fit.pl mobile logo

Strączkowe – nie tylko dla jaroszy

Pasztet sojowy, zupa z soczewicy, humus – to dania typowe dla kuchni wegetariańskiej. Potrawy z nasion strączkowych dostarczają wielu cennych składników. Warto je jadać, nawet jeśli nie jesteśmy jaroszami
Wysoka wartość odżywcza nasion strączkowych decyduje o tym, że zalecane są one w codziennej diecie osób rezygnujących ze spożywania mięsa oraz innych produktów pochodzenia zwierzęcego. Nasiona strączkowe są bardzo dobrym źródłem białka (19-34 g/ 100 g suchych nasion), węglowodanów (głównie skrobi), witamin z grupy B (zwłaszcza B1, B2, niacyny i folacyny) oraz składników mineralnych takich jak wapń, magnez, potas, fosfor, żelazo. Zawartość tłuszczu w nasionach strączkowych jest niewielka (maksymalnie parę %), wyjątek stanowi soja, której blisko 20% stanowią tłuszcze. Trzeba jednak podkreślić, że znaczna część tych tłuszczów to wielonienasycone kwasy tłuszczowe, w tym także dobroczynne kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3. To właśnie dlatego olej sojowy uważany jest za jeden z najzdrowszych. Z racji wysokiej zawartości błonnika oraz substancji o specyficznych właściwościach (np. izoflawonoidy, saponiny, kwas fitynowy), regularne spożywanie nasion strączkowych zalecane jest w profilaktyce i leczeniu otyłości, miażdżycy, nadciśnienia, cukrzycy i chorób nowotworowych.

Przyczyna przykrych dolegliwość

Dania z nasion strączkowych, mimo swoich walorów zdrowotnych nie cieszą się dużą popularnością, głównie ze względu na właściwości wzdymające i gazotwórcze. Właściwości te związane są z występującymi w nasionach strączkowych oligosacharydami (stachioza, rafinoza, werbaskoza). W przewodzie pokarmowych człowieka brakuje enzymów umożliwiających trawienie tych związków, mogą być one jednak rozkładane przy udziale mikroflory bakteryjnej jelita grubego. Ubocznym produktem tych procesów są gazy takie jak wodór, metan i dwutlenek węgla.

Jak gotować?

Odpowiedni sposób przygotowania nasion strączkowych i obróbka termiczna pozwalają na usuniecie znacznej części oligosacharydów, a co za tym idzie – zminimalizować późniejszy dyskomfort ze strony przewodu pokarmowego. Aby to osiągnąć należy zalewać nasiona strączkowe wrzącą wodą. Oprócz wypłukania nadmiaru oligosacharydów, pozwoli to zniszczyć występujące na powierzchni nasion drobnoustroje i przyspieszy proces wchłaniania wody (wystarczą 2-3 godziny moczenia nasion). W celu usunięcia jak największej ilości substancji niepożądanych zaleca się dodatkowo gotowanie nasion strączkowych w świeżej wodzie.

Jak przyprawiać?

Z racji tego, że potrawy z nasion strączkowych zaliczane są do ciężkostrawnych, niezwykle ważne jest właściwe ich przyprawienie. Przyprawy takie jak majeranek, cząber, tymianek, oregano, bazylia czy kminek pobudzają wydzielanie soków żołądkowych, ułatwiają trawienie i zapobiegają wzdęciom. Należy dodawać je pod koniec gotowania – to pozwoli na zachowanie ich cennych właściwości i uzyskanie potraw o najlepszych walorach smakowych.

Korzystne połączenia

Białka roślinne, w tym również białka nasion strączkowych, uważane są za niepełnowartościowe ze względu na niedobór lub nadmiar niektórych aminokwasów. Jeśli jednak spożywamy potrawę przyrządzoną z różnych produktów roślinnych, zawarte w nich białka uzupełniają się, co pozwala uzyskać wzorcowa kompozycję aminokwasów. Jeśli chodzi o nasiona strączkowe, to szczególnie korzystne jest łączenie ich w jednym posiłku z ziarnami zbóż (zwłaszcza kukurydzą, ryżem) oraz ziemniakami.

dr Joanna Anna Walczak

www.dieta.fit.pl

 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl