Lista produktów, która może wpływać negatywnie na biel zębów, jest dość długa. Niekwestionowanym numerem jeden na niej są papierosy. Ze względu na zawarte w nich substancje – zęby z czasem po prostu żółkną i nawet zabiegi przywracające im dawną biel nie będą skuteczne, jeśli po prostu... nie rzucimy palenia. Oprócz tego na powstawanie przebarwień na zębach niebagatelny wpływ ma to, co spożywamy i pijemy, a konkretniej barwniki zawarte w pokarmach, które z czasem mogą prowadzić do zmiany ich koloru. Oczywiście zmiany nie zachodzą z dnia na dzień, ale niewłaściwa dieta połączona z zaniedbywaniem higieny jamy ustnej może sprawić, że zęby nie będą tak białe, jakbyśmy tego chcieli. Poniższy przegląd produktów pomoże ustalić, których napojów i pokarmów nie należy nadużywać, żeby zachować piękny uśmiech.
Rozpoczynając od najbardziej oczywistych, generalnie najgorszym z możliwych rodzajów napojów, które spożywamy, są te słodkie z dużą ilością sztucznych barwników, które w szczególności agresywnie działają na szkliwo. Nie dość, że zawarty w nich cukier jest super pożywką dla bakterii, to jeszcze przetwarzają go one w kwas, obniżając poziom pH w ustach i prowadząc do demineralizacji szkliwa, co ułatwia barwienie zębów. Niezbyt dobre dla zębów są również najpopularniejsze napoje gorące, czyli kawa i herbata. Można ograniczyć ich spożycie, choć innym sposobem może być także dodanie do kawy mleka, które częściowo zneutralizuje barwniki. Natomiast jeśli chodzi o herbatę, to za najbardziej barwiącą uznaje się tę czerwoną, a najbezpieczniejsza jest czarna. Sprzymierzeńcami śnieżnobiałego uśmiechu nie są również alkohole. Jako wroga numer jeden wskazuje się czerwone wino. Zwykle ma ono kwaśny odczyn, a gdy dodamy do tego jeszcze barwniki, to droga do przebarwień jest szeroko otwarta. Oczywiście żaden napój spożywczy nie doprowadzi od razu do utraty białego uśmiechu, ale ich nadużywanie w dłuższym czasie może się do tego zdecydowanie przyczynić. Najbezpieczniejszym napojem dla zębów jest woda. Nie powoduje przebarwień, a do tego pobudza wydzielanie śliny, która wyrównuje pH w ustach i sprawia, że kwasy uszkadzające szkliwo są po prostu neutralizowane. – mówi dr. Romana Markiewicz-Piotrowska z Kliniki Stomatologicznej Piotrowscy i Bejnarowicz. Warto jednak pamiętać, że nie tylko napoje mogą mieć zły wpływ na wygląd zębów, lecz również niektóre pokarmy.
Tu prym wiodą w szczególności produkty kwaśne i sztuczne, a w zdecydowanej czołówce są słodycze. Zasada działania jest taka sama, jak w przypadku słodkich napojów. Cukry są przetwarzane za sprawą bakterii w kwasy, a te osłabiają szkliwo zębów i pozwalają barwnikom wnikać w jego głąb. Jako szczególnie niebezpieczne dla białego uśmiechu wskazuje się barwione słodycze, takie jak lizaki, landrynki czy żelki. Białym zębom nie sprzyjają również wspomniane już kwaśne potrawy, gdyż osłabiają szkliwo i sprawiają, że jest ono bardziej podatne na przebarwienia. Spożywając je, nie powinno się łączyć ich z pokarmami posiadającymi intensywne naturalne barwniki. Choć nie są one aż tak agresywne, jak te chemiczne, to też potrafią przyczynić się do przebarwienia zębów. Są to m.in. buraki, jeżyny jagody, maliny oraz wiśnie. Jednak barwniki zawarte w nich bardzo szybko mogą być zmyte z zębów i nie stanowią w rezultacie większego problemu.
Jeśli przebarwienia na zębach, mimo wszelkich starań nie ustępują, warto wybrać się na konsultacje do gabinetu stomatologicznego. Zalecenia lekarza, ograniczenie produktów mających wpływ na powstawanie przebarwień oraz dbałość o higienę pozwoli na rozjaśnienie uśmiechu i powrót do satysfakcjonującego, estetycznego koloru zębów.
FIT.PL
Redakcja Współpraca
Reklama
Redakcja Współpraca
Dla prasy Partnerzy
Prywatność
Polityka prywatności
Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl
Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.
Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).
W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.
Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.
Przetwarzamy te dane w celach, aby:
Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.
Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.
Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.
Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.