fit.pl mobile logo

Aktywność fizyczna Polaków - czy jest z nami aż tak źle?

Jak mówi znane polskie przysłowie – „ruch to zdrowie”. Każdy z nas wie, że aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na nasz organizm i nasze samopoczucie, zwłaszcza gdy spędzamy większość czasu w jednej pozycji, np. przy biurku. Czy to jednak mobilizuje Polaków i Polki, aby więcej czasu przeznaczali na ćwiczenia fizyczne? Jak pod tym względem wypada Polska na tle innych europejskich narodów? I jak zachęcić Polaków i Polki, żeby uprawiali więcej sportu?

Co trzeci mieszkaniec Polski wciąż stroni od sportu

Chociaż stereotyp Polaka, który swój wolny czas spędza na kanapie przed telewizorem, jest dość mocno zakorzeniony w naszej kulturze, to jednak coraz więcej naszych rodaków zaczyna uprawiać sport. Jak wynika z badania MultiSport Index 2019 przeprowadzonego przez Kantar, w ubiegłym roku 64% Polek i Polaków było aktywnych fizycznie. To o 2 punkty procentowe więcej niż w 2018 roku. Jest to grupa, która uprawia jakikolwiek sport przynajmniej raz w miesiącu. Są to proste czynności, jak spacery czy jazda na rowerze do pracy. Najczęściej aktywną fizycznie grupą są osoby młode, od 15 do 24 roku życia (zadeklarowało to aż 80% ankietowanych w tym wieku). Przybywa też osób, które ćwiczą regularnie – aż 19% badanych przyznało się do tego, że uprawia sport 5 razy w tygodniu. Czy to jest jednak powód do dumy i oznaka, że wspomniany stereotyp zniknął na dobre? Niestety nie – co trzeci mieszkaniec naszego kraju w 2019 roku nie podjął żadnej aktywności fizycznej. Jest to jeden z najgorszych wyników wśród państw Unii Europejskiej.

Aktywność fizyczna raz w miesiącu – czy to wystarczy?

Radość z rosnącej liczby ćwiczących Polaków umniejsza również fakt, że aktywność fizyczna raz w miesiącu to niestety wciąż zbyt mało, żeby określać się mianem sportowego narodu. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) minimalny czas ruchu dla osób dorosłych to 150 minut umiarkowanego lub 75 minut intensywnego wysiłku fizycznego na tydzień. Oczywiście każdy jest inny i potrzebuje różnej aktywności, ale dane te i tak są przerażające, także wśród dzieci. WHO wskazuje, że minimalna dawka ruchu dla dzieci w wieku od 5 do 17 lat to 60 minut dziennie. Obowiązkowy wymiar zajęć wychowania fizycznego dla uczniów klas IV–VIII szkół podstawowych wynosi jedynie 4 godziny lekcyjne, a dla uczniów szkół ponadpodstawowych – 3 godziny lekcyjne w tygodniu. Rodzice sami powinni więc dbać o to, żeby ich dzieci uprawiały sport. Jak to jednak zrobić w dobie cyfryzacji, smartfonów i Internetu?

NDS_1

Zachęcamy do uprawiania sportu

Z pomocą przychodzi… cyfryzacja, smartfony i Internet, dzięki którym dostęp do profesjonalnych ćwiczeń do wykonania w domu jest łatwiejszy. Wystarczy włączyć na ekranie dowolnego urządzenia elektronicznego trening ze znanym sportowcem czy trenerem i po prostu uprawiać sport. To jednak nie do końca zastąpi ruch na świeżym powietrzu. To właśnie dzięki aktywnościom na zewnątrz mamy najwięcej energii, dotleniamy swój organizm, hartujemy go i dostajemy ogromny zastrzyk witaminy D. Z setek bezpłatnych treningów zarówno online, jak i offline dla każdego będzie można skorzystać 19 września w ramach Narodowego Dnia Sportu. To wielkie święto wszystkich osób aktywnych fizycznie i doskonały pretekst do rozpoczęcia nowego, sportowego życia przez tzw. „kanapowców”. Celem kampanii jest popularyzacja sportu wśród dzieci i dorosłych oraz stworzenie możliwości do poznania i spróbowania swoich sił w nieznanych dotąd dyscyplinach sportowych. „Poprzednie edycje Narodowego Dnia Sportu przyciągały tysiące osób, a wydarzenia w ramach NDS liczyliśmy w setkach. W tym roku – z powodu niepewnej sytuacji epidemiologicznej – część naszych działań przenosimy do przestrzeni wirtualnej. Chcemy udowodnić wszystkim Polakom, że do uprawiania pełnowartościowego sportu wystarczy kawałek podłogi w naszym mieszkaniu. Nie rezygnujemy jednak z tego, z czego Narodowy Dzień Sportu słynie. Organizujemy bezpłatne treningi w całym kraju, angażując lubianych i utytułowanych sportowców, ośrodki sportowe, siłownie i kluby fitness” – mówi Krystyna Radkowska, Prezeska Fundacji Zwalcz Nudę, organizatora kampanii społecznej.


Bezpłatne treningi w ramach Narodowego Dnia sportu odbędą się 19 września m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Toruniu czy mniejszych miejscowościach, takich jak Ciechocinek, Biała Podlaska oraz Bełchatów. Treningi organizowane online będzie można obejrzeć na stronie www.narodowydziensportu.pl oraz na Facebooku Narodowy Dzień Sportu. Kampania społeczna jest współfinansowana przez Ministerstwo Sportu.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl