fit.pl mobile logo

Dieta dla niejadka

Tadek – niejadek, tak często określa się maluchy, które mają z jedzeniem na bakier. Dla rodziców to zawsze problem spędzający sen z powiek. Co robić, gdy dziecko nie chce jeść? Jak je zachęcić do jedzenia?  
niejadekDzieci często marudzą przy stole. Ich gusta kulinarne są bardzo zmienne. Z zasady potrafią nie lubić surowych warzyw, owoców. A priori negują też wszelkie nowości.

Czym skorupka za młodu

Jeśli dieta malucha nie była od początku odpowiednio wzbogacana w nowe produkty, to późniejsza adaptacja do różnych potraw będzie drogą bardzo wyboistą. Te smaki, które dziecko zna są dla niego lubiane, wszelkie nowości będzie negowało w imię zasady: „bo tak i koniec”. Fałszywym jest przekonanie, że dzieci rodzą się z awersjami do pewnych produktów. Zawsze w przedszkolu znajdzie się miłośnik szpinaku, czy zupy mlecznej. Dzieci są bardzo skłonne do naśladowania, dlatego też zagorzały przeciwnik wspomnianego szpinaku, zniechęci skutecznie do jedzenia zielonych liści połowę grupy trzylatków.

Rodzicom trudno uwierzyć w to, że dziecko nie rodzi się z wykształconymi preferencjami smakowymi. Owszem natura wyposażyła nas w kubki smakowe, które nad smak słony przedkładają słodki, ale to nie jest cała tajemnica dziecięcych awersji i preferencji. Dzieci widzą więcej, niż nam się wydaje. Jeśli mama nie lubi gotowanej marchewki, maluch na 100% tez odmówi jej jedzenia. Dlatego, kochani rodzice, siła drzemie w was, a przykład dawany dziecku zaowocuje szybciej, niż nam się wydaje. Zachęcajmy dzieci do sięgania po surowe warzywa, owoce, oryginalne kombinacje smakowe.

Ostry sprzeciw

Co robić, gdy dziecko definitywnie odmawia konsumpcji jakiegoś produktu? Może łatwiej zastanowić się, czego robić nie powinniśmy. Przede wszystkim – nie zmuszać na siłę, bo efekt osiągniemy wprost przeciwny. Młody człowiek znienawidzi dany produkt. Nie warto też z uporem podtykać dziecku wciąż tego samego produktu pod nos, bowiem niechęć do pokarmów może pojawić się także na skutek przesytu. Warto mieć świadomość, że wiele dzieci je byle jak” tylko dlatego, że rodzicom za bardzo zależy na tym, żeby jadły lepiej. Gdy rodzice zbyt przejmują się problemem diety syna, czy córki, dziecko zaczyna działać troszkę dla przekory. Nagradzanie rozkapryszonego człowieka za to, że zjadł jogurt, to droga prowadząca donikąd. Kojarzenie jedzenia z emocjami może w przyszłości prowadzić do wielu zaburzeń i problemów z jedzeniem. Dziecko nie może jeść dla mamy, taty, babci, czy nowego pluszaka. Co więcej – niezwykle ważna jest atmosfera towarzysząca przyjmowaniu pokarmów. Nerwy, groźby, krzyki podczas posiłków nie działają zbyt motywująco. Nikt z nas nie lubi wykonywać czegokolwiek pod przymusem i przysłowiowym „batem nad głową”. Atmosfera napięcia i przymusu przy posiłkach, wywieranie presji nie są dobrym rozwiązaniem. Niejedna mama krzyczy: „Karolinka, to je surową paprykę. A Ty dlaczego nie chcesz?!” Porównywanie dziecka do koleżanki, czy kolegi nie jest dobrym pomysłem, bo dziecko jest indywidualnością samą w sobie. Nie szukamy na świecie kopii, a Karolinka, która ładnie je, może gorzej malować, więc na płaszczyźnie kulinarnej nie ma co szukać ideałów. Dlatego często problem z brakiem apetytu u dziecka warto rozpatrzeć weryfikując postawę rodziców.

[-------]

Precz z monotonią na talerzu!

Zdrowie dziecka wymaga stałego urozmaicania codziennej diety. Niestety rodzice 2-3latka szybko przyzwyczajają się, że maluchowi smakują tylko wybrane potrawy i unikają eksperymentowania. To kardynalny błąd – eksperymentom w kuchni nigdy dość! Praktyka wskazuje, że potrawa, która dziś jest nielubiana, jutro może okazać się smakołykiem i odwrotnie – przysmak, często staje się znienawidzonym na całe tygodnie.

Każda potrawa powinna być podana estetycznie, kolorowo i oryginalnie. Można czarować na kanapkach, robić kropki z keczupu, czy dżemu, wagoniki z pieczywa, układanki, zapiekanki. Forma podania to często 90% sukcesu. Na talerz nakładamy niezbyt duże porcje, lepiej dołożyć dziecku coś jeszcze, niż przerazić wielką górą jedzenia przeznaczoną do spożycia. Warto zachować pewnego rodzaju higienę jedzenia. Przestrzegać stałych pór posiłków, a miedzy nimi nie podawać dziecku łakoci, bo dziecko się tym nasyci i nie będzie w stanie spożyć pełnego obiadu.

Zdrowa atmosfera

Warto wiedzieć, że dziecko jest bardzo podatne na okoliczności towarzyszące jedzeniu. Może się okazać, iż niejadana dotąd potrawa nagle u babci, czy sąsiadki posmakuje. Co często robi mama pytana, „Czy Kasia zje kanapkę z masłem?” Odpowiada – „Nie, Kasia nie lubi masła”. A główna bohaterka – Kasia – nawet nie dostała możliwości zabrania głosu w temacie. Dajemy dziecku szansę wypowiedzenia się samodzielnego. Jak odmówi, to trudno, ale zawsze pozostaje cień szansy, że się przełamie i spróbuje.

Podczas posiłków malucha nie strofujemy i nie krzyczymy. Subtelnie i delikatnie można dziecku zwrócić uwagę, ale tak, by nie czuło się winne, że trzyma widelec niezbyt zgrabnie, czy właśnie wylało trochę soku. Bardzo ważnym jest, aby do posiłków siadał jeszcze ktoś z rodziny. Nikt nie lubi jeść sam, dlatego dziecka nie należy karmić w odosobnieniu.

Ale przede wszystkim, warto zachęcać dziecko do wspólnego przygotowywania posiłków – kanapki przygotowane z mamą, czy tatą zdecydowanie bardziej smakują. A kulinarna podróż z maluchem może okazać się fascynującą przygodą zarówno dla dziecka, jak i dla rodzica.


Dr Aleksandra Czarnewicz-Kamińska

www.poradniadietetyczna.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl