fit.pl mobile logo

Co jeść na diecie wegetariańskiej?

Etyczne, ekologiczne, zdrowotne – powody przejścia na dietę wegetariańską bywają różne. Niezależnie od swoich pobudek musisz jednak wiedzieć, że wraz z eliminacją produktów mięsnych powinieneś zadbać o to, aby nowy sposób odżywiania wpłynął na Twoje zdrowie wyłącznie pozytywnie. Jeśli więc zastanawiasz się nad tym, jak przejść na wegetarianizm, aby Twojemu organizmowi niczego nie brakowało, przeczytaj porady, które przygotowali dietetycy Nice To Fit You.

Z tekstu dowiesz się:

  • czym zastąpić mięso, aby w diecie nie brakowało białka,
  • co jeść na diecie wegetariańskiej, aby nie odczuwać braku witamin i składników mineralnych,
  • jaką dietę pudełkową wybrać, aby nie martwić się niedoborami w jadłospisie wegetariańskim.

Wegetarianizm – jak zacząć jeść w ten sposób?

Dieta wegetariańska dopuszcza jedzenie produktów odzwierzęcych, takich jak mleko czy jaja. Zakłada natomiast całkowite wykluczenie mięsa i ryb, które przy klasycznej diecie jest jednym z głównych źródeł białka i innych cennych składników odżywczych. Na szczęście wszystko, co potrzebne dla zdrowia, z powodzeniem dostarczysz, jedząc wybrane produkty roślinne i nabiał.

Wegetarianizm – co jeść, aby uniknąć niedoborów białka?

Jeśli jesteś zdrowy i lekarz nie widzi przeciwwskazań, z powodzeniem możesz przejść na dietę wegetariańską. Wiele osób, które już to zrobiło, chwali sobie nowy styl odżywiania, obserwuje u siebie dobre wyniki rutynowych badań i świetne samopoczucie. To wszystko osiągniesz, jeśli będziesz pilnować swojej diety pod kątem różnorodności dostarczanych składników odżywczych.

Być może spotkałeś się ze stwierdzeniem, że największym wyzwaniem na diecie bez mięsa jest odpowiednia ilość białka w posiłkach – ale prawda jest taka, że trzeba na to uważać niezależnie od sposobu odżywiania.

Jeszcze do niedawna panowało przekonanie, że tylko białko z mięsa jest pełnowartościowe. Tymczasem obecnie dietetycy zwracają uwagę, że wszystkie białka składają się z aminokwasów w różnych kombinacjach. Na diecie wegetariańskiej najlepiej pod tym kątem wypada białko jajek oraz to pochodzące z mleka i jego przetworów. Warto dostarczać sobie także białko z roślin strączkowych, np.:

  • soi,
  • soczewicy,
  • fasoli,
  • grochu,
  • bobu.

Pamiętaj, że dobrze jest poznać skład aminokwasów w produktach i odpowiednio łączyć je w posiłkach – np. połączenie ryżu z mlekiem dostarczy Ci lepszej kombinacji aminokwasów niż zjedzenie tych produktów osobno.

Dieta wegetariańska – co jeść, aby dostarczać sobie odpowiednią ilość witamin i składników mineralnych?

Dietetycy uczulają, że w posiłkach wegetariańskich może brakować witaminy B12 , a także żelaza czy cynku. Aby tego uniknąć, postaraj się jak najbardziej zróżnicować swoje menu. Wprowadź do niego sporo nabiału, grzyby, produkty zbożowe, nasiona, orzechy i pestki.

Dobrymi roślinnymi źródłami cynku są na przykład:

  • ziarna maku,
  • pestki dyni,
  • ziarna sezamu,
  • nerkowce,
  • płatki owsiane.

Sporo żelaza znajduje się natomiast w:

  • tahini,
  • pestkach słonecznika,
  • pestkach dyni,
  • tofu,
  • soi.

Bądź kreatywny – ziarna słonecznika czy dyni wykorzystaj np. jako posypkę do sałatek. Zawarta w wielu warzywach czy owocach witamina C wspomaga wchłanianie żelaza, dlatego warto łączyć je z produktami bogatymi w ten pierwiastek, takimi jak fasola, soczewica czy orzechy.

Przede wszystkim jednak jedz dużo świeżych owoców i warzyw, które powinny być podstawą każdej diety, również tej bardziej tradycyjnej. Stawiaj na produkty surowe, gotowane na parze, pieczone czy duszone – takie mają najwięcej dobroczynnych składników. Unikaj smażenia w głębokim tłuszczu. Przeczytaj również o tym, jak jeść więcej warzyw, które dostarczą Ci witamin i składników mineralnych.

Niektóre składniki warto też dodatkowo suplementować – dotyczy to szczególnie witaminy B12 (wegetarianie) oraz D3, czyli tzw. witaminy słońca (wszyscy w naszej strefie klimatycznej). Pamiętaj jednak, że tabletki nigdy nie zastąpią pełnowartościowego jadłospisu wegetariańskiego.

Dieta wegetariańska – jadłospis z pełnowartościowymi posiłkami od NTFY

Zmiana sposobu odżywiania się to nie lada wyzwanie. Planowanie posiłków, zakupy, gotowanie… Jeśli na samą myśl o tych wszystkich czasochłonnych czynnościach masz ochotę porzucić swoje postanowienie, wypróbuj dietę pudełkową od Nice To Fit You. Dlaczego akurat tę?

Dietetycy NTFY dbają, aby wegetariański obiad, śniadanie i wszystkie inne posiłki były dla Ciebie najsmaczniejszą rzeczą na świecie. Planują Twoje dzienne menu tak, by nie zabrakło Ci żadnych potrzebnych składników. Z kolei dostawcy pilnują, abyś codziennie pod same drzwi otrzymał na czas swoją paczkę z jedzeniem. To oznacza, że Ty nie musisz się już martwić ani kalorycznością posiłków, ani zakupami czy gotowaniem. Dieta Veggy dostarcza Ci:

  • 45-50% węglowodanów (np. pieczywo, kasza, ryż, makaron),
  • 20-25% białka (np. rośliny strączkowe, nabiał),
  • 30-35% tłuszczu (np. oliwa, orzechy, pestki i nasiona),
  • odpowiednio zbilansowaną ilość witamin i składników mineralnych.

Co więcej, catering od NTFY pozwala na swobodny wybór menu. Jeśli więc bazowo zdecydujesz się na dietę Veggy, ale któregoś dnia w innym wariancie (np. Classic czy Less Gluten & Dairy Free) znajdzie się propozycja posiłku wegetariańskiego, która będzie wydawała Ci się bardziej zachęcająca – z powodzeniem możesz wybrać to danie w Twoim panelu klienta.

Postaw na jadłospis wegetariański: zamów dietę od NTFY i ciesz się dobrym zdrowiem bez jedzenia mięsa. Pamiętaj, że każdy organizm inaczej reaguje na zmianę sposobu odżywiania, więc badaj się regularnie – dzięki temu będziesz mieć pewność, że podjąłeś decyzję dobrą dla Twojego zdrowia.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl