fit.pl mobile logo

5 powodów, dla których warto jeść owoce i warzywa w pracy

Aż 50% pracujących Polaków nie je codziennie owoców, 40% nie spożywa codziennie warzyw. To niepokojące dane z badania Dailyfruits. Jak ważny wpływ mają na nasze zdrowie owoce i warzywa wskazuje dietetyk wymieniając 5 istotnych powodów, dla których powinniśmy je spożywać każdego dnia, także w pracy.

Według zaleceń dietetyków owoce i warzywa powinny być jedzone w ilości minimum 400 g dziennie w proporcji ¼ do ¾, im ich więcej tym lepiej. Są one podstawą zdrowej diety, przeciwdziałają rozwojowi wielu chorób i zawierają cenne składniki pokarmowe. Lista zalet regularnego spożywania owoców i warzyw dla naszego organizmu jest długa. W pracy bez względu na miejsce jej wykonywania spędzamy średnio co najmniej 8 godzin dziennie, dlatego tak istotne są nawyki żywieniowe realizowane także tam gdzie pracujemy. Poprosiliśmy dietetyka więc o wskazanie 5 kluczowych powodów, które powinny zachęcić nas do sięgania po owoce i warzywa w ciągu dnia pracy.

Owoce i warzywa - zdrowa przekąska w pracy

Absolutną podstawą tego co powinniśmy spożywać w ciągu dnia, również w pracy są właśnie owoce i warzywa. To produkty bogate w błonnik, składniki bioaktywne, witaminy i składniki mineralne przez co dostarczają organizmowi to czego potrzebuje do jego prawidłowego funkcjonowania. Owoce i warzywa to także jedna z najlepszych zdrowych przekąsek w pracy, po które warto sięgać kilka razy w ciągu dnia.

Kiedy potrzebujemy coś pochrupać w czasie pracy, warzywa takie jak marchewka, pomidorki koktajlowe, rzodkiewki czy zielony ogórek będą bardzo dobrym wyborem – są niskokaloryczne, ale sycące dzięki swojej objętości, a przy okazji bogate w składniki odżywcze. Pakiet witamin i składników mineralnych z porcją wody świetnie wspomoże nasze eksploatowane każdego dnia szare komórki. Jeśli potrzebujemy konkretnego zastrzyku energii świetnie sprawdzą się owoce – poratują nas porcją cukru i orzeźwiającego smaku. – podpowiada Magdalena Kartasińska, dietetyk kliniczny.

Lepsza praca układu pokarmowego

Owoce i warzywa to jedno z ważniejszych źródeł błonnika pokarmowego. W połączeniu z wodą wpływa na prawidłową perystaltykę jelitową, zapobiega dyskomfortom trawiennym, zaparciom czy wzdęciom. Jego obecność równoważy również skład mikrobioty jelitowej nierzadko pełniąc funkcję prebiotyczną. Jej prawidłowy skład oddziałuje korzystnie na cały nasz organizm nie tylko regulując procesy trawienne, ale również wspierając odporność i dobry nastrój.

Źródło przeciwutleniaczy

Warzywa i owoce to bogactwo witamin, składników mineralnych i związków bioaktywnych, z których bardzo duża ilość pełni funkcję antyoksydacyjną. Oznacza to, że mają realny wpływ na procesy zapalne toczące się w naszym organizmie w wyniku rozmaitych negatywnych czynników środowiskowych czy naszych złych wyborów w kontekście stylu życia.

Żywność bogata w związki antyoksydacyjne działa na nie niwelująco, więc warzywa, owoce i zioła powinny być obowiązkowym elementem naszego menu. Związki antyoksydacyjnie nie mają zdolności kumulowania się w naszym organizmie, więc każdego dnia powinniśmy dostarczać ich nową porcję. – wyjaśnia Magdalena Kartasińska, dietetyk kliniczny i kierownik działu dietetycznego Dailyfruits.

Lepsza odporność

Owoce i warzywa są źródłem składników o działaniu immunomodulującym. Spożywając pomarańczowe, żółte, czerwone i zielone warzywa dostarczamy do organizmu duże dawki beta karotenu, który jest prekursorem witaminy A. Usprawnia ona komunikację między komórkami biorącymi udział w ochronie naszego organizmu przed natarciem drobnoustrojów. Wszystkie czerwone i czarne owoce mają ogromną moc przeciwzapalną, która jest kluczowa dla sprawnego działania układu odpornościowego. Cytrusowe olejki eteryczne same z siebie pełnią funkcję antyseptyczną, a owocowe białe błonki cytrusowe w ich strukturze zawierają sporą porcję rutyny.

Orzeźwienie i dobra forma nawadniania organizmu

Odpowiednie nawodnienie gwarantuje prawidłowe działanie całego organizmu, w tym układu nerwowego i naszego mózgu. Jest on bardzo wrażliwy już nawet na niewielkie odwodnienie – pierwszą reakcją jest ospałość czy zaburzenia koncentracji, a dopiero później nasz organizm woła ”pić”. Ważne by również żywność stała dostarczała nam jak najwięcej wody, wówczas mamy pewność, że zapewniamy naszemu organizmowi odpowiednią ilość najważniejszego składnika dla przebiegu wszystkich najważniejszych reakcji metabolicznych w ludzkim ciele.

Banany i awokado, najmniej kojarzące się z soczystością owoce, zawierają jej i tak około 70%. To bardzo dużo. Rekordziści, jak ogórek, truskawka czy arbuz mają ponad 94% wody. Właśnie dlatego owoce i warzywa są bardzo istotnym graczem w wyścigu o dobre nawodnienie naszego organizmu. – mówi Magdalena Kartasińska, dietetyk kliniczny.

Jeśli mamy pod ręką owoce i warzywa chętniej i łatwiej włączamy je do codziennej diety. Dlatego tak ważna jest ich dostępność również w miejscu pracy, gdzie spędzamy dziennie wiele godzin i niezbędna jest dobra koncentracja. Część pracodawców stwarza swoim pracownikom taką możliwość oferując benefit owocowy w biurze czy w zakładzie pracy. Dostępność warzyw i owoców pod ręką w ciągu dnia pracy to dobra motywacja do pozytywnych zmian, budujących zdrowe nawyki żywieniowe.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl