fit.pl mobile logo

Dieta proteinowa

Dieta proteinowa została uznana za najpopularniejszą przez użytkowników portalu FIT.pl. Przedstawiamy główne założenia diety doktora Pierra Dukana
Nadwaga i otyłość stanowią problem dotyczący coraz to szerszej grupy osób na całym świecie. Jesteśmy zewsząd zalewani informacjami, jak zdrowo się odżywiać, co jeść, a czego nie jeść, aby osiągnąć wymarzoną sylwetkę. Nawał informacji często wprowadza nas w zdezorientowanie i brak wiary, że jakikolwiek program żywieniowy pomoże zrzucić zbędne kilogramy. W zrzuceniu zbędnych kilogramów może nam pomóc dieta proteinowa (zwana także dietą protal), która została opracowana przez francuskiego doktora Pierra Dukana. Innowacyjny program żywieniowy nie wiąże się z koniecznością radykalnego ograniczenia spożywanych przez nas produktów czy regularnego wykonywania ćwiczeń. Silna wola pozwoli każdemu przyzwyczaić się do nowych nawyków żywieniowych i osiągnąć idealną sylwetkę bez efektu jo-jo.
Dieta polega na zmianie swojego pożywienia na wysokobiałkowe, gdyż – poza faktem, iż białko to główny budulec mięśni – do jego strawienia potrzeba więcej energii niż samo białko dostarcza. A – jak wiadomo – utratę masy ciała powoduje deficyt energetyczny (dostarczanie do organizmu mniejszej ilości kalorii w stosunku do zapotrzebowania)
Zaletą diety jest niewątpliwie brak konieczności liczenia kalorii, ważenia porcji i wydzielania ilości posiłków. Opiera się ona na spożywaniu naturalnych, bogatych w białko produktów.

4Dieta podzielona jest na cztery następujące fazy:
  • ataku,
  • naprzemiennej,
  • utrwalenia uzyskanej wagi,
  • definitywne ustabilizowanie wagi.

Pierwszy etap – trwający od dwóch do siedmiu dni polega na jedzeniu jedynie produktów zawierających pełnowartościowe białko – zalicza się do nich wszelki chudy drób (oprócz kaczki) – indyki, kury, który należy jeść bez skóry, oczywiście jajka, chude (lub beztłuszczowe) mleko, sery i jogurty. Zalecane są także ryby i owoce morza (krewetki, raki, ostrygi). Potrawy można grillować lub piec, ale bez dodatku tłuszczu. Dozwolone są także podroby takie jak wątroba czy nerki. W tej fazie, jak podczas każdej diety, należy pić codziennie co najmniej 1,5 litra wody. Herbata i kawa dozwolone są bez ograniczeń. Trzeba tylko pamiętać, że napoje nie mogą zawierać cukru. W tej fazie diety można nawet pić coca-colę light, ale w ilości 1 szklaneczki dziennie. Nie rezygnujemy w 100% z węglowodanów. Koniecznie podczas pierwszej fazy musimy codziennie jeść jedną – dwie łyżeczki otrębów. Idealny czas trwania pierwszego etapu to pięć dni.

Czas trwania drugiego etapu powinien wynosić tyle samo dni co pierwszy etap. Częstotliwość i ilość posiłków również zostaje tak sama, dołączamy jedynie warzywa w postaci surowej i gotowanej. Ale też nie wszystkie. Dozwolone są wszelkie rodzaje sałat, szparagi i fasolka szparagowa, cykoria, cukinia, por, seler, grzyby, rzodkiewki, kapusta, szpinak i pomidory a także marchew i buraki (te dwa ostatnie nie mogą być spożywane do każdego posiłku). Kategorycznie nie wolno nam zjeść ziemniaków, fasoli, groszku, kukurydzy ani soczewicy. Przygotowując sosy używamy olejów, musztardy, octu lub jogurtu albo serów twarogowych. Podczas trwania tej fazy masa ciała może wzrosnąć, ale tylko na początku. Dwa pierwsze etapy diety należy stosować aż do uzyskania pożądanej masy ciała. Trzeba jedynie pamiętać, że mają one trwać tyle samo dni (np. pięć dni fazy pierwszej i pięć dni drugiej, lub krócej, ale nie dłużej niż tydzień każdej).
W trakcie fazy trzeciej – będącej utrwaleniem uzyskanej masy ciała posiłki wzbogacamy o porcję owoców dziennie. Unikamy czereśni, winogron, bananów a także suchych orzeszków. Z produktów węglowodanowych można zjeść dwa kawałki chleba, dietę urozmaicamy o porcję sera nie fermentowanego twardego. Dwa razy w tygodniu włączamy do diety makarony, kasze lub soczewice. I co najprzyjemniejsze – dozwolone są dwa dni (ale nie pełne dni) w których dwa posiłki możemy przeznaczyć na objadanie się czym tylko chcemy!
Warto jednak, podczas tych dwóch dni nie zjeść wszystkiego na co mamy ochotę na raz, ale postawić na rozsądek i jednak ograniczone ilości pokarmów. Czas trwania trzeciego etapu uzależniony jest od ilości zgubionych kilogramów. Schemat wygląda tak: 10 dni trzeciej fazy za każdy stracony kilogram. Jeżeli jesteśmy lżejsze o 5 kilogramów to mnożymy 5 (kg) x 10 (dni) co daje nam wynik 50 dni diety – trzeciej fazy.

„Powrót do normalności” – takim mianem można określić ostatni etap diety – czwarty. Nie jest to jednak absolutny powrót do zwyczajów żywieniowych sprzed powzięcia decyzji o odchudzaniu, gdyż według zasad tej fazy – przez jeden dzień w tygodniu musimy jeść tylko i wyłącznie białko. Ten etap powinien, zgodnie z założeniami diety trwać do końca życia, a istotne jest, aby proteinowy dzień był cały czas tym samym dniem tygodnia – warto więc wybrać go z głową. W tej fazie spożywamy codziennie otręby owsiane w ilości trzech łyżek i powoli przechodzimy do normalnego trybu odżywiania w pozostałe 6 dni.
Marta Frankowska
www.fit.pl 
 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl