fit.pl mobile logo

Dieta a wiek, jaka jest zależność?

Wiele osób jest przekonanych, że istnieje "dieta idealna", która pozwoli zrzucić zbędne kilogramy i utrzymać szczupłą sylwekę. Nic bardziej mylnego. Nie ma diety cud, która zadziała u wszystkich. Na skuteczność diety mają wpływ różne czynniki, między innymi wiek. W zależności od wieku należy unikać niektórych produktów spożywczych. Sprawdź jakich!

Dieta a wiek - nastolatki

Jets to okres, w którym intesywnie rośnie i rozwija się nastoletnie ciało. Dlatego potrzeba wiele składników odżywczych. To również czas, kiedy nastolatki nie jedzą śniadań, wychodząc z domu, a ich dieta zaczyna składać się głównie z fast foodów. Nie jest to dobre dla rozwijających się organizmów młodych ludzi.

Prawidłowo zbilansowana dieta nastolatki czy nastolatka, bogata w odpowiednie porcje owoców, warzyw lub soku, powinna składać się z pięciu posiłków: śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek i kolacja. Organizm człowieka nie magazynuje wielu witamin i składników mineralnych, dlatego należy je dostarczać jak paliwo – 5 razy dziennie, pamiętając aby sporą ich część stanowiły porcje warzywno-owocowe.

Do diety powinny zostać włączone produkty bogate w wapń, białko i żelazo.

Dieta a wiek - dieta po dwudziestce

Kiedy masz 20 lat warto śmieciowe jedzenie wyeliminować lub zupełnie ograniczyć. Zamień chipsy na słodkie ziemniaki, mleczną czekoladę na gorzką, jedz jogurt zamist lodów. Prawidłowe żywienie w tym okresie warunkuje mniejszą predyspozycję do rozwoju miażdżycy, nadciśnienia tętniczego i osteoporozy w wieku dorosłym. W dużym uproszczeniu żywienie do 25. roku życia „programuje” zdrowie naszego organizmu na resztę dorosłego życia – wolniej przebiegają procesy starzenia się i dłużej pozostajemy w dobrej kondycji psychicznej oraz fizycznej. 

Dieta osób po 20. roku życia powinna być bogata w tłuszcze omega 3 i kwas foliowy. Tak więc na Twoim talerzu powinny znaleźć się warzywa liściaste, makaron, orzechy włoskie, łosoś czy nasiona chia.

Dieta a wiek - dieta po trzydzistce

Przekroczyłaś 30. rok życia i zauważasz, że na Twoim brzuchu pojawiają się niepokojące wałeczki? To skutek wolniejszego tempa spalania kalorii i regeneracji organizmu, często spadku wydolności organizmu lub bardziej biernego trybu życia. Jak sobie z tym poradzić? – Nie zapominaj o pięciu zbilansowanych posiłkach w ciągu dnia, staraj się także żyć aktywnie – już 3 godziny sportu tygodniowo sprawią, że poczujesz znaczną różnicę.

W swojej diecie uwzględnij warzywa i owoce (unikaj tych o wysokiej zawartości cukru, szczególnie gdy zamierzasz spożywać je wieczorem), ogranicz słodycze i produkty wysoko przetworzone. Postaw za to na chude mięso i sery, ryby oraz mleko i jego przetwory. Węglowodany dostarczaj z kolei w wyważonych dawkach – najlepiej z pełnoziarnistego pieczywa czy brązowego ryżu.

W tym wieku, uwzględnij pokarmy, które budują mięśnie i wzmacniają kości. Produkty bogate w białko, takie jak jajka, nasiona, orzechy, produkty sojowe, pierś z kurczaka i komosa ryżowa powinny być twoimi przyjaciółmi. Mleko i jogurt są niezbędne do wzmocnienia kości, ale w razie potrzeby rozważ suplementy wapnia i białka.

Dieta a wiek - dieta po czterdziestce

Aby regulować poziom cukru we krwi i przyspieszyć metabolizm, upewnij się, że w twojej diecie znajduje się błonnik. Przedmioty takie jak brokuły, produkty pełnoziarniste i ziemniaki ze skórką z łatwością ci to zapewnią. Należy unikać śmieciowego jedzenia!

Ponieważ w tym okresie życia zapotrzebowanie na energię znacznie się zmniejsza, należy bardzo uważnie komponować dietę. Najbezpieczniej jest jeść mało, ale częściej, wprowadzając do menu dużo owoców. Aby dostarczyć tak potrzebnego (szczególnie w tym wieku) białka jedz ryby, chude mięso, fasolę, pieczywo żytnie. Dużo spaceruj i ćwicz, wtedy pobudzisz do pracy własny organizm.

Dieta a wiek - dieta po pięćdziesiątce

Z wiekim zmniejsza się tempo naszego metabolizmu, dlatego zaleca się spożywanie produktów spożywczych, które organizm może łatwo strawić. W tym wieku warto rozważyć zamianę normalneo mleka na mleko roślinne, np. migdałowe, a zwykłe płatki zbożowe na te wolne od curków. Aby zmniejszyć oznaki starzenia, warto sięgnąć po awokado, brokuły, orzechy i szpinak. Jedzenie jabłek może pomóc obnizyć poziom cholesterolu i zwalczyć cukrzycę.

Dieta osób starszych powinna obowiązkowo dostarczać witamin: E, B2, B6, kwasu foliowego oraz wapnia. Należy stronić od ciężkostrawnych dań i postawić na spożywanie małych porcji jedzenia, co z pewnością pozytywnie wpłynie na ewentualne dolegliwości pokarmowe. Z produktów spożywczych wybierajmy m.in. szpinak, kasze, nabiał, chude mięso, czosnek i orzechy włoskie.

Dieta a wiek  - dieta 60+

Zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn po 60. roku życia, zauważalne są duże niedobory wapnia w diecie. Chociaż u kobiet można odnotować nieco wyższe jego spożycie z uwagi na to, że obawiają się one zachorowania na osteoporozę. Kolejnym minerałem, którego braki są bardzo duże u osób starszych jest żelazo. Wskazuje się na większe ubytki tego minerału u kobiet niż u mężczyzn. To w połączeniu z niedoborami cynku może powodować anemię, spadek odporności organizmu oraz wolniejsze gojenie się ran, co u osób starszych może powodować wycieńczenie organizmu oraz różnego rodzaju zakażenia.

W diecie osób starszych często brakuje też cennych dla zdrowia witamin. Wskazuje się tutaj przede wszystkim duże niedobory witaminy D już u osób po 50. roku życia, gdyż znacznie zmniejsza się jej naturalny metabolizm oraz wytwarzanie w skórze po nasłonecznieniu.

Unikać należy potraw tłustych, solonych oraz zawierających duże ilości cukrów prostych.

 

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl