fit.pl mobile logo


Mleko acidofilne

Na początku XX wieku Miecznikow wysunął tezę, że tzw. mleko bułgarskie, czyli mleko poddane fermentacji specyficzną mikroflorą, jest przyczyną długowieczności Bułgarów
mleko 1aTeza ta nie miała wówczas udokumentowania naukowego. Obecnie sytuacja uległa radykalnej zmianie i to, co było jedynie sugestią znalazło potwierdzenie w licznych badaniach. Wiadomo już, że proces fermentacji nadaje mleku nowych wartości.

Fermentowane napoje mleczne

Napoje mleczne fermentowane są to produkty otrzymywane z mleka i przetworów mlecznych w wyniku działania specyficznej mikroflory, powodującej obniżenie pH i koagulację białek mleka. Przemysłowa produkcja fermentowanych napojów z mleka rozpoczęła się po wyizolowaniu czystych kultur bakterii fermentacji mlekowej. Zastosowanie szczepów, o określonych właściwościach biochemicznych, pozwoliło uzyskać produkty, odznaczające się pożądanymi cechami organoleptycznymi, odżywczymi i dietetycznymi.

Mleko acidofilne

To jeden z przykładów produktów należących do grupy napojów mlecznych fermentowanych. Otrzymywane jest przez fermentację kwasową pasteryzowanego mleka, prowadzoną za pomocą bakterii mleko 2Lactobacillus acidophilus, które wytwarzają kwas L(+) mlekowy. W ofercie rynkowej możemy znaleźć naturalne mleko acidofilne oraz z dodatkami smakowymi, zwykle owocami. Wartość żywieniowa tego napoju wynika ze zdolności bakterii mlekowych do zasiedlania przewodu pokarmowego człowieka oraz udokumentowanych właściwości terapeutycznych tego szczepu probiotycznego. Mleko acidofilne należy do grupy mlecznych napojów nowej generacji o określonych właściwościach prozdrowotnych.

[-------]

Co robią bakterie?

W wyniku fermentacji prowadzonej przez bakterie następuje wstępne rozłożenie (nadtrawienie) niektórych składników mleka, przede wszystkim białek i laktozy. W mleku acidofilnym, podczas fermentacji cukier mleczny uległ rozłożeniu, dzięki czemu nie działa już drażniąco na śluzówkę jelitową organizmów nadwrażliwych. Bez obaw mogą je, więc spożywać osoby, które po wypiciu zwykłego słodkiego mleka odczuwają dyskomfort lub towarzyszą im zaburzenia żołądkowo – jelitowe. Pod wpływem działania bakterii zwiększa się także rozpuszczalność wapnia i innych składników mineralnych. Wiadomo, że wyższa jest także zawartość niektórych witamin z grupy B. Jeszcze jedną korzyścią płynącą z procesu fermentacji jest nadanie mleku nowych walorów smakowych, do których należy niewątpliwie łagodnie kwaśny smak, który pobudza wydzielanie śliny, a także enzymów trawiennych w żołądku i trzustce oraz przyspiesza perystaltykę jelit.

Właściwości odżywcze

Do najważniejszych właściwości zdrowotnych mleka acidofilnego należą:

- podwyższona wartość odżywcza mleka w napoju,

- zwiększone wykorzystanie laktozy u ludzi cierpiących na zaburzoną przyswajalność tego cukru,

- kontrola i regulowanie składu mikroflory jelitowej,

- hamowanie rozmnażania drobnoustrojów patogennych w przewodzie pokarmowym,

- hamowanie rozwoju niektórych nowotworów,

- obniżenie poziomu cholesterolu we krwi,

- regeneruje organizm po przewlekłym leczeniu antybiotykami,

- łagodzi skutki wirusowego zapalenia wątroby,

mleko 4- pobudzanie układu immunologicznego człowieka.

[-------]

Kozie mleko acidofilne

Większości ludzi koza kojarzy się z sympatycznie brzydkim, niewymagającym zwierzęciem, ale niewiele osób próbowało pić kozie mleko. Aktualnie na rynku można spotkać acidofilne mleko kozie. W porównaniu z mlekiem nie fermentowanym kozie mleko acidofilne ma o ok. 1/3 mniej laktozy, może być źródłem cennych dla organizmu człowieka bakterii Lactobacillus acidophilus i jest lekko strawne. Tak, więc osoby, które np. z powodu alergii nie tolerują mleka krowiego mogą spróbować zdrowego i łatwiej przyswajalnego dietetycznego mleka koziego.

Coś dla alergików

Po spożyciu sfermentowanego mleka zawarte w nim bakterie kwasu mlekowego wytwarzają w jelitach enzym laktazę, która trawi cukier mleczny. Reakcji alergicznej można także uniknąć podając chorym z nietolerancją laktozy inną postać mleka, mianowicie mleko acidofilne. Jest to słodkie mleko, nisko schłodzone, do którego wprowadzono bakterie Lactobacillus acidophilus w ilości 106 komórek/ml. Umożliwia to picie słodkiego mleka przez ludzi nie akceptujących kwaśnego smaku, bez ryzyka wystąpienia objawów złego wchłaniania laktozy.

Ciekawostki:

- Najbardziej popularne jest mleko krowie, kozie, owcze, należy jednak zaznaczyć, iż niektóre nacje spożywają mleko kobyle, bawole, ośle, czy wielbłądzie.

- Libijski władca Kaddafi, udając się na konferencję do Belgradu, kazał nawet zabrać ze sobą do samolotu swojego dromadera, aby móc w trakcie podróży spożywać ulubione mleko wielbłądzie.

- W Indiach natomiast krowa uważana jest za świętość i w codziennym hinduskim życiu uchodzi za przejaw nietykalności życia.

- Zaobserwowano, że Masajowie (szczep w Afryce Środkowej) mają względnie niski poziom cholesterolu, mimo że ich codzienna dieta jest bogata w cholesterol. Naukowcy wiążą to codziennym spożywaniem przez nich sfermentowanego mleka.

Aleksandra Czarnewicz - Kamińska
www.fit.pl




PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl