Nawyki żywieniowe młodych Polaków

Nawyki żywieniowe młodych ludzi są bardzo ciekawą i niewątpliwe złożoną kwestią. Z jednej strony ta grupa konsumencka wydaje się być bardziej świadoma niż starsze pokolenia i posiadać lepszy dostęp do informacji. Z drugiej jednak strony to wciąż młodzi ludzie widywani są w restauracjach typu fast food i to do nich kierowane są w znacznej mierze reklamy słodkich i słonych przekąsek. Na zlecenie Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS) na początku marca br. przeprowadzono kolejne już badanie konsumenckie. Tym razem sprawdzano nawyki żywieniowe młodych ludzi. Zapraszamy do zapoznania się z poniższą informacją prasową dotyczącą jego wyników.
2023-03-27 00:00
Udostępnij
Nawyki żywieniowe młodych Polaków

Ogólnopolskie badanie przeprowadzone na grupie kobiet i mężczyzn w wieku 18-25 lat wykazało, że zdecydowana większość spożywa 3-4 posiłki w ciągu dnia, z czego najważniejszymi w ich ocenie są śniadanie i obiad/lunch.

– Najnowsze analizy ankiet jednoznacznie mówią, że w diecie młodych osób przeważa mięso, nabiał, warzywa oraz produkty zbożowe. Natomiast 10% z nich deklaruje, iż w ogóle nie spożywa produktów mięsnych – zaznacza Barbara Groele, Sekretarz Generalny KUPS.

Rodzaje posiłków i przekąsek

Najczęściej wybieranym rodzajem posiłków są te przygotowywane samodzielnie w domu. Nieco mniejszą popularnością cieszą się fastfoody oraz dania z restauracji, spożywane zarówno w lokalu, jak i zamawiane na wynos, a także dania gotowe (np. z supermarketu). Najrzadziej młodzi korzystają z diet pudełkowych, niechętnie sięgają również po dania instant.

Istotnym elementem odżywiania badanej grupy są przekąski. To częsty nawyk, aż 72% młodych Polaków podjada między posiłkami 1-2 razy dziennie, a 15% robi to jeszcze częściej (3-4 razy dziennie). Wśród rodzajów przekąsek najczęściej wymieniane były: słodycze, owoce, dania gotowe (np. kanapka), słone przekąski oraz sok. Jedynie 9% badanych twierdzi, że nie sięga po przekąski w ogóle.

Jak młodzi Polacy oceniają swoje nawyki?

Większość młodych ludzi pozytywnie ocenia swoją wiedzę na temat zdrowej, zbilansowanej diety, a około 2/3 uznaje swoje nawyki żywieniowe za zdrowe. Połowa badanych jest też z nich zadowolona. Mimo, że w grupie przedstawiającej codzienną dietę, jako zdrową przeważają kobiety, to satysfakcja z niej leży głównie po stronie mężczyzn.

Z danych przeprowadzonych badań wynika, że osoby między 18, a 25 rokiem życia czerpią wiedzę o żywieniu głównie z mediów społecznościowych. Okazuje się, że około 50% respondentów korzysta w tym celu z Instagrama, a ponad 40% z nich szuka informacji na TikToku oraz kanałach platformy YouTube. Media te mają szczególnie wysoki wpływ na kobiety. Źródła, takie jak artykuły naukowe, lifestylowe, czy dedykowane blogi nie cieszą się w tej grupie społecznej dużą popularnością. 14% ankietowanych wskazało natomiast, że w ogóle nie interesuje się tą tematyką.

Wnioski z badania

– Po analizie przeprowadzonej na grupie młodych respondentów można podsumować, że ich nawyki żywieniowe prezentują się dość pozytywnie. Dieta oparta jest na pełnowartościowych składnikach takich jak mięso, nabiał oraz warzywa, a posiłki przygotowywane w domu pozwalają na większą kontrolę składników odżywczych i kaloryczności spożywanego jedzenia. Niepokoić może rodzaj przekąsek po jakie najczęściej sięgają młodzi ludzie, gdyż na pierwszym miejscu znalazły się tu słodycze - tak zadeklarowało 55% badanych. Jest to zdecydowanie obszar do zmiany. Z drugiej jednak strony aż 50% respondentów wskazało w tym pytaniu na owoce, co pokazuje pozytywną tendencję i mamy nadzieję, że będzie ona rosnąć. Cieszy również fakt, że w pierwszej piątce najczęściej wymienianych przekąsek znalazł się sok. Jesteśmy przekonani, że młodzi ludzie zdają sobie sprawę z odżywczych właściwości tego rodzaju produktów. Soki są ponadto łatwo dostępne, atrakcyjne cenowo, smaczne i odpowiadają na potrzeby tej grupy - można je łatwo spożyć w drodze do szkoły, na uczelnię. Co więcej, pozwalają nie tylko zmniejszyć głód, ale także ugasić pragnienie, co z pewnością również przekłada się na ich popularność – komentuje Barbara Groele, Sekretarz Generalny KUPS.