Świat przeżywa prawdziwy boom na serwisy społecznościowe (serwisy social networks, blogi, fora, czaty). Liczba użytkowników tego typu serwisów na świecie rośnie w bardzo szybkim tempie, z Facebooka, Myspace czy Bebo już teraz korzysta więcej osób niż z poczty elektronicznej
fit.pl
2010-06-29 00:00
Udostępnij
Klub w sieci
Polacy również dali się zarazić. 97% internautów odwiedza w miesiącu choć jeden serwis tego typu. Najwięcej użytkowników posiada Nasza-Klasa, ale to użytkownicy Facebooka angażują się najbardziej, wydłużając czas odsłony dwukrotnie względem Naszej-Klasy. Co prawda Facebook nie jest jeszcze tak popularny jak Nasza-Klasa, ale rozwija się bardzo dynamicznie (jak przed laty Nasza-klasa, która teraz po chwilach „bycia na fali” traci użytkowników) i przekroczył już 4 miliony unikalnych użytkowników w miesiącu. Szacuje się, że do końca roku liczba użytkowników zbliży się do 10 mln.



Dlaczego firmy powinny inwestować w społeczności i gdzie to robić?

Obecność firmy w społecznościach niesie za sobą wiele profitów: poprawę wizerunku i rozpoznawalność marki, zaangażowanie klientów, wzrost sprzedaży, oszczędność kosztów, daje możliwość bezpośredniego kontaktu z Klientem. Potencjał społeczności dostrzega coraz więcej firm - większość top światowych marek i firm B2B i B2C jest już aktywnych w mediach społecznościowych, a kolejne planują działania.

Co więcej badania dowodzą, że to sami użytkownicy oczekują obecności marek w społecznościach, budują portfolio swoich marek i chętnie się angażują. Po co to robią i czego oczekują od firmy, którą umieścili wśród swoich znajomych? Przede wszystkim specjalnych ofert i rabatów, ciekawych treści, ale też kontaktu z marką i aktywnego dialogu.

Gdzie pokazać swoją firmę?

Nasza-Klasa pomimo imponującej liczby użytkowników nie jest już miejscem atrakcyjnym dla reklamodawcy ,jakim jest fitness klub. Serwis utracił prestiż, stał się „obciachowy” i nie oferuje użytkownikom nic poza możliwością pokazania się innym posiadaczom konta na Naszej-Klasie. Większości z nas Nasza-Klasa kojarzy się teraz ze zdjęciami ze ślubu, wakacji, czy zdjęć prezentujących dorobek życia posiadacza konta (nowe kozaki, samochód), a to nie jest kontekst w jakim chcielibyśmy przedstawiać naszą firmę. Z tego powodu Nasza-Klasa traci wartościowych użytkowników, a grupa docelowa coraz bardziej przesuwa się do terenów małych miast, osób gorzej wykształconych o niższym statusie społecznym.

Żaden z polskich serwisów nie jest tak elastyczny i przyjazny markom jak Facebook. Obecnie tylko Facebook daje firmom proste i unikalne narzędzia do promocji: możliwość założenia strony firmowej wewnątrz serwisu i konto do tworzenia i emisji reklam. Ponadto Facebook jest teraz na topie, na fali wzrostu użytkowników i posiada najbardziej atrakcyjną grupę docelową dla potencjalnego reklamodawcy (mieszkańcy miast, wykształceni, dobrze zarabiający).

[-------]

Stworzenie Fan Page, który umożliwia podzielenie się informacjami o działalności firmy oraz jej produktami z innymi użytkownikami Facebooka za pomocą prostego interfejsu zajmuje kilka minut, a co najważniejsze informacja o Fan Page naszej firmy rozchodzi się pocztą pantoflową pomiędzy użytkownikami. Najpopularniejszy w Polsce Fan Page na Facebooku należy do Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy i ma blisko 90 tys. fanów.

Kolejnym plusem Facebooka są niespotykane możliwości działań reklamowych, angażujących użytkownika w reklamę i możliwość samodzielnego zakupu reklamy w niskiej cenie za pomocą managera reklam. Podstawową formą reklamy jest ASU. Zawiera tytuł, grafikę (zdjęcie, logo itp.) i krótki tekst reklamowy. Forma ta może być wyświetlana wyłącznie według przyjętych przez nas kryteriów targetowania, które przyjmiemy za grupę docelową. Dodatkową zaletą jest interaktywność reklamy, po kliknięciu w „lubię to” użytkownik automatycznie staje się fanem marki. ASU może być rozliczane w systemach CPM (rozliczane za emisje 1000 odsłon) lub CPC (obciążani jesteśmy tylko i wyłącznie za kliknięcie w naszą reklamę).

Jak dobrze przygotować nasz fitness klub do obecności na Facebooku:
1. Utwórz stronę firmy (Fan Page)
2. Dodaj filmy, galerie zdjęć z klubu
3. Dodaj ogłoszenia o nowych zajęciach (spinning, kranking itp.), rozkłady zajęć, możliwości zapisów nowych uczestników
4. Stwórz wydarzenia i eventy specjalne w klubie ( np. specjalna promocja na squash czy porady dieteyka, dzień otwarty w klubie itp.)
5. Stwórz zamknięte grupy dla członków danej grupy (np. wszystkie osoby, które ćwiczą w klasie wioseł mają własną grupę)
6. Wytypuj trenera, który będzie wspierał członków społeczności poradami i odpowiadał na pytania uczestników zajęć
7. Opublikuj link do Fan Page wszędzie, gdzie to jest możliwe (strona www klubu, blog, blipi itp.) wykup reklamę na  Facebooku, poinformuj członków klubu na zajęciach, aby dołączyli do społeczności)
8. Aktywnie promuj swój Fan Page w grupie docelowej na Facebooku



Pamiętajmy, żeby dbać o Fan Page i jego użytkowników, bo…Zaangażowani Klienci są wartością dla firmy, są lojalni, chętniej ją polecają znajomym. Niezadowoleni klienci mogą bardzo zaszkodzić, bo jeszcze chętniej dzielą się negatywnymi opiniami.

Zapraszam serdecznie na mój FanPage na Facebooku: http://www.facebook.com/pages/fitpl/170942931585?ref=ts

Rafał Tatarek

Dyrektor sprzedaży i marketingu portalu FIT.pl

artykuł pojawił się w czasopiśmie branżowym body LIFE w numerze 3/2010

www.fit.pl