Całodobowe kluby fitness aktywizują kobiety

Aż dwie trzecie kobiet stroni od regularnych ćwiczeń i sportu. Europejki narzekają na brak czasu, brak motywacji i funduszy, ale także obawiają się o to, jak będą postrzegane w trakcie treningu. Nowe kluby fitness otwierające się w Polsce mają pomysły, jak wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom 
fit.pl
2014-09-08 00:00
Udostępnij
Całodobowe kluby fitness aktywizują kobiety

Pomimo wszechobecnego wydawałoby się trendu na bycie fit, zdrowe odżywianie, dbanie o wysportowaną i szczupłą sylwetkę, statystyki świadczą niezbicie o tym, że piękna płeć nie dba o swoją kondycję fizyczną tak chętnie jak mężczyźni. Opublikowane w tym roku badania Eurobarometru pokazują, że 45 proc. mężczyzn uprawia sport przynajmniej raz w tygodniu, a takim wynikiem może pochwalić się 37 proc. obywatelek Unii Europejskiej.

Dysproporcja jest widoczna zwłaszcza w przypadku młodych osób, które często na miejsce swojej aktywności fizycznej wybierają fitness kluby. W wieku 15-24 lat uprawia sport regularnie niemal trzy czwarte mężczyzn (74 proc. ) i trochę więcej niż połowa (55 proc.) kobiet.

Przyjazna przestrzeń

Wśród głównych barier wymieniane są: brak czasu, brak motywacji, obawa o kontuzje i zbyt wysoka cena. Z kolei przeprowadzone w ubiegłym roku w Anglii badania pokazały, że dwie trzecie kobiet podczas treningu martwi się swoją sylwetką i tym, jak są oceniane przez innych. Te obawy dotyczą wyglądu a także poprawności wykonywanych ćwiczeń. Przeprowadzona w Wielkiej Brytanii ankieta ujawniła, że z niską samooceną zmaga się aż dziewięć na dziesięć kobiet, które ukończyły 30 lat.

- W klubach fitness dostrzegamy przewagę mężczyzn. Kobiety niepotrzebnie obawiają się ćwiczeń w siłowniach, wystarczy tak zaprojektować przestrzeń, by sprostać obawom i potrzebom kobiet i maksymalnie ułatwić im trening – mówi Łukasz Gądek, dyrektor ds. operacyjnych CityFit. Dodaje, że wśród członków CityFit proporcja mężczyzn do kobiet wynosi około 6 do 4 i ocenia ją jako wyższą od średniej rynkowej.



Potrzeby i upodobanie kobiet i mężczyzn w zakresie aktywności fizycznej różnią się. Dwie trzecie kobiet intensywną aktywność fizyczną uprawia nie dłużej niż przez godzinę, a ponad połowa mężczyzn ćwiczy znacznie dłużej i energiczniej – pokazują badania Eurobarometru. Ten podział jest widoczny także w fitness klubach.

Dlatego w odpowiednio zaprojektowanym klubie swobodne dojście do wybranych stref jest możliwe bez konieczności przechodzenia tuż pod okiem innych uczestników treningu. - Dla przykładu, nasze kluby projektowane są tak, aby wykonujący ćwiczenia siłowe mężczyźni nie widzieli strefy cardio, gdzie znajdują się urządzenia takie jak bieżnie i rowery stacjonarne chętniej wybierane do ćwiczeń przez kobiety. Ma to na celu zwiększenie komfortu ćwiczeń dla kobiet – opisuje Łukasz Gądek.

Całą dobę i bez zobowiązań

Naprzeciw potrzebom współczesnej, zabieganej kobiety wychodzą nowe, całodobowe kluby fitness, które jak dotąd stanowiły rzadkość na polskim rynku ale wraz z ekspansją nowych sieci model ten powoli się upowszechnia.

Uczestniczki treningów w CityFit często podkreślają, że zdecydowały się na członkostwo ponieważ nie muszą się spieszyć z ćwiczeniami przed zamknięciem czynnego 24 h na dobę klubu. Kolejny wielki plus, który wymieniają, to atrakcyjna cena i brak długoterminowych, sztywnych umów. Obecna średnia cena karnetu w Polsce – 120 zł jest zbyt wysoka dla wielu osób, a pojawiające się na rynku nowe sieci klubów wprowadzają większą konkurencję i nawet o połowę niższe ceny.

Model działania klubów fitness 24 godziny na dobę będzie z pewnością coraz bardziej popularny, ponieważ Polacy należą do najbardziej zapracowanych narodów na świecie, a jednocześnie chcą dbać o swój wygląd fizyczny i korzystać z nowoczesnych technologii, jakie oferują fitness kluby. Elastyczne umowy, które można przerwać w każdym momencie, bez ponoszenia dodatkowych konsekwencji finansowych są na polskim rynku fitness rzadkością i wyróżnikiem CityFit.

Modę wśród Polek na ćwiczenia fitness rozpowszechniają celebryci, a o rosnącej popularności fitnessu świadczy coraz większa liczba osób uczestniczących do fitness klubów. Szacuje się, że w Polsce w tym roku odwiedzi kluby 2,5 mln osób i liczba ta w przyszłym roku wzrośnie o kolejne pół miliona. To pozytywny trend, pokazujący, że Polacy chcą dbać o swoje samopoczucie, a kluby fitness dostrzegają te potrzeby, starając się dostosować swoją ofertę tak, aby jak najwięcej kobiet mogło korzystać z nich korzystać w dogodnym dla siebie czasie i w komforcie, jakiego oczekują.

www.fit.pl