fit.pl mobile logo

Akupunktura - fakty i mity

Dopełnienie tradycyjnej medycyny, jej alternatywa czy tajemna wiedza? Czym naprawdę jest akupunktura? Według wytycznych Światowej Organizacji Zdrowia jest ok. 40 jednostek chorobowych, przy których uznaje się, że akupunktura przynosi zadowalające efekty

Akupunktura - energia życia „qi”

 

Akupunktura to, mówiąc najprościej, praca z energią. Według kanonu medycyny chińskiej jest to energia życia „qi”. Niektórzy wyobrażają ją sobie jako nadprzyrodzoną, kosmiczną siłę, tymczasem jest to energia, która powstaje w naszym organizmie w wyniku pewnych procesów biochemicznych. Nośnikiem tej energii jest kwas adenozynotrójfosforowy. „Akupunktura polega na tym, że, nakłuwając odpowiednie punkty na ciele, zawiadujemy przepływem tej energii, możemy ją wzmacniać lub osłabiać, transferować z obszarów nadmiarowych do niedoborowych, możemy usuwać bloki energetyczne i w ten sposób, przywracając równowagę potencjału energetycznego - wyjaśnia Maciej Gapiński, lekarz medycyny, specjalista w dziedzinie akupunktury w Centrum Medycznym MML.

 

Pochodzenie akupunktury dobrze obrazuje pewna anegdota. Otóż pięć tysięcy lat temu w jednej z chińskich wiosek żył rolnik, którego bardzo bolała głowa. Pewnego dnia podczas sadzenia ryżu, wbił sobie w stopę drewniany szpikulec od motyki. Od tego momentu ból głowy przeszedł mu bezpowrotnie. Potem ów rolnik przekazał swoją wiedzę jednemu z lekarzy wojskowych, który w ten sam sposób wyleczył swojego dowódcę.

 

Nierozładowany stres przyczyną napięć w ciele

 

Przez kilka tysięcy lat wytypowano na ciele człowieka 365 punktów głównych i drugie tyle punktów dodatkowych. Każdy jeden punkt działa inaczej, gdy zastosujemy pojedyncze ukłucie a inaczej w kombinacjach. „Wiele schodzeń, typu bóle głowy, nie zawsze są związane z napięciem mięśni czy problemami krążeniowymi. U podłoża leży często nierozładowany stres, z którym pacjent nie potrafi sobie poradzić. W takich sytuacjach akupunktura jest bardzo efektywna.” - mówi Maciej Gapiński, specjalista w dziedzinie akupunktury w Centrum Medycznym MML.

 

Akupunktura może być pomocna np. w zrywaniu z nałogiem nikotynowym. Pozwala przywrócić równowagę organizmu palacza, która ulega rozchwianiu w wyniku odstawienia nikotyny. Osobom sięgającym regularnie po papierosa kojarzy się on często z formą nagrody w postaci krótkiej przerwy i oderwania się od napiętego harmonogramu dnia, ucieczki od stresu i problemów. Stosowane w akupunkturze zabiegi oczyszczające pozwalają rozładować napięcia elektryczne, które w wyniku stresujących przeżyć gromadzą się w naszym ciele, tym samym zastępując potrzebę sięgnięcia po papierosa.

 

Akupunktura na pomoc palaczom?

 

W przypadku terapii wspomagającej rzucanie palenia stosuje się różne rodzaje nakłuć, np. nakłucia dynamiczne-krótkotrwałe lub nakłucia statyczne, w których nakłuwa się ciało i zostawia igłę na ok. 15-20 minut. Samo nakłuwania, jeśli trafi się w odpowiedni punkt, bywa bolesne, ponieważ następuje uwolnienie energii elektrycznej o napięciu około 20-25 miliwoltów. Długość trwania zabiegu to ok. 45-60 minut, a pełna kuracja w zakresie zrywania z nałogiem palenia składa się zwykle z 10-12 spotkań. „W przypadku zrywania z nałogiem nie ma żadnych przeciwwskazań co do stosowania akupunktury. Najważniejsze są jednak wola zerwania z nałogiem i konsekwencja.” - mówi Maciej Gapiński z Centrum Medycznego MML.

 

Akupunktura - fakty i mity

 

Według wytycznych WHO jest ok. 40 jednostek chorobowych, przy których uznaje się, że akupunktura przynosi zadowalające efekty. Są to m.in. migreny, depresje, bóle stawów.

 

Akupunktura nie koliduje w żaden sposób ze stosowanymi obecnie procedurami medycznymi, z farmakoterapią. W żaden sposób nie upośledza funkcjonowania metabolicznego i fizjologii organizmu, ale tylko wspiera terapię. Akupunktura może być skuteczną alternatywą, w momencie gdy wszystko co jest zmierzone i medycznie udowodnione, nie przynosi wymiernego efektu.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl