fit.pl mobile logo

Dietetycy alrmują! Jemy za dużo

Japończycy najszczuplejsi, a mieszkańcy wysp Pacyfiku ciężsi od nich o około 70%. Amerykanie ciągle przybierają na wadze i są w czołówce najbardziej otyłych narodowości. Gdzie na mapie zbędnych kilogramów i nadmiaru tkanki tłuszczowej znajduje się Polska?
Dietetycy zgodnie alarmują – nadwaga i otyłość to problem globalny i wróg publiczny numer jeden w większości krajów. Warto się mu przyjrzeć i podjąć z nim skuteczną walkę

Amerykanie nadal w czołówce

Raport opublikowany ostatnio przez brytyjskie pismo medyczne „The Lancet” (nr 02/2011) stawia niepokojącą tezę: co dziesiąty mieszkaniec naszej planety cierpi na zaburzenia metabolizmu prowadzące do otyłości. Dane przedstawione w badaniu zostały zebrane na przestrzeni 30 lat (1980-2008). Przebadano ponad 9 milionów dorosłych powyżej 20 roku życia ze 199 krajów. Największy problem z otyłością mają mieszkańcy krajów Pacyfiku. Stany Zjednoczone pozostają nadal  w czołówce otyłości spośród wszystkich krajów wysoko rozwiniętych. Mimo iż „The Lancet”  nie wskazuje na znaczny wzrost odsetka otyłych w Polsce, to nadal blisko 50% populacji w naszym kraju ma problemy z nadmiarem masy ciała (za GUS, TNS OBOP). Ponadto zjawisko nadwagi i otyłości dotyczy coraz większej ilości polskich dzieci. Co powinno niepokoić to przekonanie niektórych naukowców, że dzieci wraz z wiekiem nie chudną. Przeciwnie. Nabierają na wadze i większość będzie miała problemy  z nadmiarem kilogramów w życiu dorosłym.

Zestawienie najszczuplejszych i najcięższych narodowości na świecie
Mieszkańscy wysp Pacyfiku najbardziej otyli na świecie
Mieszkańcy USA i Nowej Zelandii najciężsi z krajów wysoko rozwiniętych
Mieszkańcy Bangladeszu najlżejsze kobiety na świecie
Mieszkańcy Demokratycznej Republiki Konga najlżejsi mężczyźni na świecie
Mieszkanki Turcji najcięższe Europejki
Mieszkanki Szwajcarii najlżejsze spośród Europejek
Mieszkańcy Czech najciężsi Europejczycy
   

 

Nadwaga i otyłość

Nadwaga medycznie określana jest jako przewlekłe zaburzenia metabolizmu. Główny powód tych zaburzeń to przede wszystkim nadmierna podaż energii, którą dostarczamy organizmowi  w spożywanych pokarmach w stosunku do zapotrzebowania. Magazynowanie nadmiaru tej energii przejawia się właśnie w postaci znienawidzonej przez wszystkich tkanki tłuszczowej, ale jest różnica pomiędzy lekką nadwagą a byciem otyłym. O nadwadze mówimy wówczas, gdy masa ciała zwiększona jest do 110-120% masy odpowiedniej do wzrostu i wieku. O otyłości zaś świadczy wskaźnik zwiększenia masy ciała przekraczający u kobiet 130%, u mężczyzn 125% Do oceny prawidłowej masy ciała służą pomiary według wskaźnika BMI (Body Mass Index). To prosta relacja pomiędzy masą ciała podawaną w kilogramach a wzrostem podawanym  w centymetrach.

BMI = wzrost : waga kg

Najnowsze normy BMI
BMI Interpretacja
poniżej 16.0 III stopień niedożywienia
16.0-16.9 II stopień niedożywienia
17.0-18.4 I stopień niedożywienia
18.5-24.9 zakres zalecany
25.0-29.9 I stopień otyłości
30.0-39.9 II stopień otyłości
powyżej 40.0 III stopień otyłości (zagrażający życiu)

 

Problemy z otyłością wynikają oczywiście z niewłaściwej diety, ale nie można lekceważyć epidemii braku ruchu i niepokojąco niskiej aktywności. Siedzący tryb pracy to współczesny styl życia. Nie mamy czasu na podstawowe czynności ruchowe jak maszerowanie, bieganie jazda na rowerze lub długie spacery. Siedzimy przeciętnie 10 godzin dziennie, żyjąc według schematu: obciążająca kręgosłup praca przy biurku i odpoczynek w domu na kanapie. Tymczasem regularne ćwiczenia przyczyniają się do zmniejszenia tkanki tłuszczowej i obniżenia poziomu cukru we krwi.

Podobno najlepszym sposobem zachowania zdrowia jest nie jeść, gdy się nie chce, i przestać jeść,  gdy jeszcze jest chęć do jedzenia. Najlepszą metodą walki z nadwagą jest strategia oparta  na zdrowym odżywianiu się, mądrej diecie i ćwiczeniach.

www.odchudzanie.fit.pl
 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl