jogurtem, jajka, mleko, ser biały, warzywa, parówki, jogurt owocowy lub dżem. Komentując kompozycję takiego śniadania dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska powiedziała – „Śniadanie spełnia specyficzną rolę, którą jest uzupełnienie energii utraconej podczas nocnej przerwy. Dlatego pierwsze miejsce pełnią w nim węglowodany – złożone i proste. Zaraz po nich znajduje się białko, tłuszcze, błonnik, witaminy oraz mikro- i makroelementy. Cieszy zatem fakt, że np.  w aż blisko 40% domów dodatkiem do śniadania są niskosłodzone dżemy owocowe, owoce lub sok owocowy. Musimy bowiem pamiętać, że śniadanie powinno dostarczać ok 35% dziennego zapotrzebowania energetycznego. To najlepszy moment aby produkty te zagościły na stole”.



Badanie pokazało jeszcze jedną ciekawą śniadaniową postawę Polaków. Chociaż większość  z nas deklaruje, że śniadanie jada codziennie lub prawie codziennie, to jednak tylko 37% zwraca uwagę aby było ono zdrowe i odżywcze. Dla 41% badanych najważniejsze jest aby było ono szybkie i wygodne, a 22% deklaruje, że śniadanie powinno być przede wszystkim smaczne i różnorodne. W opinii dr Agnieszki Kozioł-Kozakowskiej ta część badania pokazała, że ciągle aktualna jest potrzeba edukacji w zakresie zdrowego odżywiania i prawidłowych postaw żywieniowych – „Śniadanie nie może być jakiekolwiek. Przecież pożywne śniadanie może być również smaczne, szybkie i wygodne. Najważniejszy jest w nim odpowiedni dobór produktów i właściwe proporcje. Jeśli wybieramy pieczywo, to najlepiej z mąki z pełnego ziarna, dodatkiem do mleka lub jogurtu niech będą płatki pełnoziarniste. Jeżeli szukamy słodkiego smaku, to sięgnijmy po niego właśnie podczas śniadania, doskonały będzie tu  np. niskosłodzony dżem lub dżem 100% z owoców, zawierający tylko cukry pochodzące  z owoców”.

A jak zdaniem eksperta powinno wyglądać prawidłowo skomponowane śniadanie?

„Najważniejszy jest odpowiedni dobór produktów, właściwe proporcje oraz indywidualne preferencje. Musi być zdrowo i smacznie, żebyśmy naprawdę lubili ten posiłek. Idealne śniadanie to np. pełnoziarniste pieczywo, do niego biały ser, dżem 100% z owoców, kilka listków cykorii. Inna możliwość to musli z jogurtem naturalnym, łyżeczką niskosłodzonego dżemu i np. połówką awokado. Aby dostarczyć sobie mikro- i makroelementów – szklanka np. pomarańczowego soku lub owoc” – podsumowała dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska.

Z badania GfK Polonia i marki Łowicz wynika ważny wniosek – Polacy zwracają coraz większą uwagę na to, aby prawidłowo się odżywiać. I chociaż w praktyce nie zawsze jeszcze wiemy jak dobierać produkty i nadal potrzebujemy edukacji w tym zakresie – kierunek zmian jest optymistyczny.

www.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl