fit.pl mobile logo

Nowy porządek na głowie

Klasyczny podział na włosy tłuste, suche i normalne odchodzi w zapomnienie. Z prostej przyczyny - jest zbyt ogólny i nie uwzględnia zmieniającej się kondycji oraz potrzeb włosów. Coraz częściej mówi się za to o tzw. porowatości włosów. O co chodzi?

Powierzchnia włosa pokryta jest drobnymi łuskami zbudowanymi z cysteiny oraz kwasów tłuszczowych, które stanowią zewnętrzną warstwę ochronną włosów. Porowatość to nic innego jak stopień odchylenia tych łusek, który w pewnym stopniu wynika z cech genetycznych, ale i z ze sposobu pielęgnacji, stylizacji i tego, jak traktujemy włosy na co dzień. Biorąc pod uwagę stopień rozchylenia łusek możemy więc wyróżnić włosy niskoporowate, średnioporowate i wysokoporowate.

Porowatość w dużej mierze wpływa też na skuteczność i dobór naszej pielęgnacji. Zgodnie z zasadą równowagi PEH dla zdrowia i dobrej kondycji naszych włosów kluczowe są trzy grupy składników aktywnych: nawilżające humektanty, natłuszczające emolienty i odbudowujące ubytki proteiny. Ale muszą one występować w odpowiednich proporcjach, dobranych do potrzeb i stanu włosów. Ponadto, w zależności od wielkości cząsteczek, substancje aktywne będą w różnym stopniu wnikać w głąb struktury włosów lub działać na ich powierzchni.

Koncepcja ta jest szczególnie bliska marce Anwen. Wszystko zaczęło się dekadę temu, od założonego przez Annę Kołomycew bloga Anwen, który dla ponad stu tysięcy Polek stał się kompendium wiedzy na temat pielęgnacji włosów. Pięć lat temu wystartowała zaś sygnowana przez nią marka kosmetyków do włosów Anwen, skomponowanych właśnie pod kątem ich porowatości. Jak rozpoznać swój typ? Wystarczy przyjrzeć się swoim włosom, jak wyglądają i reagują np. po umyciu czy przy zmianach pogody. Z pomocą przychodzi też test dostępny na stronie sklepanwen.pl.

Najmniej wymagające w pielęgnacji są włosy niskoporowate, których łuski ściśle przylegają do kory włosa. Zwykle są one grube, mocne i lśniące. To włosy zdrowe, w dobrej kondycji. Jedyne, na co należy uważać, to aby nadmiernie ich nie obciążać, żeby nie straciły swojej naturalnej sprężystości.

- Dobrze reagują na substancje o odpowiednio małych cząsteczkach, które są w stanie wniknąć w głąb włosa, nie osiadając na nim. Idealnym wyborem dla włosów niskoporowatych będą więc małocząsteczkowe oleje: kokosowy, babassu, palmowy oraz aminokwasy i niektóre zioła - radzi Anna Kołomycew.

Jeśli włosy nie sprawiają większych problemów, poza tendencją do puszenia się i trudnościami
z rozczesywaniem (z powodu lekko rozchylonych łusek), najpewniej są one średnioporowate. To najpowszechniejszy typ. - Z grupy protein służy im hydrolizowana keratyna czy jedwab, które odbudowują strukturę włosa i wygładzają jego powierzchnię - dodaje Anna Kołomycew. Takie włosy dobrze reagują też na oleje o średnich cząstkach, np. z pestek winogron, śliwki czy migdałowy, wykorzystane w gotowym zestawie do olejowania dla włosów średnioporowatych Anwen.

Z kolei włosy o wysokiej porowatości z powodu mocno odstających od kory włosa łusek są najbardziej wrażliwe na zmiany temperatury, uszkodzenia mechaniczne czy szkodliwe działanie substancji chemicznych. Naturalnie wysokoporowate są włosy kręcone. Często wysoką porowatością cechują się też włosy poddawane agresywnym zabiegom rozjaśniania czy zbyt często traktowane prostownicą albo suszarką do włosów, bez właściwego zabezpieczenia termoochronnego. W efekcie kruszą się, rozdwajają i puszą, zwłaszcza, przy deszczowej, wilgotnej pogodzie. Są też matowe i szorstkie  w dotyku. W ich pielęgnacji dobrze sprawdzą się substancje aktywne o stosunkowo dużych cząsteczkach, które pomogą odbudować ubytki i domknąć łuski. - W grupie protein będą to m.in. proteiny mleczne, serwatkowe, jedwabiu, pszeniczne i owsiane, które jako podstawowy ich budulec wypełniają luki w łusce włosa i wygładzają go. Cenne będą również emolienty, najlepiej oleje o dużych cząsteczkach, bogate w kwasy wielonienasycone z grupy omega – 3 i omega – 6, np. olej lniany, z kiełków pszenicy, jojoba, awokado, które wygładzają włosy, przywracają im elastyczność i naturalny blask - tłumaczy Anna Kołomycew. Można też sięgnąć po gotowe odżywki, maski i oleje dla włosów
o wysokiej porowatości, dostępne w ofercie Anwen.

Poznaj porowatość swoich włosów i wykonaj test na:
https://sklepanwen.pl/strona/porowatosc

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl