fit.pl mobile logo

Jak i dlaczego warto zachęcić dziecko do aktywności fizycznej i oderwać od telewizora?

Brak ruchu, wady postawy, wzrok psujący się od wpatrywania w ekrany komputera i telewizora – to coraz częstsze problemy, także polskich dzieci. Jeśli więc nie chcemy, aby nasze pociechy borykały się z problemami zdrowotnymi wynikającymi ze złego trybu życia, powinniśmy szukać sposobu na to, by od najmłodszych lat zachęcić je do ruchu i aktywnego spędzania czasu

Komputer i telewizor oferują dziecku atrakcje, które rodzicom trudno pokonać. A im jest ono starsze tym trudniejsze staje się to zadanie. Dlatego do codziennej porcji ruchu warto zachęcać i przyzwyczajać jak najwcześniej, dzięki czemu zwiększamy szanse na to, że stanie się on nawykiem, towarzyszącym dziecku także w przyszłości. Zwłaszcza, że aktywna zabawa połączona z odpowiednim sposobem odżywiania, to nie tylko istotny elementem szczęśliwego dzieciństwa, lecz także czynnik w znaczącym stopniu wpływający na prawidłowy rozwój naszej pociechy. Podkreśla ten fakt dr Aneta Górska-Kot, Ordynator Oddziału Pediatrii w Szpitalu Dziecięcym przy ul. Niekłańskiej w Warszawie, ekspert wspierający ogólnopolską akcję edukacyjną „Kubusiowi Przyjaciele Natury” Wiek przedszkolny to ważny moment nie tylko dla dziecka, ale też dla jego organizmu. W tym czasie następuje intensywny rozwój wszystkich istotnych układów, np. kostnego, krwionośnego czy oddechowego. Zaniedbanie na tym etapie tak ważnych dla wspomagania tego rozwoju elementów, jak ruch czy prawidłowa dieta może skutkować problemami zdrowotnymi, np. kłopotami z utrzymaniem prawidłowej wagi czy postawy ciała. Dlatego codzienna porcja aktywności fizycznej, połączona z różnorodną, dobrze zbilansowaną i bogatą w witaminy oraz inne, niezbędne składniki odżywcze dietą, to przepis na zdrowy rozwój i zdrową przyszłość naszego malucha.

 

Aktywność fizyczna dziecka - wspólna zabawa i dobry przykład

 

Kilkulatki są z natury aktywne i lubią się bawić. Dlatego w przypadku przedszkolaka najlepiej zacząć właśnie od aktywnych zabaw. Wystarczy np. zamienić kawałek dywanu w parkiet taneczny i puścić ulubione piosenki naszego malucha. Dzieci są także ciekawe świata i lubią obserwować przyrodę, na wspólnym spacerze możemy je więc np. zachęcić do naśladowania ruchów napotkanych zwierząt (np. podskakiwania jak wróbelek, skradania jak kotek). Doskonale sprawdzą się także osiedlowe place zabaw, na których dziecko może wspinać się po drabinkach, huśtać czy zjeżdżać ze zjeżdżalni. Warto też po prostu skorzystać z dziecięcej kreatywności do wymyślania zabaw, a na pewno będziemy się doskonale wspólnie bawić. Pamiętajmy jednak, że dzieci uczą się głównie przez naśladowanie nas, dorosłych. Dlatego na nic zda się zachęcanie do aktywnej zabawy i podsuwanie pomysłów, gdy sami nie lubimy aktywności fizycznej. Jeśli chcemy, aby nasza pociecha była zainteresowana ruchem, to od najmłodszych lat powinniśmy przyzwyczaić ją, że jest on naturalnym elementem naszej codzienności. Trudno bowiem oczekiwać, aby dziecko wychowane w domu, w którym wciąż widzi tatę z pilotem w ręce i mamę pochyloną nad laptopem samo zaczęło interesować się zajęciami wymagającymi większej aktywności. Dlatego właśnie warto samemu być aktywnym i pozwolić, by dziecko nam w tych zajęciach towarzyszyło. Wspólna, rodzinna wyprawa na basen, narty, kręgle czy na boisko do gry w piłkę to sposób na pokazanie, że ruch jest ważny, a jednocześnie na zacieśnienie relacji łączących całą rodzinę.  Skorzysta na tym także nasze zdrowie, kondycja i figura.

 

Czy to już czas na sport?

 

Kilkulatki mogą już zacząć uprawiać różne dyscypliny sportu. Maluch próbując nowych aktywności, zarówno indywidualnych, jak i grupowych jednocześnie uczy się tego jak samodyscyplina może przyczynić się do sukcesu, jak zachowywać się w grupie czy jak sobie radzić, na przykład w roli kapitana. Jednak pamiętajmy, że nie wszystkie dzieci przejawiają takie samo zainteresowanie sportem. Dlatego najlepiej obserwować nasze dziecko i zwracać szczególną uwagę na to, jaki rodzaj ruchu sprawia mu największą przyjemność. Nie ma sensu proponowanie zajęć, które nie dają jednocześnie radości. Efekt może być bowiem odwrotny i nasza pociecha zupełnie zniechęci się do jakiejkolwiek formy aktywności fizycznej. Monika Perkowska, psycholog z Poradni „Co tam?”, a także ekspert współpracujący z akcją „Kubusiowi Przyjaciele Natury” – Co robić, gdy dziecko lubi sport rozumiany jako rekreację? Wystarczy mu towarzyszyć, to znaczy, pozwalać na eksperymentowanie z różnymi dyscyplinami – to dziecko niech wybierze, co chce robić w konkretnym semestrze, nie wybierajmy mu zajęć dodatkowych na siłę. Ważnym elementem w sporcie jest rywalizacja, szczególnie w kontekście konkursów i turniejów. Jeśli zauważamy, że u dziecka pojawia się niechęć do uprawiania sportu po tym, jak doświadcza zbyt dużego stresu z powodu nadmiernej rywalizacji i ambicji, powinniśmy omówić z nim, czy na pewno stres nie jest za duży i czy podejmuje się wyzwania, jakim jest konkurs. Bo turniej niestety może spowodować spadek motywacji do rekreacyjnego uprawiania sportu, a dziecko zaczyna angażować się na poziomie profesjonalnym, z dużym obciążeniem psychicznym.

 

Zapewnij energię i czas na odpoczynek

 

Ruch to niezbędny element w prawidłowym rozwoju naszego dziecka, a wyzwalane endorfiny dostarczają dużej radości. Warto jednak pamiętać, że uzupełnieniem aktywności fizycznej musi być prawidłowa dieta, która zapewni dziecku wystarczającą porcję energii do aktywnego spędzania czasu. Dr Aneta Górska-Kot podkreślaW przypadku wzmożonego wysiłku fizycznego szczególnie ważny jest bilans energetyczny. Dziecko powinno otrzymać z pokarmem tyle energii, ile jest mu potrzebne do tego, by mieć siły aktywnie spędzić dzień. Ważne jest nie tylko regularne uzupełnianie jej poziomu, ale też to, co podamy dziecku. Warto postawić na produkty, które zapewniają dawkę zdrowej energii przez dłuższy czas, np. potrawy z udziałem razowego pieczywa i makaronu czy brązowego ryżu, a także warzywa i owoce. Poza tym pamiętajmy o nawodnieniu organizmu dziecka. Woda, sok czy mus – to wygodny, a jednocześnie zdrowy sposób na uzupełnienie płynów w organizmie.

 

Po aktywnym dniu dziecko powinno mieć czas na odpoczynek. Nie warto zapełniać kalendarza i organizować czasu tak, aby nie miało ani chwili na zregenerowanie sił. Inaczej nawet proste aktywności fizyczne mogą zacząć sprawiać trudność i w rezultacie zniechęcić malucha do ruchu. Warto zamiast kolejnych, pełnych wysiłku zajęć sportowych postawić na ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe. Konieczne jest też oczywiście zapewnienie odpowiedniej ilości snu. Tylko wypoczęty maluch będzie miał chęć i siły na dalszą, aktywną zabawę lub uprawianie sportu – dodaje dr Aneta Górska-Kot.

 

Jeśli chcemy zapewnić naszym dzieciom zdrowe i szczęśliwe dzieciństwo, zachęcajmy je do aktywności fizycznej od najmłodszych lat, najlepiej w gronie całej rodziny. Pomysłów i inspiracji, zarówno do ćwiczeń ruchowych, a także porad dotyczących prawidłowego odżywiania dziecka szukać możemy w materiałach akcji edukacyjnych poświęconych tej tematyce, jak np. „Kubusiowi Przyjaciele Natury”, której bezpłatne materiały dostępne są na stronie przyjacielenatury.pl. Pamiętajmy bowiem, że ruch oraz zdrowa dieta to podstawa w budowaniu szczęśliwego dzieciństwa i niezawodny sposób na wspieranie prawidłowego rozwoju naszych dzieci.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl