MacTronic Solis – test zestawu oświetlenia rowerowego

Dobre oświetlenie roweru w trudnych warunkach atmosferycznych to podstawa. Po zmroku to już konieczność. Dlatego nawet gdy jeździmy wyłącznie za dnia warto wyposażyć się w źródła światła. Dziś testujemy zestaw Solis polskiej firmy Mactronic z przednią lampą zasilaną akumulatorkiem na USB.  
fit.pl
2015-06-12 00:00
Udostępnij
MacTronic Solis – test zestawu oświetlenia rowerowego
Wygląd i pierwsze wrażenie

Obie lampki Mactronic Solis od razu przyciągają uwagę niewielkimi gabarytami. Nie powinno nas to zmylić. Mimo swoich rozmiarów dają solidny strumień światła.

W zestawie od razu dostajemy komplet gotowy do oświetlenia roweru – przednią lampkę, gumowe mocowanie do kierownicy, dodatkową zatyczkę na końcówkę usb, tylną lampkę z bateriami w środku.

Oba reflektory są proste, niemal do bólu kasyczne – idealnie pasują więc do rowerów w stylu retro i szosowych. Przypięte do mojego trekkingu nie do końca współgrały z charaktreystyką roweru, ale i tak po zmroku prezentowały się na nim intrygująco.

mactronic-solis-test-1 mactronic-solis-test-14

Jasność światła

Przednia lampa LED o jasności 150 lumenów daje wystarczającą ilość światła by oświetlić drogę nawet do 10 metrów przed kierowcą. Pozwala to na bezpieczną, rekreacyjną jazdę po zmroku. Do szybszej przejażdżki, zwłaszcza krętymi, leśnymi traktrami i nocnego MTB to niestety za mało.

Gdy nie potrzebujemy pełnej mocy oświetlenia możemy zmienić tryb w celu oszczędzenia baterii. Przednia lampka ma ich aż cztery – 100%, 66%, 33% oraz tryb migający. Największą żywotność osiągniemy oczywiście w trybie migającym i na najsłabszym strumieniu światła. Oba tryby sprawdzają się o zmroku i w gorszych warunkach pogodowych, gdy chcemy poprawić naszą widoczność dla jadących z przeciwka pojazdów i nie musimy dokładnie doświetlać drogi.

mactronic-solis-test-12mactronic-solis-test-13

Tylny reflektor LED o jadności 7 lumenów zasilany jest dwoma popularnymi bateriami CR2032. Ich wymiana jest niezwykle łatwa i w porównaniu do innych (zwłaszcza tańszych urządzeń) nie wymaga użycia śrubokrętu lub innego płaskiego narzędzia.

Tylna lampka dysponuje dwoma trybami świecenia – ciągłym i migającym. Zmieniamy je oraz wyłączamy oświetlenie wciskając po prostu czerwone szkło. Na początku wymaga to odrobiny wyczucia. Nie zawsze udawało mi się wyłączyć ją za pierwszym razem.

mactronic-solis-test-6 mactronic-solis-test-2

Czas świecenia

W czasie intensywnych testów i bawienia się wszystkimi trybami świecenia przednia lampa rozładowała się po ponad pięciu godzinach pracy. Przy zwykłym użytkowaniu powinna wystarczyć na dużo dłużej. Na opakowaniu znalazła się informacja o deklarowanym czasie pracy w różnych trybach świecenia - 100% 2h, 66% 4h, 33% 9h i migający 18h.

Tylnia po przejechaniu łącznie około 21 godzin świeci nadal. Według zapewnień producenta dwie baterie CR2032 wystarczą na 60 godzin ciągłego świecenia i 120 godzin w trybie migającym. Nie mam podstaw by w te zapewnienia nie wierzyć.

mactronic-solis-test-10 mactronic-solis-test-11

 

Wykonanie

Przednia i tylna lampa wykonane są z metalu, najprawdopodobniej aluminium. Sprawiają wrażenie solidnych i nie do zdarcia. Podczas wypinania z gumowych „rączek” przedni reflektror dwukrotnie upadł na beton, ale nie sposodowało to żadnych widocznych gołym okiem śladów.

Aporopo gumowych uchwytów. Ten sposób montowania oświetlenia jest prosty i szybki, bo nie wymaga od nas żadnych narzędzi. Dla jednych będzie to zaleta, dla drugich wada, bo odpięcie całego zestawu trwa trzy sekundy – to łakomy kąsek dla złodzieja.

Ważnym elementem jest też waga zestawu. Obie lampki ważą razem zaledwie 83 gramy. Dla miłośników odchudzania swoich zestawów Mactronic Solis będzie więc wartą uwagi pozycją.

mactronic-solis-test-4mactronic-solis-test-3


Podsumowanie

Zestaw Solis kosztuje około 200 zł. To sporo. Biorąc jednak pod uwagę jakość wykonania, moc oświetlenia i wagę, urządzenie warte jest swojej ceny.

Ponadto zestaw Solis oferuje wskaźnik poziomu baterii i ładowanie bezpośrednio z USB. Zabierając w podróż powerbank bez trudu podładujemy urządzenie nawet w trakcie jazdy (stosująd przedłużacz USB i przyklejenony powerbank taśmą izolacyjną do ramy – autorskie i sprawdzone rozwiązanie ;)

 
Zalety: Wady:
- waga 83 g
- akumulator i ładowanie usb
- brak regulacji kąta świecena tylnej lampy
- cena

www.fit.pl