fit.pl mobile logo

Rola wody w diecie sportowca

Wiele osób, bez względu na porę roku, stara się zawsze pozostawać aktywnymi fizycznie. Siłownia, fitness, basen, squash - możliwości aktywnego spędzania wolnego czasu, nawet zimą, jest całe mnóstwo. Wskazane jest z nich korzystać. Żeby jednak robić to w pełni bezpiecznie, należy zadbać, by nasz organizm podołał towarzyszącemu tym aktywnościom wysiłkowi 
1W przypadku większości ludzi, codzienna dieta ledwie pokrywa podstawowe zapotrzebowanie na pierwiastki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Tymczasem kiedy jeszcze decydujemy się na dodatkowy wysiłek fizyczny, potrzebujemy ich o wiele więcej. Analogicznie jest w przypadku płynów, warto więc połączyć uzupełnianie wody i składników mineralnych. Odczuwalnie wpłynie to na naszą efektywność i samopoczucie. Jeśli jednak o to w dostatecznym nie zadbamy, możemy się spodziewać przykrych konsekwencji.

Dlaczego pić

Udowodniono, że picie wody zapobiega spadkowi wytrzymałości i szybkości, a jej deficyt, prowadzący do odwodnienia już na poziomie 3%, powoduje spadek siły aż o 10%. Zbyt mała ilość płynów w organizmie powoduje także, że krew staje się gęstsza, a serce pracuje ciężej. Ci, którzy wypijają ich odpowiednią ilość w trakcie treningu, mogą ćwiczyć o około 33% dłużej niż osoby, które tego nie robią. Sama woda jednak nie wystarczy. Ważne, by nie zabrakło w niej wspomnianych już składników mineralnych, decydujących o poziomie elektrolitów w komórkach całego ciała.

Co, jak i ile pić

W ciągu godziny ćwiczeń średnio tracimy 400 ml płynów. Zależy to oczywiście od intensywności i długości treningu, temperatury i wilgotności otoczenia, a także kondycji fizycznej. Straty na tym poziomie zawsze dają się odczuć w postaci pragnienia (które jest już oznaką odwodnienia), braku energii, zarumienienia i pocenia się skóry. Tętno przyśpiesza, zmniejsza się koncentracja, pojawiają się zawroty głowy, skurcze mięśni, a nawet mdłości, wymioty czy omdlenia. Do takiego stanu nie powinniśmy doprowadzać, dlatego już przed treningiem należy zadbać o prawidłowy stopień nawodnienia. Jak? W ciągu dnia powinno się wypić od 1 do 1,5 litra wody, a na około 40 min przed samym treningiem dodatkowo jeszcze szklankę.

Pić powinniśmy także w trakcie ćwiczeń. Bez względu na pragnienie nie należy jednak pić zbyt łapczywie, ale małymi łyczkami, kilkanaście razy podczas treningu. Tylko wtedy płyny są właściwie wchłaniane przez organizm. Ponadto niewielkie łyki nie oziębią gardła, bo spożywana woda powinna być chłodna (ale nie zimna!). Pijmy również wtedy, kiedy pragnienia nie odczuwamy. W przeciwnym wypadku dopiero po upływie doby gospodarka wodna naszego organizmu się ustabilizuje. Należy wówczas pamiętać o tym, że każdy rodzaj wysiłku wymaga przyjęcia różnej liczby płynów, np. trening masowy czy siłowy ok. 1,5 litra wody, a wytrzymałościowy od 2 do nawet 3.

Picie przed i w trakcie aktywności fizycznej nie zwalnia nas jednak z konieczności picia po jej zakończeniu. W tym momencie także wystrzegajmy się łapczywości. Spokojne picie sprawia, że oprócz tego, iż gasimy pragnienie, uspokajamy organizm po wysiłku.

Uwzględniając powyższe zalecenia warto pamiętać, że przed samymi ćwiczeniami i w ich trakcie powinniśmy pić wodę niegazowaną, a na gazowaną decydować się jedynie po ich zakończeniu. Dwutlenek węgla w czasie wysiłku może powodować ucisk na przeponę i utrudniać wentylację, a także obniżać wydolność organizmu. Po ćwiczeniach wskazana jest natomiast woda gazowana. Szybciej gasi pragnienie, dając uczucie orzeźwienia i poprawiając samopoczucie. Pomaga w usuwaniu toksyn z organizmu, a także zwiększa wchłanianie składników odżywczych z wody.

Przeciętny wysiłek fizyczny nie jest przeważnie intensywny i nie trwa dłużej niż godzinę, dlatego wskazane jest sięganie po wodę mineralną. Powinna być to jednak woda wysokozmineralizowana, czyli taka, która zawiera przynajmniej 1500 mg składników mineralnych na litr. Taka woda wyrównuje doskonale bilans utraconych płynów i elektrolitów. Żeby mieć pewność, że ich poziom jest odpowiedni, należy zawsze podczas zakupu zapoznać się z etykietą. Ważna jest bowiem nie tylko ilość wypijanych płynów, ale także ich jakość.

W starciu z etykietą

Wartość i jakość wody warunkują zawarte w niej poszczególne pierwiastki. Dla osób uprawiających sport, niektóre z nich są szczególnie istotne. Zaliczyć do nich należy magnez, którego podczas wysiłku traci się bardzo dużo. Tymczasem regeneruje on komórki i obniża ciśnienie, wzmacnia układ sercowo-naczyniowy, zmniejsza napięcie oraz zapobiega kurczom mięśni. Problem kurczy minimalizuje także wapń, który ma wpływ na pracę mięśni, jak również pomaga szybciej ugasić pragnienie. Kupując wodę należy zwracać też uwagę na poziom wodorowęglanów. To właśnie one pomagają zneutralizować tzw. „zakwasy” przynosząc ulgę i poprawiając wyniki sportowe. Ich działanie jest jednak odczuwalne tylko w przypadku, kiedy ich zawartość w wodzie oscyluje w granicach 600 - 1000 mg w litrze. Równie istotny jest sód, który wpływając na gospodarkę wodną organizmu, zapobiega jego odwodnieniu. Dlatego im większy wysiłek, tym więcej sodu potrzebujemy. W okresie wzmożonej aktywności powinniśmy wybierać wodę, w której jego poziom wynosi od 200, do nawet 1000 mg/l. Podobne właściwości mają chlorki i ich także powinniśmy wypatrywać na etykiecie.

W przypadku różnych marek wód proporcje zawartości poszczególnych mikro i makroekementów bywają odmienne, więc w zależności od potrzeb i problemów zdrowotnych należy szukać produktu najodpowiedniejszego dla siebie. Jeśli jednak chcemy, by każde z nich znajdowały się w wodzie w jak największej ilości, warto przyjrzeć się rankingom wód wysokozmineralizowanych, sporządzanych właśnie w tym zakresie. Pokazują one niestety, że pozycji odznaczających się właściwościami fizjologicznymi, mającymi korzystny wpływ na zdrowie jest niewiele. Wszystko z uwagi na wspomniany poziom mineralizacji. Jeśli jednak ktoś na analizę etykiety czasu ma niewiele, może wybrać np. Staropolankę 2000, której już nazwa ma sugerować ilość składników mineralnych zawartych w litrze. Wyraźny symbol „2000” na froncie etykiety nie pozwoli pomylić tej wody z inną, np. niskozminaralizowaną, co z uwagi na ilość marek i podobieństwo wielu nazw może się okazać przydatne.

Jeśli zbagatelizujemy znaczenie wspomnianych pierwiastków wybierając zwykłą wodę, możemy doprowadzić do rozcieńczenia elektrolitów w organizmie, które stymulują pracę mięśni, a w szczególności serca. W skrajnych przypadkach może doprowadzić to do poważnych zaburzeń w jego pracy, a w konsekwencji nawet do zgonu.

Pij i ćwicz

Przytoczone przykłady niedoboru minerałów nie mają nikogo zniechęcić do uprawiania sportu. Powinien on stanowić istotny element naszego życia. Dzięki niemu kości stają się bardziej odporne na złamania, więc oddalamy od siebie widmo osteoporozy. Sport poprawia także samopoczucie i generuje wydzielanie się endorfin – hormonów szczęścia, szczególnie wtedy gdy pomaga zgubić zbędę kilogramy. Powiedzenie „sport to zdrowie” jest więc całkowicie prawdziwe, należy tylko pamiętać, aby towarzyszyła mu butelka zdrowej wody wyskozmineralizowanej.

www.dieta.fit.pl

 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl