fit.pl mobile logo

Napoje sportowe

Na rynku pojawia coraz więcej napojów przeznaczonych specjalnie dla osób, dla których intensywny wysiłek fizyczny jest codziennością. Jakie są właściwości takich napojów i kiedy warto je pić? – Odpowiedź na to pytanie ułatwi nam wybór napoju najlepiej dopasowanego do naszych potrzeb
sportowe picie3Napoje sportowe to takie napoje, które ze względu na swój skład (woda, elektrolity i węglowodany) i odpowiednią osmolarność wspomagają efektywność wysiłku fizycznego. Komponowane one są pod kątem dostarczenia organizmowi potrzebnych w czasie wysiłku składników, zapobiegania utraty wody oraz odbudowy rezerw węglowodanowych, które stanowi glikogen gromadzony w mięśniach i wątrobie.

Unikalne właściwości

Funkcjonalność napojów zależy od ich właściwości. Dobry napój sportowy powinien łatwo się przyswajać i nie obciążać przewodu pokarmowego. Tu bardzo ważną rolę odgrywa osmolarność odnosząca się do ilości cząsteczek zawartych w roztworze, płynie czy napoju. Pod względem osmolarności napoje możemy podzielić na izotoniczne, hipotoniczne i hipertoniczne. Napoje izotoniczne to takie, których osmolarność jest zbliżona do osmolarności ludzkich płynów ustrojowych i wynosi od 270 do 330 mOsm/l. W przypadku napojów hipotonicznych ta osmolarność jest mniejsza (< 270 mOsm/l), natomiast w przypadku hipertonicznych – większa (> 330 mOsm/l). W przewodzie pokarmowym najszybciej wchłaniane są napoje hipotoniczne i izotoniczne, przy czym najbardziej optymalna osmolarność napojów sportowych pozwalających nie tylko na nawodnienie, ale i utrzymanie odpowiedniego poziomu wody w organizmie, wynosi 240-280 mOsm/l. Są to więc napoje o osmolarności zbliżonej do osocza ludzkiego lub niewiele niższej.

Kompozycja składników

Dwoma najważniejszymi czynnikami, które przyczyniają się do odczuwania zmęczenia podczas treningu są uszczuplenie rezerw węglowodanowych organizmu oraz odwodnienie będące konsekwencją ubytku wody i elektrolitów wraz z potem. Stąd podstawowymi komponentami napojów przeznaczonych dla osób o wysokiej aktywności fizycznej są węglowodany i składniki mineralne.

Węglowodany

Optymalne stężenie węglowodanów w sportowym napoju nawadniającym zależy od wielu czynników tj. warunków, w jakich wykonywany jest wysiłek, intensywności ćwiczeń, tempa opróżniania żołądka, rodzaju węglowodanów zawartych w napoju. Generalnie zaleca się, aby 1 litr takiego napoju dostarczał 80 – 350 kcal pochodzących z węglowodanów. Jest to równoznaczne z 2,0 – 8,8 g węglowodanów w 100 ml napoju.

Sód

Jedynym elektrolitem dodawanym do napojów sportowych, którego fizjologiczne korzyści są udokumentowane naukowo jest sód. Ze względu na zdolność wiązania wody, sód pozwala na utrzymanie odpowiedniej objętości krwi, zapobiega odwodnieniu i zwiększa tempo przywrócenia równowagi płynów w okresie powysiłkowym. Stężenie sodu w napojach sportowych powinno wynosić 460 – 1150 mg/ 1 litr napoju – rozwiązanie takie zapewnia optymalną stymulację wchłaniania wody i glukozy z jelita cienkiego oraz pozwana na utrzymanie odpowiedniej objętości wody pozakomórkowej. Oprócz sodu napoje sportowe wzbogacane są w inne elektrolity tj. jak potas czy magnez, które tak jak sód tracone są wraz z potem podczas wysiłku fizycznego.

[-------]

sportowe picie2

Charakterystyka napojów

„Izotoniki”

Najpopularniejszym rodzajem napojów sportowych są napoje izotoniczne. Większość osób właśnie z nimi identyfikuje napoje przeznaczone dla sportowców. Wynika to zapewne z tego, że jeszcze do niedawna były to jedyne napoje funkcjonalne, jakie oferowano osobom o wysokiej aktywności fizycznej. Napoje izotoniczne są dobrym rozwiązaniem dla zawodowych sportowców oraz osób intensywnie trenujących. Oprócz wody i elektrolitów dostarczają one węglowodany, które uzupełniają straty energii powstałe na skutek wysiłku fizycznego.

Wody sportowe

Wśród sportowych napojów hipotonicznych możemy wyróżnić wody sportowe zawierające elektrolity oraz minimalną ilość węglowodanów. Z racji tego, że są niskokaloryczne poleca się je osobom, których treningi są mniej intensywne, osobom mającym niższe zapotrzebowanie energetyczne oraz starającym się ograniczać ilość przyjmowanych kalorii. Jeśli chodzi o pozytywny wpływ na wyniki w testach wytrzymałościowych, hipotoniczne rozcieńczone roztwory glukozy i elektrolitów mogą być równie efektywne lub nawet bardziej efektywne od napojów izotonicznych. Napoje hipotoniczne o niskim stężeniu węglowodanów są szczególnie zalecane, gdy konieczne jest szybkie uzupełnienie płynów w organizmie.

Napoje wysokoenergetyczne

Odrębną grupę stanowią wysokoenergetyczne napoje węglowodanowe, których picie zalecane jest w okresie międzytreningowym w celu dostarczenia lub uzupełnienia węglowodanów. Napoje takie nie nadają się natomiast do picia podczas treningu, w celu wyrównania strat wody. Ze względu na wysoką zawartość węglowodanów są one hipertoniczne, co jest równoznaczne z tym, że zanim się wchłoną „ściągają” wodę do jelit w celu wyrównania stężenia pomiędzy płynem znajdującym się w jelicie i w płynach ustrojowych. Efekt jest taki, że nasz spragniony wody organizm zanim otrzyma wodę, musi się jeszcze bardziej odwodnić.

dr inż. Joanna Anna Walczak

Artykuł w całości opublikowano w miesięczniku Kulturystyka i Fitness 6/2007

www.dieta.fit.pl
 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl