fit.pl mobile logo

Antykoncepcja na zdrowie? Kalendarzyk

Najbardziej naturalną i nieinwazyjną metodą antykoncepcji jest stosownie kalendarzyka. Zaletą jest kompletny brak ingerencji hormonalno – farmaceutycznej. Czy jest to idealna metoda w prowadzeniu zdrowego stylu życia?
Metoda naturalna stosowana przez nasze prababcie zaczyna być coraz mniej praktyczna, z powodu wielu czynników, które muszą być spełnione w czasie jej stosowania. Główną wadą jest mała skuteczność tej metody (w cyklu owulacyjnym kobiety są dwa dni niepłodne – tyle, że jeszcze nikt nie stwierdził które dokładnie to dni). Z jednej strony troska o zdrowie z drugiej brak pewności uchronienia się przed nieplanowaną ciążą.

Nawet zdrowy styl życia (m.in. dbanie o swój organizm, aktywność fizyczna, odpowiednio zbilansowana dieta dostosowana do indywidualnych potrzeb) nie da pewności regularnego cyklu owulacyjnego kobiety. Przesunięcia cyklu (tym samym dni płodnych i niepłodnych) warunkowane są także sytuacjami stresowymi, przemęczeniem organizmu, podróżami, zmianami klimatu, podwyższeniem temperatury ciała, czy chorobami.

Metoda kalendarzyka opiera się na badaniach panów: Ogino i Knausa. W latach '30 - tych XX wieku przeprowadzili oni badania i dowiedli, iż owulacja ma zawsze miejsce 14 dni plus (minus) 2 przed kolejną miesiączką. Gdyż do tego czasu uważano, że proces ten zachodzi w połowie cyklu. Długość cyklu może się wahać od np. 21. do 35. dni. W tym przypadku owulacja może wystąpić już w 5 dniu, lub dopiero w 23 dniu cyklu.

Zasady

W omawianej metodzie zaleca się powstrzymanie od stosunków przez 9 dni w cyklu miesięcznym kobiety (na około 9-18 dni przed spodziewanym krwawieniem). Moment pojawienia się tego krwawienia wyznacza się na podstawie długości ostatnich 6-9 cykli miesiączkowych, biorąc także pod uwagę okres przeżycia komórki jajowej po owulacji (2 dni) i plemników po ejakulacji (tzn. po wytrysku do dróg rodnych kobiety - nawet do 5-7 dni).

[-------]

Zalety:
  • brak ingerencji farmakologicznej w organizm
  • metoda objawowo-termiczna pozwala z bardzo dużym prawdopodobieństwem oznaczyć jedynie fazę poowulacyjną cyklu
  • nic nie kosztuje (nie wliczając kosztu kalendarzyka i długopisu)

metoda kalendarzykowa 2Wady:
  • niepewność (wskaźnik Pearla )
  • powstrzymanie się od aktywności seksualnej w okresie dni płodnych
  • skomplikowana procedura metody

Niektóre kobiety potrafią mieć dwa razy owulację w ciągu jednego cyklu, a więc i dla nich metoda kalendarzykowa będzie niepewna. Jest to metoda przeznaczona wyłącznie dla kobiet mających stałego partnera, pragnących w świadomy sposób planować rodzinę.

Podsumowując cykl „Antykoncepcja na zdrowie?” przedstawiamy porównanie metod pod względem skuteczności wg wskażnika Pearla:
  • bez żadnej metody 85-90
  • kalendarzyk małżeński 20-24
  • metoda termiczna 4-17,3
  • obserwacja śluzu szyjkowego(Billingsów) 0,9-12
  • stosunek przerywany 15-28
  • prezerwatywa 5-8
  • kapturek naszyjkowy 6-8
  • błona dopochwowa 2,5-3,5
  • metody chemiczne 0,8-8
  • wkładka wewnątrzmaciczna 1,2-3
  • antykoncepcja postkoitalna – czyli antykoncepcja doraźna, „po stosunku” 0,4-2,4
  • doustne tabletki jednofazowe 0,0-0,12
  • doustne tabletki trójfazowe 0,0-0,54
  • sterylizacja kobiety 0,0-0,5
  • sterylizacja mężczyzny 0,0 – 0,15

www.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka
jasmin.moro

Świetną alternatywą dla kalendarzyka jest tester owulacji cyfrowy, ja mam w domu taki komputer my way, śledzi moje jajeczkowanie i określa termin na podstawie min. hormonu lh, bardzo dokładny no i łatwy w obsłudze

Zgłoś nadużycie-

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl