fit.pl mobile logo

Szczepienie na grypę – warto!

W rozpoczynającym się sezonie jesiennym szacunkowo na grypę zachoruje około pięć milionów Polaków. Z danych Państwowego Zakładu Higieny wynika, że w zeszłym roku zaszczepił się tylko co 20 Polak
Lekarze od lat zachwalają szczepionki, jednak w Polsce co roku na nowo podejmowana zostaje dyskusja: szczepić się czy nie? Sceptycy twierdzą, że szczepionka nie daje stuprocentowej pewności uniknięcia choroby. Są nawet tacy, którzy przekonują, że w niektórych przypadkach wręcz ją powoduje. Eksperci potwierdzają to, jednocześnie podkreślając, że takie przypadki należą do rzadkości.
 
Według Światowej Organizacji Zdrowia co roku przeciw sezonowej grypie powinno się zaszczepić 70% społeczeństwa. Polska jest bardzo daleko do wypełnienia tych rekomendacji. W zestawieniach najgorzej wypadają osoby powyżej 65. roku życia: tylko 16% starszych osób deklaruje, że zaszczepiło się przeciw grypie. A powinno – zdaniem specjalistów WHO – aż 75% ponieważ w tej grupie wiekowej zaszczepienie się daje nawet 90% skuteczności.

Grupa podwyższonego ryzyka zachorowań to osoby przewlekle chore oraz dzieci. Jednak i oni nie stosują profilaktycznych szczepień. Wśród chorych na cukrzycę, choroby płuc czy układu krążenia szczepi się zaledwie co 10.  Na dodatek wśród chorych wciąż krąży mit, że szczepienie może nasilić objawy podstawowej choroby.

W Polsce sezon grypy przypada na czas między listopadem a kwietniem. Szczyt zachorowań następuje zwykle w lutym i marcu. Zaszczepić można się w dowolnym momencie, ale oczywiście im wcześniej, tym lepiej. Warunek jest jeden, że w danym sezonie nie chorowaliśmy na grypę.
Lekarze zgodnie podkreślają, że zaszczepienie się przeciwko grypie sezonowej w żaden sposób nie uchroni przed grypą świńską. Zagrożenie oboma rodzajami choroby można jednak skutecznie zminimalizować. Państwowa Inspekcja Sanitarna już rozesłała do szkół zalecenia, by jesienią szczególnie dbać o higienę. Sanepid apeluje m.in. do rodziców, aby dawali swoim dzieciom chusteczki, w które mogłyby kaszleć i kichać, aby nie rozsiewać wirusa na innych uczniów.
Szczepionka przeciwko grypie chroni przed zachorowaniem w aż do 90% przypadków, a jeśli jednak do niego dojdzie, choroba ma łagodniejszy przebieg. Szczepionka kosztuje około 30 zł, podczas gdy leczenie – około 100 zł, nie mówiąc już o kosztach związanych z nieobecnością w pracy. Nawet z ekonomicznego punktu widzenia – szczepienie więc się opłaca.
Podsumowując, szczepienia antygrypowe:
  • zmniejszają do minimum ryzyko zachorowania na grypę – ich skuteczność ocenia się na 70 – 90%,
  • zmniejszają do minimum ryzyko powikłań pogrypowych, a te są groźne nawet dla życia,
  • w pewnym stopniu zmniejszają ryzyko wystąpienia innych grypopodobnych infekcji i przeziębień, ponieważ zwiększają też ogólną odporność organizmu,
  • w razie zachorowania na grypę, a nawet złapania przeziębienia mamy dużą pewność, że choroba będzie przebiegała łagodniej i krócej, a więc mniej i krócej się nacierpimy i namęczymy chorobą,
  • są opłacalne z finansowego punktu widzenia – szczepionka wprawdzie kosztuje ok. 30 zł, natomiast leki stosowane podczas grypy – nawet kilka razy więcej, zaoszczędzimy więc na lekach, bo nawet jeżeli zachorujemy, to choroba będzie łagodniejsza i na leki wydamy mniej, koszt szczepionki zwróci nam się bardzo szybko i to z nadwyżką,
  • zmniejszamy ryzyko konsekwencji ze strony pracodawców ze zwolnieniem z pracy włącznie, bo rzadziej i krócej będziemy przebywali na zwolnieniach lekarskich, a jak wiadomo – pracodawcy tego nie lubią.

Szczepienia przeprowadzane są w placówkach służby zdrowia, po uprzednim badaniu lekarskim. Zaleca się, by osoby świeżo zaszczepione – zanim wrócą do zajęć – odczekały jeszcze około 30 minut dla sprawdzenia, czy nie wystąpił odczyn poszczepienny. Na szczęście są to bardzo rzadkie przypadki.
Wiele gmin w Polsce wykupiło szczepienia dla seniorów, dlatego tez prowadzone są bezpłatne akcje szczepień w poszczególnych miastach. Listę znajdziesz klikając tutaj .

AG
www.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl