fit.pl mobile logo

Kawa tajną bronią piłkarzy i tenisistów

Tego lata wracają wstrzymane w okresie pandemii wielkie imprezy sportowe. Jako ciekawostkę dla wielbicieli sportowych zmagań The Institute for Scientific Information on Coffee (ISIC), europejska organizacja zajmująca się popularyzacją wyników badań naukowych związanych z kawą i zdrowiem, zaprezentowała przegląd najnowszych badań na temat wpływu kawy oraz zawartych w niej związków bioaktywnych, m.in. kofeiny, na wyniki zawodników.

Kofeina wśród suplementów zalecanych przez Międzynarodowy Komitet Olimpijski

Zawarta m.in. w kawie kofeina została uznana przez Międzynarodowy Komitet Olimpijski (MKOl) za jeden z pięciu suplementów diety o dobrze udowodnionym wpływie na poprawę wyników sportowych oraz wydolność organizmu. Dane wskazują, że spożycie kofeiny w dawkach 3-6 mg/na kilogram masy ciała ma efekt ergogeniczny: powoduje zwiększenie siły, wytrzymałości mięśniowej oraz średniej prędkości podczas wykonywania ćwiczeń o różnej intensywności i czasie trwania. To jeden z powodów, dla którego trzy czwarte sportowców sięga po tę substancję podczas zawodów. Inna analiza, obejmująca 21 badań, wskazuje, że kofeina ma także korzystny wpływ na wydolność aerobową. Kolejny przegląd badań wykazał, że skala tych efektów była podobna przy przyjmowaniu niższej dawki kofeiny, 1-2 mg kofeiny na kg masy ciała, co odpowiada 1-2 filiżanek kawy spożywanych w ramach codziennej diety. Oznacza to, że nawet przy bardzo umiarkowanej konsumpcji małej czarnej, wyniki mogą okazać się bardziej satysfakcjonujące.

Korzystny wpływ kawy na wydolność sportowców oficjalnie potwierdzony

Pogląd, że suplementacja kofeiną może poprawiać różne aspekty wydolności sportowej popiera też Międzynarodowe Towarzystwo Żywienia w Sporcie (ISSN). W oficjalnym stanowisku stwierdza ono, że korzyści płynące z przyjmowania kofeiny w umiarkowanych ilościach, określanych na 3-5 filiżanek kawy dziennie, obejmują: poprawę wytrzymałości mięśniowej, prędkości ruchu i siły mięśniowej, wydajności w sprincie, skokach i rzutach, a także w wysiłku zakresie aerobowego i anaerobowego wpisanego.

- Wyniki wielu badań potwierdzają, że spożycie kofeiny podnosi wydolność podczas ćwiczeń wytrzymałościowych, oporowych i wysiłku o dużej intensywności, a także podczas uprawiania sportów interwałowych, takich jak futbol czy tenis. Kofeina wspiera także funkcje poznawcze organizmu, jak koncentracja uwagi i czujność. Dodatkowo, coraz więcej dowodów wskazuje na to, że kawa jest skuteczną alternatywną dla kofeiny w proszku lub tabletek kofeinowych. Dane sugerują także, że umiarkowane spożycie kawy pozwala zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na płyny i nie ma negatywnego wpływu na bilans wodny organizmu – mówi dr n. med. Neil Clarke, dziekan Studium Magisterskiego Wydziału Sportu i Żywienia Sportowego na Uniwersytecie w Coventry.

Kawa wspiera uprawianie sportów interwałowych, jak futbol czy tenis

Jak dokładnie kawa pomaga wspominanym wyżej tenisistom i piłkarzom? Autorzy badania z 2019 roku odnotowali, że po spożyciu kofeiny dokładność serwisu nie zmniejszyła się, za to niższy był poziom zmęczenia u zawodników. Badacze podkreślają, że mimo konieczności dalszych badań w tym obszarze, wyniki dotyczące wpływu kofeiny na stan nawodnienia organizmu są istotne dla tenisistów, ponieważ mecze zwykle odbywają się w cieplejszych miesiącach i mogą przedłużać się aż do osiągnięcia rozstrzygającego wyniku. Nie dziwi więc, że sympatii do kawy nie kryje tenisowa mistrzyni, Iga Świątek. W przypadku futbolistów kofeina spożyta od 5 do 60 minut przed treningiem może przyczynić się do poprawy kondycji fizycznej, w tym m.in. poprawy skoczności, prędkości powtarzalnego sprintu oraz czasu podczas biegów na dłuższym dystansie. Naukowcy podkreślają, że kofeina nie wpływa negatywnie na odczyty poziomu uszkodzenia mięśni ani nie powoduje zmian w postrzeganiu wysiłku fizycznego podczas treningów piłkarskich.

Kawa plus lato to przepis na sukces także dla biegaczy i kolarzy

Wyniki badania z 2019 roku przeprowadzonego na grupie biegaczy amatorów wykazały wpływ umiarkowanej dawki kofeiny na poprawę wyników w biegach na średnie dystanse (5 km) w porównaniu z placebo. Rezultaty innego badania dowiodły, że wypicie filiżanki mocnej kawy godzinę przed biegiem na dystansie 1,6 km może poprawić czas u trenujących regularnie biegaczy o niemal 2 proc. Biegacze, którzy wypili kawę z kofeiną, ukończyli wyścig około 5 sekund szybciej niż zawodnicy, którzy spożyli placebo oraz o około 4 sekundy szybciej niż osoby, którym podano kawę bezkofeinową. Badanie z 2020 r. na grupie rowerzystów, którzy brali udział w jeździe na czas na dystansie 5 km, wykazało poprawę wyników, przy czym wynik ten był podobny u osób regularnie spożywających kofeinę oraz uczestników sięgających po nią okazjonalnie.

Warte wspomnienia są również ogólne korzyści, jakie może dawać picie kawy osobom aktywnym fizycznie. Badania potwierdzają, że wypicie filiżanki kawy pozwala uzupełnić bilans płynów. Jedno z nich wykazało, że w stanie odwodnienia kawa nawadnia organizm podobnie jak woda. Nieoceniony jest także wpływ kawy na czujność i czas reakcji w sporcie. W dyscyplinach, w których kluczowe znaczenie mają czujność i skupienie, spożycie kofeiny w niewielkich lub umiarkowanych dawkach przed rozpoczęciem i/lub podczas ćwiczeń może usprawnić pewne aspekty funkcji poznawczych. Kofeina może nie tylko podnosić poziom energii, poprawiać nastrój i skupienie, ale także optymalizować czas reakcji, pamięć i obniżać poziom zmęczenia.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl