fit.pl mobile logo

Jak skutecznie wprowadzić wegańskie zamienniki do diety i się nie zniechęcić?

Jednym z najpopularniejszych trendów żywieniowych w ostatnim czasie jest przechodzenie na dietę roślinną lub stopniowe włączanie do jadłospisu wegańskich zamienników. Już co trzeci Polak od czasu do czasu sięga po wegańskie alternatywy mięsa, a pojawiające się na rynku kolejne roślinne opcje sprawiają, że odchodzenie od produktów pochodzenia zwierzęcego jest o wiele prostsze. Na sklepowych półkach coraz częściej możemy spotkać nie tylko warzywne kiełbaski czy roślinny nabiał, ale też słodycze

Według raportu Instytutu Badania Rynku i Opinii Społecznej IMAS, ponad 35 proc. Polaków to konsumenci żywności wegetariańskiej, którzy chętnie sięgają po produkty tego typu[2]. Co ciekawe, nie deklarują przy tym, że są weganami lub wegetarianami. Nie bez powodu trend żywieniowy nazywany fleksitarianizmem staje się coraz bardziej popularny w naszym kraju. Zgodnie z nim, po produkty pochodzenia zwierzęcego sięga się okazjonalnie, często zastępując je wegańskimi odpowiednikami. Roślinne mięso, wędliny czy nabiał tj. roślinne zamienniki mleka oraz sery nie są już niczym nadzwyczajnym dla konsumentów[3]. Tego typu produkty są łatwo dostępne, ale okazuje się, że w przypadku wegańskich słodyczy wybór jest ograniczony.

— Dieta wegańska zyskuje na popularności, co widać po sklepowych półkach, na których możemy znaleźć dużo roślinnych opcji. Zainteresowanie produktami wegańskimi wzrasta, jednak niektórzy wciąż boją się spróbować czegoś nowego lub po prostu nie wiedzą co wybrać. Na rynku mamy bogaty asortyment klasycznych produktów w wersji vegan, jak: wędliny, kiełbaski, sery czy mleka, mimo to, nadal widzimy sporą lukę w produktach z kategorii słodyczy. Brakuje czekolad czy batoników, które są równocześnie smaczne, a przy tym stworzone z dobrych jakościowo i ekologicznych składników. Dlatego w odpowiedzi na trendy konsumenckie i zapotrzebowanie na rynku, jako firma zajmująca się od lat produkcją prawdziwej rzemieślniczej czekolady, stworzyliśmy markę specjalizującą się w wegańskich tabliczkach — mówi Marcin Parzyszek z Las Vegan’s, nowej marki Manufaktury Czekolady Chocolate Story.

Stopniowe wdrażanie roślinnych zamienników do diety

Przygodę z weganizmem najlepiej zacząć stopniowo, dzięki czemu praktycznie nie odczuje się zmian w sposobie żywienia. Wprowadzanie roślinnych opcji najłatwiej rozpocząć od zastępowania nimi poszczególnych składników dań i dopiero później przejść do komponowania całych posiłków wyłącznie z produktów pochodzenia roślinnego. Poranna kawa z mlekiem migdałowym czy kanapka z hummusem zamiast masła smakują równie pysznie co ich klasyczne wersje, dlatego prawdopodobnie nawet nie zauważy się różnicy. Dobrym pomysłem jest też wizyta w restauracji specjalizującej się w kuchni roślinnej, jak podaje RoślinnieJemy – obecnie ponad 60 proc. Polaków przyznaje, że chętnie wybiera produkty tego typu, jedząc poza domem[4]. Odwiedzanie knajp to świetna okazja do poznawania nowych smaków i zainspirowanie się podawanymi tam posiłkami, które później można spróbować odtworzyć w domu.

Ulubione słodkości – czyli jak to zweganizować

Dla niektórych przechodzenie na weganizm może kojarzyć się z wyrzeczeniami, restrykcyjną dietą czy gorszym smakiem potraw, ale nie należy się nastawiać negatywnie. Wiele tradycyjnych dań da się przyrządzić w wersji vegan, problemu nie powinny stanowić też ulubione wypieki. Słodkości, przygotowane przy użyciu roślinnych zamienników, nie odbiegają smakiem od ich pierwotnej nie-wegańskiej receptury. Białka jaj można zastąpić aquafabą, czyli wodą z puszki ciecierzycy lub siemieniem lnianym, a śmietanę z mleka krowiego jej sojowym czy kokosowym odpowiednikiem. Do przygotowania ciast często wykorzystuje się też gotowe produkty jak czekolada, ale trzeba być przy tym czujnym, jeśli unika się produktów pochodzenia zwierzęcego. Nie wszystkie słodycze są wegańskie – wiele tabliczek zawiera mleko albo, co prawda roślinny, lecz całkowicie zbędny, olej palmowy.

— Czekolada wegańska nie odbiega od jej klasycznej wersji pod kątem smaku, różni się natomiast składem. Do produkcji roślinnego odpowiednika używamy zamienników mleka — napoju kokosowego, owsianego lub migdałowego. Nie stosujemy tłuszczu palmowego, bazujemy na naturalnym tłuszczu kakaowym. Istotną rolę odgrywa też redukcja cukru białego i zamiana na jego zdrowsze i bardziej ekologiczne alternatywy, tj. cukier trzcinowy, ksylitol czy erytrytol. Czekoladę uwielbiają chyba wszyscy, dlatego jej wegańskie zamienniki są świetnym sposobem do próbowania roślinnych odpowiedników dobrze znanych produktów — mówi Marcin Parzyszek z Las Vegan’s. — Konsumenci, którzy przechodzą na weganizm, zwracają uwagę nie tylko na skład produktów, ale też na sposób, w jaki zostały one zapakowane. Nic dziwnego — wiele osób wybiera dietę roślinną ze względu na jej mniejszy negatywny wpływ na środowisko. Tworząc wegańską czekoladę wzięliśmy pod uwagę ten aspekt – tradycyjne tabliczki zazwyczaj są zawinięte w folię, laminat lub aluminium, dlatego w trosce o planetę postawiliśmy na w pełni kompostowalne w warunkach domowych opakowania papierowe— dodaje Parzyszek.

Sklepowe półki i największe gwiazdy inspirują do bycia vegan

Jak podają badania Nielsena, trend związany ze wzrostem liczby produktów wegańskich i wegetariańskich na polskim rynku jest zauważalny już od kilku lat[5]. Efektem tego jest większa dostępność roślinnych opcji w sklepach, zarówno w marketach, jak i osiedlowych punktach sprzedaży, których zaopatrzenie uległo urozmaiceniu. Największym zainteresowaniem cieszą się mleka roślinne, gotowe dania takie jak falafele czy wege burgery, a także warzywne pasty kanapkowe[6]. To właśnie dzięki nim, większość osób może rozpocząć swoją przygodę z roślinnym jadłospisem i zainspirować się do zrobienia własnych domowych potraw z ich wykorzystaniem. Do weganizmu zachęcają też największe gwiazdy, które publicznie deklarują stosowanie tej diety. O krok dalej poszła piosenkarka Billie Eilish, która wprowadziła do swojego sklepu wegańską czekoladę z certyfikatem Rainforest Alliance, spakowaną w kartonowe pudełko oraz kompostowalną folię.

Przejście na dietę wegańską lub stopniowe wdrażanie jej do naszego życia nie musi być trudne i nie zawsze oznacza wielu wyrzeczeń. Najważniejsze jest zachować zdrowy rozsądek i nie wprowadzać zmian restrykcyjnie. Można zrobić to z głową i mniejszymi krokami - istnieje wtedy duże prawdopodobieństwo, że nie zniechęcimy się już na starcie. Małe i z pozoru nic nieznaczące codzienne wybory, są nie tylko dobre dla zdrowia, ale mają też pozytywny wpływ na środowisko.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl