fit.pl mobile logo

Jak sobie radzić z przesileniem wiosennym?

Idzie wiosna wszystko budzi… A tu niemiła niespodzianka. Co zrobić gdy wczesną wiosną zamiast zastrzyku energii przychodzi do nas zmęczenie? 

Przesilenie wiosenne, jako efekt długotrwałego przemęczenia, zaczyna się bardzo niepozornie. Do osłabienia organizmu bardzo często prowadzą: stres, negatywne emocje oraz brak niezbędnych substancji odżywczych. Wniosek nasuwa się jeden: odpoczynek jest tak samo ważny jak odpowiednia dieta. Regeneracja organizmu, a także dostarczenie mu odpowiednich substancji odżywczych to podstawa dobrej kondycji fizycznej i psychicznej!

Apogeum przeforsowania organizmu zwykle pojawia się wraz ze zmianą jaką jest przejście z okresu zimowego na wiosenny. Na ten stan wpływają m.in. skoki ciśnienia atmosferycznego oraz gwałtowne wahania temperatury. Meteorolodzy oraz lekarze są zgodni, że nasz organizm potrzebuje nawet miesiąca by przyzwyczaić się do nowych warunków pogodowych. Okres od listopada do marca charakteryzuje się tym, że wpływa na nasz organizm rozleniwiająco. Stajemy się ociężali, mniej w nas energii oraz zapału do działania. Wiele osób rezygnuje wówczas z aktywnego wypoczynku na rzecz wieczoru spędzonego z książką lub przed telewizorem, racząc się ulubioną kaloryczną przekąską. Nie dziwi więc fakt, że w momencie kiedy dnia przybywa i słońce mocniej grzeje serwujemy sobie zdwojoną dawkę ruchu, co w efekcie skutkuje wyczerpaniem fizycznym i psychicznym naszego organizmu.

Kiedy mimo długiego odpoczynku wciąż czujemy się źle to sygnał, że organizm jest na tyle osłabiony iż system odpornościowy nie radzi sobie z atakującymi go chorobami. Dlatego też osoby przemęczone częściej doznają różnych dolegliwości.

Dodatkowo stres, jakiego doznajemy każdego dnia, mobilizuje organizm do działania. Wykorzystuje rezerwy energetyczne, które uaktywniają się w sytuacjach zagrożenia lub wzmożonego wysiłku. Wszystkie zapasy kiedyś jednak się kończą. Przychodzi wiosna i okazuje się, że zwyczajnie organizm nie ma już siły, bo „skończyło się zgromadzone paliwo napędowe”.

Objawy przesilenia:

  • alergie
  • zmniejszony apetyt
  • uczucie niepokoju i/lub depresje
  • problemy z żołądkiem
  • zawroty i/lub bóle głowy
  • niezbyt klarowne myślenie
  • zwiększone pragnienie
  • podirytowanie
  • obniżona temperatura
  • utraty pamięci i/lub słaba koncentracja
  • nocne pocenie się
  • zaczerwienienia skóry
  • obolałe gardło
  • zaburzenia widzenia
  • powiększone węzły chłonne
  • podrażnienia przy wypróżnianiu się
  • wrażliwość na zimno i/lub bóle stawów


Z przeprowadzonych badań wynika, że do grona osób najbardziej podatnych na wiosenne przesilenie zaliczają się dzieci, kobiety w okresie przekwitania, osoby zewiosenna depresja2 schorzeniami układu sercowo-naczyniowego, rekonwalescenci, meteoropaci, a także ci, którzy mają skłonności do stanów depresyjnych. Jednak eksperci zgodnie twierdzą, że jeżeli w okresie zimowym nasza dieta będzie uboga w składniki mineralne i odżywcze, będziemy permanentnie niewyspani oraz przesiedzimy ten czas na kanapie z tabliczką czekolady, z pewnością kwalifikujemy się do grona osób narażonych na działanie przesilenia wiosennego. Warto zatem już zawczasu pomóc sobie i pomyśleć o kilku zmianach, które zaowocują dobrym samopoczuciem oraz wzmocnią nasz organizm.

Pierwszym podstawowym krokiem, o którym powinniśmy pamiętać jest stopniowe oraz systematyczne wprowadzanie do naszej codziennej diety zdrowych nawyków żywieniowych. Głównym składnikiem, którego właśnie teraz potrzebujemy jest błonnik. Ma on działanie oczyszczające, pobudza metabolizm, dzięki czemu uwalnia nasz organizm z toksyn oraz metali ciężkich. Ponadto zmniejsza uczucie głodu oraz przyczynia się do obniżenia cieśnienia tętniczego we krwi. Lekarze zalecają diety zawierające błonnik przede wszystkim przy chorobach takich jak: otyłość, cukrzyca czy miażdżyca. Źródłem błonnika pokarmowego są nasiona roślin strączkowych, a także produkty zbożowe takie jak kasze, musli, brązowy ryż, pieczywo pełnoziarniste. Obok jedzenia produktów bogatych w dobre węglowodany istotne jest również regularne picie wody oraz świeżo wyciskanych soków.

Okres przesilenia wiosennego to również czas zwiększonej podatności na stany depresyjne. Jedną z jej przyczyn jest zaburzenie rytmów biologicznych związanych ze znacznym niedoborem światła słonecznego. Dlatego też często jesteśmy senni, apatyczni oraz ulegamy stanom przygnębienia. Specjaliści radzą, iż w celu zniwelowania zwiększonej podatności na depresję sezonową winniśmy wygospodarować minimum 8 godzin dziennie na sen, częściej przebywać na świeżym powietrzu oraz dostarczyć naszemu ciału codzienną dawkę ruchu. Wypoczęty organizm łatwiej radzi sobie ze stresem, poprawia się również stan naszego samopoczucia, dzięki czemu wykazujemy więcej chęci do działania.

Nasza psychika sprawnie funkcjonuje, kiedy organizm jest zdrowy. Warto zatem mieć na uwadze to, że samopoczucie jest często jedyną informacją jaką przekazuje chory już organizm. Jeśli więc czujesz się dużo gorzej niż zwykle, nic ci się nie chce, nie możesz się nad niczym skoncentrować to znak, żeby sprawdzić stan swojego zdrowia.

www.zdrowie.fit.pl

 



PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl