fit.pl mobile logo

Wzrasta liczba otyłych nastolatków

W nowym roku rodzice nastoletnich dzieci powinni zwrócić szczególną uwagę na nawyki żywieniowe swoich pociech. Wyniki badań są alarmujące! Prawie połowa gimnazjalistów w Polsce nie spożywa regularnych posiłków, za to bardzo chętnie jedzą słodycze. Co 5 nastolatek sięga po nie częściej niż 2 razy dziennie, a co czwarty wychodzi do szkoły bez śniadania! 


Śniadanie nie boli!

Każdego dnia, przed wyjściem do szkoły ze śniadania rezygnuje aż 25% gimnazjalistów w Polsce. Dodatkowo można zauważyć, że ta tendencja wzrasta wraz z wiekiem. W pierwszej klasie gimnazjum śniadań nie je 23% uczniów, a w trzeciej już 30%. – Jeśli chcemy, by nasza nastoletnia pociecha rozwijała się prawidłowo i osiągała w szkole jak najlepsze wyniki, powinniśmy zadbać o to, by codziennie spożywała śniadanie – mówi Agnieszka Piskała, specjalistka ds. żywienia w programie edukacyjnym „Żyj smacznie i zdrowo”. - To ono pobudza organizm i zapewnia siłę do wytężonej pracy umysłowej w szkole – dodaje Piskała.

Słodkie dzieciństwo

Pominięte śniadanie i drugie śniadanie, którego nie zabiera ze sobą do szkoły niemal 20% gimnazjalistów (czasami zabiera 22%), wpływa na częste zakupy w sklepiku szkolnym. Co 3 gimnazjalista kupuje w nim słodycze, a tylko 17% pożywne kanapki. Polskie nastolatki, co pokazały badania zespołu „Żyj smacznie i zdrowo”, sięgają po słodycze bardzo często. Aż 22% gimnazjalistów sięga po słodycze częściej niż 2 razy dziennie, a co 3 uczeń typuje je, jako najlepszy pomysł na przekąskę. I choć, co podkreślają dietetycy, słodycze można jeść codziennie, to trzeba „robić to z głową”.

Należy zwracać uwagę na wielkość i częstotliwość porcji. Jeśli stosuje się zasadę 5 regularnych posiłków w ciągu dnia, jedzonych w ok. 3-godzinnych odstępach, to najlepszym momentem na sięgnięcie po słodką przekąskę będzie II śniadanie albo podwieczorek. Oba te posiłki powinny dostarczać od 5 do 10% dziennego zapotrzebowania energetycznego, czyli nie więcej niż 210-350 kalorii. Wybierając słodycze, należy uważnie czytać i porównywać etykiety, zwracając uwagę na informacje o produkcie, jego skład i tabelę wartości odżywczych. Na opakowaniu producenci wyliczają składniki, zaczynając od tego, którego jest najwięcej. Z szerokiej oferty dostępnych na rynku słodyczy należy wybierać te, które oprócz słodkiego smaku, dostarczają ważnych składników odżywczych lub są przygotowane na bazie naturalnych składników. Należy również zwrócić uwagę, by miały też jak najniższą zawartość tłuszczów ogółem i tłuszczów nasyconych.

Aż 50% nie je regularnie

Problem polega jednak na tym, że gimnazjaliści spożywając nadmiernie słodycze, nie przestrzegają zasady regularnego jedzenia posiłków. Połowa badanych przyznała, że ich codzienne menu to raczej kwestia przypadku. Podczas gdy, częste i regularne posiłki są niezwykle ważne dla organizmu w tym wieku. Ograniczają magazynowanie energii w postaci tkanki tłuszczowej, chroniąc przed nadwagą i otyłością. Posiłki jedzone w odstępie 3-4 godzin zapewniają stały dopływ energii oraz składników odżywczych, które wpływają korzystnie na sprawność fizyczną i umysłową (pamięć i koncentrację). Co więcej, zapobiegają gwałtownym skokom poziomu cukru we krwi i nieograniczonemu podjadaniu słodkich przekąsek.

70% nastolatków warzywom i owocom mówi nie!

Gimnazjaliści rzadko spożywają również warzywa i owoce. Optymalna dawka to 5 porcji dziennie, jednak niemal 70% badanych je ich mniejszą ilość. – Włączenie do diety owoców i warzyw, dostarcza młodym organizmom witamin i minerałów niezbędnych do prawidłowego rozwoju – tłumaczy Agnieszka Piskała. - Ich lista zalet jest wyjątkowo długa. Najważniejsze jest to, że są niskoenergetyczne, zawierają duże ilości błonnika pokarmowego i są świetnym źródłem witamin, minerałów i przeciwutleniaczy – mówi Piskała.

www.dziecko.fit.pl

 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl