fit.pl mobile logo

Sen to połowa treningu

Robisz wszystko co w Twojej mocy, aby osiągnąć lepsze wyniki? Ciężko trenujesz, dbasz o zbilansowane odżywianie, odmawiasz sobie czasu na odpoczynek i relaks? I pomimo to nadal nie możesz poprawić swoich sportowych osiągów? Każdy z nas potrzebuje odpoczynku, aby móc prawidłowo funkcjonować. Sportowcy również. Sen jest podstawą regeneracji naszego ciała oraz umysłu. Dla ludzi aktywnych fizycznie jest jak dodatkowy suplement, który potrafi dać niezłego, nieoczekiwanego kopa


„Sen to połowa treningu” Jarrod Shoemaker

Cheri Mah, badaczka ze standfordzkiej kliniki leczenia zaburzeń snu, zdecydowała się sprawdzić jak duży wpływ może mieć długi, satysfakcjonujący sen na sportowe rekordy. Postanowiła przeprowadzić badania na pięciu członkach uniwersyteckiej drużyny pływackiej. Pływacy, przez pierwsze dwa tygodnie nie zmieniali swoich przyzwyczajeń i poświęcali tyle samo czasu na sen co zawsze. Następnie przez kolejne siedem tygodni zwiększyli ilość czasu poświęcanego na sen do 10 godzin dziennie. Efekty przekroczyły oczekiwania. Dzięki dodatkowym godzinom snu zawodnicy pokonywali 15 metrowy dystans o pół sekundy szybciej. Zmniejszył się również czas nawrotu oraz reagowali szybszym odbiciem. Chei Mah postanowiła przebadać również koszykarzy, piłkarzy, tenisistów, golfistów, baseballistów i sprinterów. Wszyscy poprawili swoje wyniki. Amerykańska badaczka zaleca sportowcom ponad 8 godzin snu, aby w pełni zregenerować organizm.

Oprócz odpowiedniej ilości snu, ważna jest także jego jakość. Jak raportu przygotowanego przez TNS Polska na zlecenie marki Dormeo – producenta materacy i akcesoriów do sypialni, wynika, że choć większość Polaków śpi zazwyczaj wystarczająco długo (około 7-8 godzin), to aż 2/3 z nas cierpi na różnego rodzaju zaburzenia snu, a ponad połowa często odczuwa w ciągu dnia znużenie i senność. W głównej mierze wpływa na to częsty stres, problemy ze zdrowiem, niekomfortowe warunki spania, a także nieprzestrzeganie podstawowych zasad higieny snu.

Zdrowy i długi sen jest bardzo ważny w czasie treningu sportowego. Wysoka aktywność fizyczna powoduje zwiększenie ilości snu głębokiego, w którego trakcie wydzielany jest w dużych ilościach hormon wzrostu. Przyśpiesza on regenerację komórek i tkanek. Wzrostowi wydzielania hormonu wzrostu towarzyszy spadek wydzielania kortyzolu, który jest hormonem związanym z reakcją stresową, jego wysoki poziom może prowadzić do zaburzeń metabolicznych. Zdrowy sen jest także oznaką zdrowia rytmu okołodobowego, który predysponuje człowieka to tego, aby w porze nocy dobrze spać, a w określonych porach dnia osiągać dobre wyniki sportowe – komentuje dr hab. n. med. Adam Wichniak, Ośrodek Medycyny Snu, Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie

 

Ile śpią rekordziści?Rekordzistami, którzy przesypiają nawet pół doby są: tenisista Roger Federer, koszykarz LeBron James oraz golfistka Michelle Wie. Roger Federer, jeden z najlepszych, najbardziej utytułowanych zawodników w historii tenisa przyznaje, że sypia ok. 11-12 godzin na dobę. Zdradza, że jeśli sypia mniej, źle się czuje. Nasze zapotrzebowanie na sen zależy od wielu czynników, m.in. diety, ilości wysiłku fizycznego czy nawet pogody, dlatego każdy zawodnik musi samodzielnie sprawdzić ile godzin snu potrzebuje, aby móc zregenerować siły. Warto również pamiętać, że wraz ze wzrostem intensywności treningów wzrasta zapotrzebowanie na sen.

Nie tylko ciało potrzebuje regeneracji

Sport to nie tylko wysiłek fizyczny, ale i psychiczny. Wielu sportowcom stres i trema towarzyszą podczas całej kariery sportowej. Techniki relaksacyjne mogą nie wystarczyć jeśli nie pozwolimy odpocząć umysłowi podczas snu. Stres może powodować bezsenność, rozdrażnienie lub ospałość. Dlatego nie powinniśmy dziwić się, że przed lub w czasie trwania ważnych zawodów sportowych możemy potrzebować jeszcze więcej snu niż na co dzień. Warto nie bagatelizować sygnałów, które wysyła nam nasz organizm. Długotrwały stres może wyrządzić prawdziwe spustoszenie w organizmie, nawet po latach od zakończenia sportowej kariery.

Sportowcy także często podróżują i przemieszczają się, a to dodatkowe obciążenie dla ich organizmu. W nowych miejscach nie zawsze mogą liczyć na dobrej jakości łóżko i materac, dlatego idealna na takie sytuacje jest propozycja od Dormeo: materac nawierzchniowy Renew Eucalyptus. Dzięki zastosowaniu pianki z efektem pamięci kształtu, doskonale dopasowuje się do kształtu pleców i łagodzi ich ból po intensywnych ćwiczeniach.

sport-659588 1280

 

Ćwiczenia, dieta i sen

„Sen jest tak samo ważny jak dieta oraz ćwiczenia” – tak stwierdził były amerykański koszykarz, mistrz olimpijski Grant Hill. Te trzy elementy w odpowiednich proporcjach pozwolą Ci osiągnąć sukces. Wszystkie czynności są tak samo ważne i z żadnej nie można zrezygnować lub zaniedbać na rzecz drugiej. Michael Phelps – amerykański pływak, 26 krotny mistrz świata twierdzi, „Jedzenie, spanie, pływanie, to wszystko, co mogę zrobić.” Może warto posłuchać profesjonalistów, którzy osiągnęli sukces i zastosować się do ich rad?

Skutki bycia głuchym na sygnały, które wysyła nam organizm
Kiedy lekceważymy sygnały, które wysyła nam organizm i nie dostarczamy mu wystarczającej ilości snu, nasze reakcje ulegają spowolnieniu, zmniejsza się nasza motywacja, osłabieniu ulega nasz układ odpornościowy, odczuwamy pogorszenie nastroju oraz szybciej się męczymy. Można zaobserwować również spadek libido, który negatywnie odbija się na wynikach sportowych, zwłaszcza mężczyzn, ponieważ prowadzi do osłabienia mięśni, co zwiększa ryzyko powstawania kontuzji. Niedobór snu w nocy można zrekompensować przynajmniej 30 minutową drzemką w ciągu dnia. Warto pamiętać, że zmniejszenie o 2 godziny czasu snu prowadzi do prawie trzykrotnego wzrostu noradrenaliny (hormonu stresu), wzrostu ciśnienia krwi i poziomu cukru. Dla sportowców to może być ogromna przeszkoda w drodze do polepszenia swoich wyników.

Naucz się odpoczywać

Drogi Sportowcu! Naucz się, że odpoczynek nie jest przywilejem, na który zasłużysz dopiero po osiągnięciu wymarzonych wyników. Odpoczynek powinien być wpisany w Twój harmonogram dnia, w plan treningowy. Nie jest nagrodą, jest obowiązkiem i koniecznością. Bez połączenia w odpowiednich proporcjach trzech, wcześniej wymienionych elementów, ćwiczeń, diety i snu nie osiągniesz wymarzonych wyników.

www.wellness.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka
karolinaa12649126

Wejdź teraz na: www.igortreneronline.pl i wygraj 10.000 złotych! Chcesz wyglądać seksownie i atrakcyjnie? Chcesz cieszyć się wspaniała sylwetką? Chcesz pokazać wszystkim, że możesz się zmienić? Wejdź teraz na stronę najlepszego trenera w Polsce: www.igortreneronline.pl Innowacyjne metody treningowe, nowoczesne plany żywieniowe, fachowa suplementacja. Dzięki nim zmiany zachodzą ekstremalnie szybko! Wejdź teraz na stronę najlepszego trenera w Polsce: www.igortreneronline.pl I zmień się nawet w ciągu jednego tygodnia! Pozbądź się tłuszczu na zawsze, zbuduj piękna smukłą sylwetkę lub wspaniałe muskularne ciało! Wejdź teraz na: www.igortreneronline.pl i wygraj 10.000 złotych! https://zapodaj.net/3b1d280fcd849.png.html

Zgłoś nadużycie-

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl