fit.pl mobile logo

Nieznane oblicze herbaty

Zarówno pod kątem nazwy jak i wyobrażeń na temat najsłynniejszego, złocistego naparu herbata może czuć się pokrzywdzona. Po pierwsze – zaledwie jednym słowem określa się nieograniczoną gamę smaków i gatunków, które możliwe są do stworzenia poprzez określone metody suszenia i łączenia różnych rodzajów suszu. Po drugie – myśląc o herbacie najczęściej widzimy kubek wypełniony gorącym bursztynowym napojem, czasem w towarzystwie kostki cukru i plasterka cytryny. Stać ją jednak na więcej, o czym dobitnie świadczą najnowocześniejsze trendy parzenia i serwowania

Wszechstronność herbat z trudem można by opisać nawet na kilku tysiącach stron. Jednym z najciekawszych akapitów w herbacianej encyklopedii byłby z pewnością ten o najbardziej osobliwych metodach jej parzenia i podawania. Choć miłośnikom tradycji może wydawać się to niesłychane, warto pokusić się o poszerzenie horyzontów smakowych. Może się okazać, że to, co dotychczas nieznane, będzie właśnie najpyszniejsze.

1. Bubble tea – herbata bąbelkowa

Schłodzona herbata z dodatkiem „bąbelków”, choć wciąż budzi zaskoczenie, wpisała się na stałe w krajobraz dużych miast. Stanowiąc oryginalną i jednocześnie zabawną wariację na temat klasycznej ice tea, bubble tea oferuje połączenie napoju z drobną przekąską. Kuleczki pływające w herbacie są wykonane bowiem z tapioki, stanowiącej substancję podobną do mąki ziemniaczanej. Częste jest także dopełnienie jej odrobiną mleka. Jak większość wyjątkowo oryginalnych trendów kulinarnych, także bąbelkowa herbata przywędrowała na Zachód z Azji. Mieszkańcy Tajwanu w bubble tea rozsmakowywali się już w latach 80. XX wieku.

2. Milk tea – herbata mleczna

Herbata podawana z mlekiem w Polsce znana jest jako bawarka. I choć nazwa sugeruje, że wywodzi się z Niemiec (dokładniej – z Bawarii), a popularność wskazuje na Wielką Brytanię, jej ojczyzną w istocie jest Francja. To właśnie tam, w XVII wieku pojawiła się moda na spożywanie bavaroise – herbaty w formie naparu z dodatkiem mleka i słodkiego syropu z paproci. Dziś historyczna herbata z mlekiem prezentuje swoje zupełnie nowe oblicze. Na Zachodzie zaczyna zastępować popularną caffè latte, stanowiąc łagodniejszą w smaku wersję ulubionego, mlecznego naparu. Co ciekawe, współczesna milk tea bliższa jest herbacie bąbelkowej, ponieważ podawana jest na zimno, a nie, wzorem ulubionego napoju bawarskich książąt odwiedzających Paryż, jedynie na ciepło.

3. Tea coctails – koktajle herbaciane

Koktajle owocowe to wprost doskonała przekąska, śniadanie, lunch a nawet kolacja, szczególnie w letnie dni. Rutynowo przygotowywane są z mrożonych owoców, połączonych z jogurtem i wybranymi nasionami. Ile smaku zyska jednak nasz codzienny koktajl, gdy wodę lub mleko zastąpimy naparem z ulubionej herbaty. Japońska sproszkowana zielona herbata znana jako matcha, szturmem podbiła menu miłośników zdrowego żywienia, stając się popularnym dodatkiem kulinarnym. Jednak nie tylko z niej wyczarować można pyszne koktajle. Tak naprawdę wystarczy dowolny napar, który połączymy z ulubionymi owocami. Przykładowo, biała herbata z dodatkiem suszonych owoców tropikalnych, połączona z bananem, mango oraz odrobiną mleka kokosowego i nasion chia to z pewnością godna konkurentka tradycyjnych smoothie. A jeśli potrzebujemy dodatkowej dawki energii, wybierzmy susz z yerba mate.

4. Cold brew – herbata parzona na zimno

Parzenie na zimno, czyli cold brew, najczęściej kojarzone jest z kawą. Tymczasem metodzie tej doskonale poddają się także herbaty, które dzięki wolnym procesom uwalniania esencji nabierają zupełnie nowego smaku. – Warto pamiętać, że dziś herbatą nazywa się nie tylko napar z suszonych liści krzewu herbacianego, ale i każdą kompozycję na bazie suszu – począwszy od tych ziołowych, poprzez naturalnie aromatyzowane, a na owocach skończywszy. Nieograniczona gama smaków to doskonała inspiracja do odkrywania także nowych form podawania herbaty, nie tylko na ciepło. Podobnie jak kawę, także herbatę można „parzyć” bez użycia wrzątku. Wystarczy odpowiednią ilość suszu zalać wodą oraz wstawić do lodówki na całą noc. Najlepiej wykorzystać większą karafkę. Rano przeźroczysta ciecz nabierze intensywnego koloru, a po spróbowaniu odkryjemy, że smak znacznie różni się od tego, jaki uzyskujemy zalewając susz gorącą wodą – mówi Piotr Duniec z English Tea Shop Polska. Na wzór kawy cold brew także herbatę można spotkać w wersji nitrowanej, czyli nasyconej bąbelkami azotu, podobnie jak woda z saturatora. Czy można wyobrazić sobie coś lepszego, gdy słupek rtęci za oknem z dnia na dzień jest coraz wyższy?

5. Craft tea – herbata kraftowa

Kraftowych wyrobów z pewnością nie trzeba przedstawiać piwoszom. Określenie to także stało się niewolnikiem stereotypowego podejścia. Również herbata może być wytwarzana w sposób rzemieślniczy, w niewielkich manufakturach i z wykorzystaniem certyfikowanych, organicznych komponentów pochodzących z plantacji fair trade. W takim ujęciu „kraft” staje się synonimem czystości i jakości. Wybierając herbatę kraftową mamy także pewność, że susz nie zawiera środków chemicznych, stosowanych do ochrony rosnących krzewów herbacianych. Nic dziwnego, że w dobie czystości etykiety gatunek ten zyskuje na popularności z dnia na dzień. W wersji butelkowanej stanowi także ciekawą alternatywę dla nasyconych cukrem napojów. Dlatego też warto zwracać uwagę na pochodzenie wybieranej herbaty oraz pilnie przyjrzeć się znajdującym się na opakowaniach oznaczeniom posiadanych certyfikatów.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl