fit.pl mobile logo

Fakty i mity dotyczące zdrowego odżywiania

Żyjemy w świecie, w którym zewsząd atakują nas bodźce, a tonąc w różnych, skrajnych wiadomościach, narażeni jesteśmy na dezinformację. W takich okolicznościach mamy dwa wyjścia: szukać koła ratunkowego w postaci potwierdzonych, naukowych źródeł lub wierzyć w to, co w naszym rankingu i mniemaniu wydaje się być najrozsądniejsze

O ile zachęcamy do pierwszego rozwiązania, o tyle coraz częściej spotykamy się z tym drugim podejściem. Brak wystarczającej wiedzy i nieumiejętność przecedzania szkodliwych informacji kończy się nie tylko na popełnianiu błędów, ale również - na uszczerbku na zdrowiu.

Zebraliśmy wszystkie te dyskusyjne informacje, które zawładnęły portalami, forami internetowymi i grupami na social mediach. Przyjrzyjmy się im i określmy, które są prawdziwe, a które przypieczętować można szyldem „mit”.

Kawa jest szkodliwa i odwadnia organizm.

Od wielu lat kawa cieszy się złą sławą, a domorośli specjaliści zarzucają jej najczęściej negatywne oddziaływanie na poziom magnezu we krwi. Czytając na forum i słuchając opinii dowiadujemy się, że ziarna kawy nie tylko odwadniają, ale przede wszystkim – zmniejszają rezultaty diety redukcyjnej. W ostateczności więc wszystkie osoby chcące zdrowo się odżywiać rezygnują z kawy, poszukując zdrowszych i mniej kalorycznych alternatyw. Zupełnie niesłusznie.

Zacznijmy od tego, że kawa jest niezwykle mało kaloryczna. Filiżanka naparu z mlekiem to zaledwie około 15 kalorii. Aby spalić taką ilość energetyczną musimy wykonać 3 minutowy spacer, np. na przystanek autobusowy. Liczbę kalorii powiększają syropy smakowe, bita śmietana czy śmietanka.

Naukowcy i specjaliści obalili również mit, jakoby kawa odwadniała. W gruncie rzeczy, tak samo jak wszystkie inne płyny, należy wliczyć ją do dziennego zapotrzebowania. Mit o odwadniającej kawie powiązany jest z działaniem moczopędnym kofeiny. Co ciekawe, działanie to dotyczy osób pijących kawę sporadycznie, a nie regularnie, w formie codziennego rytuału.

Warto dodać, że oprócz wspomnianych właściwości: kawa pobudza krążenie, dodaje energii na niemalże 4h[1], rozgrzewa w mroźny wieczór, działa przeciwzapalnie [1], a także wypełniona jest po brzegi antyoksydantami, które wykazują min. działanie przeciwstarzeniowe.

Catering dietetyczny nie wpływa na nasze nawyki żywieniowe.

Nawyki żywieniowe budowane są latami – począwszy od naszego dzieciństwa, kiedy to rodzice gratulowali nam dobrych ocen, wręczając batonika, a kończąc na dorosłym życiu, gdy podczas przerwy w pracy podjadaliśmy szybkie przekąski. Automatyzmy, o które dbaliśmy przez ostatnie lata, bardzo trudno zmienić. Nie jest to jednak niemożliwe, a pracę nad nowym sposobem żywienia na pewno wspomogą np. gotowe cateringi.

Zmiana nawyków żywienia wymaga nierzadko zmiany codziennych zwyczajów – począwszy od planowania posiłków, po ich staranne bilansowanie. Wykupienie gotowego cateringu (np. catering dietetyczny Warszawa) zdejmuje z naszych ramion obowiązek przygotowywania i planowania posiłków z kilkudniowym wyprzedzeniem. Oddanie tego zadania specjalistom ułatwia nam proces budowania nowych nawyków, a w ostateczności również - zmniejszenia tkanki tłuszczowej czy poprawienia wyników badań.

Aby znaleźć optymalne rozwiązanie zaleca się catering dietetyczny Warszawa porównanie kilku firm pozwoli wybrać najlepiej dopasowaną dietę.

Indeks glikemiczny jest ważniejszy niż ładunek glikemiczny.

Dieta bazująca na niskim indeksie glikemicznym przeznaczona jest głównie dla cukrzyków i osób borykających się z insulinoopornością[2]. Nie oznacza to jednak, że nie mogą z niej korzystać osoby zdrowe, które chcą pozytywnie wpływać na poziom swojej glikemii lub te, które leczą się na chorobę niedokrwienną serca[3]. Powszechnie jednak, osoby odżywiające się w ten sposób zwracają uwagę jednie na indeks glikemiczny, zapominając tym samym o czymś nadrzędnym – o ładunku.

Pod mianem indeksu rozumiemy wskaźnik, który informuje nas o tym jak gwałtownie po spożyciu danego produktu wzrasta glukoza we krwi. Im niższy indeks tym lepszy wpływ na glikemię, a im wyższy – gorszy. Dla porównania niskim indeksem cechuje się cukinia, a wysokim – makaron pszenny.

Bazując na tej wiedzy często zapominamy o drugim, ważnym wskaźniku – ładunku glikemicznym, który jest zdecydowanie szerszym pojęciem, uwzględniającym również ilość spożywanych węglowodanów.

Aby lepiej zrozumieć tą różnicę posłużmy się przykładem. Czekolada mleczna ma indeks niski, sięgający 49, a marchewka gotowana wysoki – ponad 60. Niski indeks wynika z obecności tłuszczów, które w tym wypadku działają prozdrowotnie, spowalniając wchłanianie cukru z pożywienia. Marchewka zaś złożona jest głównie z cukrów. Warto jednak dodać, że liczba węglowodanów w przypadku marchewki jest dużo mniejsza, a więc aby zmienić glikemię musielibyśmy zjeść jest ponad kilogram. W przypadku czekolady wystarczy kilka kostek. Różnica ta wynika z zawartości węglowodanów (czekolada ma ich zdecydowanie więcej). Sugerując się więc samym indeksem moglibyśmy wysnuć wniosek, że w diecie powinniśmy częściej zjadać czekoladę, niż marchewkę. Jest to oczywiście wyjątkowo mylące, dlatego to ładunek stanowi bardziej wiarygodną kalkę.

 

Bibliografia

[1] Zukiewicz-Sobczak, W., Krasowska, E., Sobczak, P., Horoch, A., Wojtyla, A., & Piatek, J. (2012). Wpływ spożycia kawy na organizm człowieka. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 18(1).

[2] Lange, E. (2010). Zastosowanie indeksu glikemicznego w dietoterapii zespołu metabolicznego. Kosmos, 59(3-4), 355-364.

[3] Panasiuk, A., Śliwińska, A., & Małgorzewicz, S. (2012). Wpływ diety opartej na produktach o niskim indeksie glikemicznym na efekty redukcji masy ciała u osób z nadwagą i otyłością. In Forum Zaburzeń Metabolicznych (Vol. 3, No. 3, pp. 94-103).

undefined

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl