fit.pl mobile logo

Jak odczytywać wartości odżywcze produktów?

Tabele wartości odżywczych stanowią cenne źródło wiedzy zarówno dla osób dbających o linię, jak i tych, którzy chcą, aby na ich talerze trafiały przede wszystkim wartościowe produkty. Sprawdź, co oznaczają poszczególne pozycje z tabeli i jak podejmować prawidłowe wybory żywieniowe w łatwy i intuicyjny sposób!

WARTOŚĆ ODŻYWCZA PRODUKTÓW

Wartość odżywcza to nic innego, jak stopień, w jakim dany produkt pokrywa potrzeby naszego organizmu w kwestii przemian metabolicznych1. Jest ona wypadkową zarówno zawartości poszczególnych składników odżywczych, jak i ich biodostępności i wzajemnego zbilansowania.

TABELA WARTOŚCI ODŻYWCZEJ

Tabela wartości odżywczej, umieszczona na etykiecie produktu, obowiązkowo zawiera informacje na temat wartości energetycznej oraz zawartości tłuszczu, kwasów tłuszczowych nasyconych, węglowodanów, cukrów, białka i soli2, w przeliczeniu na 100 g lub 100 ml produktu.

  • WARTOŚĆ ENERGETYCZNA - Jest to ilość energii z produktu, jaką nasz organizm może przyswoić w procesie trawienia. Wartość energetyczna wyrażana jest zarówno w kilokaloriach (kcal), jak i w kilodżulach (kJ)3.

  • TŁUSZCZ - Tłuszcz jest nieodzownym elementem odpowiednio zbilansowanej diety. To właśnie on dostarcza organizmowi najwięcej energii oraz pozwala mu przyswoić witaminy A, D, E oraz K4.

  • KWASY TŁUSZCZOWE NASYCONE - Nie wszystkie tłuszcze są dobre - do tych, na które powinniśmy uważać, należą kwasy tłuszczowe nasycone. Ich nadmiar w diecie może prowadzić do rozwoju m.in. miażdżycy5.

  • WĘGLOWODANY - Węglowodany pokrywają aż 45-65% Twojego dziennego zapotrzebowania na energię6. Głównymi źródłami węglowodanów są produkty zbożowe, warzywa i owoce7.

  • CUKRY – To zarówno cukry proste (glukoza, fruktoza), jak i dwucukry (sacharoza, laktoza, galaktoza), występujące naturalnie w żywności lub dodane do produktów. Deklarowana na opakowaniu zawartość cukru to zatem suma wszystkich cukrów: cukrów naturalnie występujących (np. laktozy – naturalnie występującej w mleku, fruktozy – w owocach) oraz cukru dodanego.

  • BIAŁKO - Białko to podstawowy element budowy wszystkich tkanek naszego organizmu oraz regulator metabolizmu komórkowego i funkcji narządów. To właśnie białko zapewnia nam prawidłowy wzrost i rozwój organizmu8. Ponadto makroskładnik ten wzmacnia i regeneruje nasze mięśnie oraz zapewnia nam energię9. Dobrymi, pełnowartościowymi źródłami białka są chude mięso i drób, nabiał, tłuste ryby oraz nasiona roślin strączkowych.

  • SÓL - Długotrwałe nadmierne spożycie soli może prowadzić do nadciśnienia tętniczego, udaru mózgu, zawału serca, a nawet może zwiększać ryzyko zachorowalności na osteoporozę, raka żołądka czy też sprzyjać rozwojowi otyłości. Dlatego, zgodnie z zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia (IŻŻ), opartymi na rekomendacjach Światowej Organizacji Zdrowia (WHO),w ciągu dnia powinniśmy spożywać ją w ilości maksymalnie 5g10.

JAK NUTRI-SCORE WSPIERA PRAWIDŁOWE ODŻYWIANIE?

Nutri-Score to uproszczone oznakowanie, nazywane również etykietą żywieniową, które umieszcza się z przodu opakowania wybranych produktów spożywczych. Stosuje się je po to, by w intuicyjny i zrozumiały dla konsumenta sposób, przedstawić wartość odżywczą oznakowanych produktów. Oznaczenie ma postać prostego kodu, opartego na wyróżnieniu jednej z pięciu liter od A do E, z których każda pokazana jest na tle innego koloru.

Produkty oznaczone kolorem zielonym i literami A, B to produkty o wysokiej wartości odżywczej, które warto spożywać częściej lub w większej ilości, kolorem żółtym i literą C – umiarkowanie, a produkty oznaczone kolorem pomarańczowym, czerwonym i literami D, E to produkty, które należy spożywać rzadziej lub w mniejszej ilości, ponieważ zawierają większą ilość składników, które powinniśmy na co dzień ograniczać11.

CZY WSZYSTKIE PRODUKTY MAJĄ OZNAKOWANIE NUTRI-SCORE?

Nutri-Score jest wprowadzany na zasadzie dobrowolności, dlatego nie jest on widoczny na wszystkich produktach. System ten uzyskał jednak poparcie Międzynarodowej Organizacji Zdrowia (WHO Europe) oraz Europejskiej Organizacji Konsumenckiej (BEUC). Nutri-Score zdobył także pozytywne opinie Polskiego Towarzystwa Dietetyki, Instytutu Matki i Dziecka oraz Federacji Konsumentów w Polsce.

Cieszyć może fakt, że na sklepowych półkach coraz częściej można dostrzec produkty oznakowane systemem Nutri-Score. Jedną z pierwszych firm w Polsce, która zdecydowała się na jego wprowadzenie, jest Danone. Spółka, chcąc wspierać prawidłowe wybory żywieniowe Polaków, stopniowo umieszcza na swoich produktach etykiety żywieniowe - https://danone.pl/nutri-score/.

Materiał powstał we współpracy z Danone.

1.R. Gawęcki (red.): Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, t. 1, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2010r.

2.Dr inż. M. Juśkiewicz, Przewodnik metodyczny do ćwiczeń z przedmiotu Podstawy opakowalnictwa produktów spożywczych

3.M. Jarosz, Normy żywienia dla populacji polskiej nowelizacja, Warszawa: Instytut Żywności i Żywienia, (2012)

4.Badian, M., & Dzierżanowski, T. (2018). Suplementacja witamin u chorych onkologicznych. Część II-witamina C i witaminy rozpuszczalne w tłuszczach oraz pierwiastki: wapń i żelazo. Palliative Medicine/Medycyna Paliatywna, 10(4).

5.Stołyhwo-Szpajer, Monika, et al. "Wielonienasycone kwasy tłuszczowe i ich wpływ na czynniki ryzyka miażdżycy ze szczególnym uwzględnieniem ciśnienia tętniczego." Arterial Hypertension 5.3 (2001): 211-222.

6.Normy żywienia człowieka – podstawą zaleceń zdrowej diety Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej (ncez.pl)

7.Lebiedzińska, A. (2008). Węglowodany w diecie człowieka. Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, XLI, 3, 215-218.

8.Socha J., Stolarczyk A.: Rola białka w leczeniu żywieniowym - podstawy biologiczne. Pediatria Współ. Gastroenterologia, Hepatologia i Żywienie Dziecka., 2000; 2(2); 77-81.

9.Rybka, J. (2018). Suplementy i odżywki dla sportowców. Analit.

10.Oh M.S., Uribarri J.: Electrolytes, water and acid-base balance. W: Shils M.E., Shike M., Ross A.C., Caballero B., Cousins R.J. (red.). Modern nutrition in health and disease. Lippincott Williams and Wilkins, Filadelfia 2008: 149–193

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl