Nawyki żywieniowe młodych Polaków

Nawyki żywieniowe młodych ludzi są bardzo ciekawą i niewątpliwe złożoną kwestią. Z jednej strony ta grupa konsumencka wydaje się być bardziej świadoma niż starsze pokolenia i posiadać lepszy dostęp do informacji. Z drugiej jednak strony to wciąż młodzi ludzie widywani są w restauracjach typu fast food i to do nich kierowane są w znacznej mierze reklamy słodkich i słonych przekąsek. Na zlecenie Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS) na początku marca br. przeprowadzono kolejne już badanie konsumenckie. Tym razem sprawdzano nawyki żywieniowe młodych ludzi. Zapraszamy do zapoznania się z poniższą informacją prasową dotyczącą jego wyników.
2023-03-27 00:00
Udostępnij
Nawyki żywieniowe młodych Polaków

Ogólnopolskie badanie przeprowadzone na grupie kobiet i mężczyzn w wieku 18-25 lat wykazało, że zdecydowana większość spożywa 3-4 posiłki w ciągu dnia, z czego najważniejszymi w ich ocenie są śniadanie i obiad/lunch.

– Najnowsze analizy ankiet jednoznacznie mówią, że w diecie młodych osób przeważa mięso, nabiał, warzywa oraz produkty zbożowe. Natomiast 10% z nich deklaruje, iż w ogóle nie spożywa produktów mięsnych – zaznacza Barbara Groele, Sekretarz Generalny KUPS.

Rodzaje posiłków i przekąsek

Najczęściej wybieranym rodzajem posiłków są te przygotowywane samodzielnie w domu. Nieco mniejszą popularnością cieszą się fastfoody oraz dania z restauracji, spożywane zarówno w lokalu, jak i zamawiane na wynos, a także dania gotowe (np. z supermarketu). Najrzadziej młodzi korzystają z diet pudełkowych, niechętnie sięgają również po dania instant.

Istotnym elementem odżywiania badanej grupy są przekąski. To częsty nawyk, aż 72% młodych Polaków podjada między posiłkami 1-2 razy dziennie, a 15% robi to jeszcze częściej (3-4 razy dziennie). Wśród rodzajów przekąsek najczęściej wymieniane były: słodycze, owoce, dania gotowe (np. kanapka), słone przekąski oraz sok. Jedynie 9% badanych twierdzi, że nie sięga po przekąski w ogóle.

Jak młodzi Polacy oceniają swoje nawyki?

Większość młodych ludzi pozytywnie ocenia swoją wiedzę na temat zdrowej, zbilansowanej diety, a około 2/3 uznaje swoje nawyki żywieniowe za zdrowe. Połowa badanych jest też z nich zadowolona. Mimo, że w grupie przedstawiającej codzienną dietę, jako zdrową przeważają kobiety, to satysfakcja z niej leży głównie po stronie mężczyzn.

Z danych przeprowadzonych badań wynika, że osoby między 18, a 25 rokiem życia czerpią wiedzę o żywieniu głównie z mediów społecznościowych. Okazuje się, że około 50% respondentów korzysta w tym celu z Instagrama, a ponad 40% z nich szuka informacji na TikToku oraz kanałach platformy YouTube. Media te mają szczególnie wysoki wpływ na kobiety. Źródła, takie jak artykuły naukowe, lifestylowe, czy dedykowane blogi nie cieszą się w tej grupie społecznej dużą popularnością. 14% ankietowanych wskazało natomiast, że w ogóle nie interesuje się tą tematyką.

Wnioski z badania

– Po analizie przeprowadzonej na grupie młodych respondentów można podsumować, że ich nawyki żywieniowe prezentują się dość pozytywnie. Dieta oparta jest na pełnowartościowych składnikach takich jak mięso, nabiał oraz warzywa, a posiłki przygotowywane w domu pozwalają na większą kontrolę składników odżywczych i kaloryczności spożywanego jedzenia. Niepokoić może rodzaj przekąsek po jakie najczęściej sięgają młodzi ludzie, gdyż na pierwszym miejscu znalazły się tu słodycze - tak zadeklarowało 55% badanych. Jest to zdecydowanie obszar do zmiany. Z drugiej jednak strony aż 50% respondentów wskazało w tym pytaniu na owoce, co pokazuje pozytywną tendencję i mamy nadzieję, że będzie ona rosnąć. Cieszy również fakt, że w pierwszej piątce najczęściej wymienianych przekąsek znalazł się sok. Jesteśmy przekonani, że młodzi ludzie zdają sobie sprawę z odżywczych właściwości tego rodzaju produktów. Soki są ponadto łatwo dostępne, atrakcyjne cenowo, smaczne i odpowiadają na potrzeby tej grupy - można je łatwo spożyć w drodze do szkoły, na uczelnię. Co więcej, pozwalają nie tylko zmniejszyć głód, ale także ugasić pragnienie, co z pewnością również przekłada się na ich popularność – komentuje Barbara Groele, Sekretarz Generalny KUPS.

Cookies. Szanujemy Twoją prywatność.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

 

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

 

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

 

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom

 

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

 

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

 

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

 

 

Ustawienia zaawansowane
Niezbędne pliki cookie
Te pliki cookie są niezbędne dla funkcjonowania strony internetowej i nie mogą być wyłączone w naszych systemach.

Statystyka
Te pliki cookie umożliwiają nam zliczanie wizyt i badanie zachowania użytkowników, gromadząc anonimowe informacje.

Preferencje
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie mogą być przechowywane i wykorzystane do prezentowania treści, które wydają się bardziej odpowiednie w oparciu o Twoje zainteresowania.

Marketing i reklamy
Celem tych plików jest wyświetlanie reklam, które są interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej cenne dla reklamodawców strony trzeciej.