fit.pl mobile logo

Pornografia jedzenia

Zastanawialiście się kiedyś dlaczego osoby prywatne tak często dodają na swoje profile na facebook'u zdjęcia swoich posiłków? Dzielimy się już nie tylko swoimi zdjęciami z wyjazdów, ulubioną muzyką czy interesującymi nas linkami - teraz pokazujemy nawet to, co, gdzie i kiedy jemy. Niektórzy będąc w sklepach, knajpach lub pubach, robią nawet tzw. 'check-in'y po to, aby powiadomić swoich znajomych gdzie aktualnie przebywają (czasem jednak jest to zrozumiałe, ponieważ niektóre sklepy oferują rabaty i promocje za check-in'y, ale to już osobny wątek) 
Apetyczne zdjęcia przekąsek, jak i całych zestawów obiadowych zalewają serwisy społecznościowe. A jak reagują na nie znajomi? 'Mmm pyszne', 'omnomnom', czy 'daj mi trochę' to standardowe komentarze internautów przyzwyczajonych do tego typu zdjęć. Po przyjrzeniu się foodporn (bo tak zostało nazwane to zjawisko), można stwierdzić, że życie społeczne w dzisiejszych czasach przeniosło się do internetu - dzielenie się widokiem swojego jedzenia stało się faktem społecznym, czy tego chcemy czy nie.

Mary Eberhard opracowała nawet teorię dotyczącą zjawiska foodporn - twierdzi, że jedzenie stało się nowym seksem. Teraz raczej nie obchodzi nas kto, z kim i gdzie śpi; intymność przesunęła się w sferę jedzenia; ważne jest kto, z kim i gdzie je. Dodatkowo, powstaje coraz więcej trendów związanych z żywieniem: eko, vege, fit, light, free, healthy... A każdy chciałby należeć do pewnej grupy i móc się z nią identyfikować - naturalna konsekwencja potrzeby przynależności.

Jedzenie, wbrew pozorom jest bardzo silnie połączone z seksem. W obydwu przypadkach mówimy podobnym językiem: satysfakcja, przyjemność, konsumpcja, głód, pożądanie. Przejrzyjcie listę bestsellerów - królują książki kucharskie w sąsiedztwie z Panem Grey'em. Celebryci również coraz częściej gotują, wrzucają zdjęcia swoich potraw i doradzają konsumentom 'na wizji', bo sprzedawanie swojej intymności żywienia jest obecnie bardzo opłacalne

Serwisy społecznościowe z założenia miały spełniać bardzo ważną funkcję - budować wizerunek danej osoby, określać jej status społeczny i styl życia. Żyjemy w czasach, gdzie zwykła, lekka sałatka jest droższa od 'mięsnej' kanapki - i jak myślicie, jakich zdjęć w internecie jest więcej? Oczywiście sałatek - żadko kto chce przyznawać się do swoich niezdrowych przekąsek. Zdaniem socjologów, aktywność dotycząca publikowania zdjęć w internecie ma jeden, najważniejszy cel - wizerunkowy. Pokazujemy jak bardzo fajni jesteśmy, bo gdzieś już byliśmy, coś zjedliśmy (+sfotografowaliśmy!) i polecamy wszystkim dookoła

 

Przyznam szczerze, że początkowo trend foodporn bardzo mnie irytował. Teraz, kiedy prowadzę Avionetcę, czasem jestem wdzięczna za takie pyszne inspiracje. Sama założyłam instagrama, tylko po to, aby być w kontakcie z Wami i prezentować rzeczy, które mogłyby zainspirować i zmotywować Was do zjedzenia zdrowej przekąski. Nie wyobrażam sobie jednak sytuacji, w której na swoim prywatnym profilu na facebook'u zamieszczałabym dokładnie co, gdzie i z kim jem, bo cenię swoją intymność. Ale to tylko moja prywatna opinia…

Agnieszka Polit

http://facebook.com/Avionetca

www.fit.pl

 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl