fit.pl mobile logo

Tarczyca - jak o nią zadbać?

Gruczoł tarczycy to jeden z najmniejszych gruczołów w naszym organizmie. Jednak kontroluje wiele procesów zachodzących w naszym ciele. Kiedy tarczyca nie działa prawidłowo może wytwarzać za dużo lub za mało hormonów, co sprawia, że nasz oraganizm nie pracuje prawidłowo. Jeśli masz wahania nastrojów, zbyt szybko przybierasz na wadze lub chudniesz, ma problemy ze skórą - może to oznaczać, że twój styl życia doprowadził do uszkodzenia tarczycy

Zbyt wiele stresu

Stres wpływa na cały twój organizm, w tym na układ hormonalny. Jeśli żyjesz w ciągłym napięciu, tarczyca przestaje działać prawidłowo i wytwarza za dużo lub za mało hormonów. Jeśli doświadczyłeś już problemów z tarczycą, stres może prowadzić do ataków paniki lub długotrwałej utraty pamięci. Brak snu i stresująca praca znajdują się również na liście czynników ryzyka. Aby złagodzić negatywne działanie stresu na tarczycę musisz postarać się częściej wysypiać, unikać siedzącego trybu życia i chodzić na ćwiczenia. Jeśli nie potrafisz poradzić sobie ze stresem, wybierz się do psychologa.

Zbyt mała ilośc dobrych tłuszczy w diecie

Przechodząc na dietę eliminujemy z naszego menu tłuszcze. Owszem dieta niskotłuszczowa pomoże zredukować nadmierną ilość kilogramów. Jednak eliminacja także zdrowych tłuszczy może prowadzić do problemów z funkcjonowaniem tarczycy. Dobre tłuszcze znajdują się w oleju lnianym, jaja, produktach mlecznych, mięsie, rybach czy kiełkach pszenicy. Lepiej nie rezygnować z jedzenia takich produktów. 

Spożywanie zbyt dużej ilości produktów na bazie soi

Soja zawiera wiele użytecznych mikroelementów, witamin i może zastąpić produkty pochodzenia zwierzęcego. Ale nie zaleca się spożywania zbyt dużej ilości produktów sojowych, ponieważ spowalniają pracę tarczycy. Kiedy jemy dużo produktów na bazie soi, tarczyca absorbuje mniej jodu, ktory jest ważny dla jej prawidłowego funkcjonowania.

Jak możemy uniknąć tego problemu? Zmniejszając ilość spożywanych pokarmów sojowych i dodając więcej produktów zawierających jod: takich jak warzywa, jagody, owoce i owoce morza. Żurawina, krewetki, małże, kalmary i ryby morskie to najlepsi przyjaciele Twojej tarczycy.

Spożywanie dużej ilości warzyw kapustnych

Naukowcy z Oregon State University udowodnili, że surowe warzywa kapustne negatywnie wpływają na pracę tarczycy. Nie zaleca się spożywania dużej ilości kapusty, rzepy i rzodkiewki, szczególnie jeśli cierpi się na niedobór jodu. Chodzi o to, że produkty te zawierają glukozynolany, które zawierają azot i siarkę (dlatego te warzywa są lekko gorzkie.) Kiedy te pierwiastki dostaną się do naszego organizmu, wpływają na naszą tarczycę i mogą nawet wywołać wole. Lepiej jeść warzywa, takie jak buraki, pomidory i seler.

Palenie papierosów

Palenie wpływa źle nie tylko na nasze płuca. Różne badania pokazują, że ma to negatywny wpływ również na tarczycę. Tytoń sprawia, że tarczyca wytwarza coraz więcej hormonów powodujących nadczynność tarczycy. Co więcej, dym zawiera toksyny, a usunięcie ich zajmuje naszemu organizmowi 6 dni. W tych dniach zmniejsza się ilość jodu w tarczycy. Wzrasta poziom hormonów tarczycy we krwi i pogarsza się praca tarczycy.

Spożywanie zbyt dużej ilości produktów zawierających kofeinę

Picie zbyt dużej ilości kawy nie jest dobre dla naszego organizmu, a zwłaszcza dla prawidłowego działania tarczycy. Kawa i mocna herbata zawierają kofeinę, która zwiększa ilość kortyzolu w organizmie. Ten hormon stresu wpływa negatywnie na tarczycę i tym samym pogarsza się nasz metabolizm. Naukowcy wciąż spierają się o ilość kawy, która nie wpłynie źle na nasze zdrowie: wahają się między dwiema a sześćioma filiżankami dziennie. 5 ml kawy zbożowej zawiera 110-160 mg kofeiny (w zależności od rodzaju kawy). Należy pamiętać, że produkty takie jak czekolada, coca-cola i napoje energetyczne zawierają również kofeinę.

Spożywanie żywności o dużym indeksie glikemicznym

Indeks glikemiczny jest średnim wskaźnikiem procentowym, który mówi o tym, jak szybko po spożyciu jakiegoś produktu, wzrośnie poziom glukozy we krwi. Produkty o wysokim IG indeksie glikemicznym, to te, które po spożyciu szybko, gwałtownie podnoszą poziom cukru we krwi.  Dlatego tak ważne jest zwracanie uwagi na to, co jemy, by utrzymać tarczycę w zdrowiu. Produktami o wysokim indeksie glikemicznym są słodycze, ciasta, makarony i biały ryż. Te produkty zawierają ogromną ilość węglowodanów i wpływają na proces wchłaniania jodu. Niedobór jodu prowadzi do problemów z tarczycą. Oczywiście, prawie niemożliwe jest zaprzestanie spożywania produktów o wysokim indeksie glikemicznym, ale można zmniejszyć ich ilość w diecie.

Jedzenie dużej ilości masła i margaryny

Ludzie, którzy lubią masło, powinni być naprawdę ostrożni. Ten produkt znajduje się na liście produktów o wysokiej zawartości cholesterolu. Cholesterol wpływa na równowagę lipidów i pracę tarczycy. Mimo to nie zaleca się zaprzestania spożywania pokarmów zawierających tłuszcze zwierzęce. Na przykład masło jest źródłem selenu i witaminy D. Jeśli chodzi o margarynę, lepiej unikać tego produktu. Jest on wytwarzany z tłuszczów trans, które uszkadzają nasze układy hormonalne i sercowo-naczyniowe, prowadząc  do otyłości.


Nie martw się, nie wszystkie wymienione tu czynniki, prowadzą do zniszczenia tarczycy. Musisz zadbać o swoje ciało i zwrócić się do lekarza, jeśli zauważysz jakiekolwiek zmiany w swoim orgaznimie.

 

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl