Taniec ten, który jest nieodłącznym elementem kultury "Hip Hop", powstał w Stanach Zjednoczonych na przełomie lat 60 – 70, a jego dynamiczny rozwój i „boom” datuje się na lata 80-te. Dwoma głównymi aglomeracjami, w jakich się rozwijał były: Los Angeles i New York (Nowy Jork uważa się za kolebkę tego tańca).
Inspiracją i ojcem chrzestnym „break`a” został James Brown, który swoją muzyką, min. utworami: "Good Foot" i "Sex Machine", a także koncertami i spektakularnymi występami na scenie, dawał przykład młodzieży.
W nowym Jorku tacy artyści jak: Afrika Bambaataa, Kool Herc, Sugarhill Gang, Grandmaster Flesh, Cold Crash Brothers i wielu innych, tworzyli i z powodzeniem popularyzowali wśród młodzieży muzykę i kulturę "hip hop". To właśnie młodzi ludzie wzorując się na tańcu J.Brown'a i słuchając muzyki nowojorskich DJ'i tworzyli nowy taniec.
Jeszcze wtedy nie miał on nazwy, aż do momentu, kiedy DJ Kool Herc na prowadzonej przez siebie imprezie do tancerzy zawołał: "Hej b-boy's are you ready". I od tego momentu taniec miał już swoją nazwę - "BREAK DANCE", jak i również tancerze byli nazywani - "b-boy's" i "b-girl's".
Na przełomie lat 70 i 80 nastąpił największy rozwój breakdance'ingu. W Nowym Jorku w wielu parkach i na osiedlach, DJ'e organizowali imprezy hip hop'owe - Jam'y, a na nich puszczali muzykę z gramofonów, MC's na żywo popisywali się swoim kunsztem rymowania, Graffitti writer's malowali na okolicznych murach, a B-boy'e pokazywali swoje najnowsze i najlepsze "numery".
Jednym z najsłynniejszych parków, w którym organizował swoje imprezy DJ Kool Herc był 1520 Cedric Avenve na Bronx'ie (w późniejszym czasie zmieniono jego nazwę na Rock Steady Park – od jednej z pierwszych grup tancerzy „Break Dance”).
Przez lata taniec ewoluował z chaotycznych, wyszukiwanych na miejscu ruchów i kroków do poukładanego, składającego się z zasad i podstawowych figur tańca. Powstawały grupy, które toczyły ze sobą walki o prym najlepszej (oczywiście bez przemocy) - walki na taniec. Warto tu wspomnieć o dwóch najlepszych nowojorskich grupach tancerzy: "Rock Steady Crew" i "New York City Breakres" (te dwie grupy i ich umiejętności możemy podziwiać w filmie "Beat Street" z '84r.).
[-------]
Kultura "break dance" wyszła z miejskich gett, zaczęto pokazywać i promować taniec ten w teledyskach, podczas koncertów, festiwali, a także podczas takich dużych imprez jak rozdawanie nagród MTV itp. "B-boy'e" wytworzyli swój nowy styl, nową modę – szerokie spodnie (dresy), adidasy '70 /model "Superstar"/ z szerokimi sznurówkami, kapelusze, czapki.
Do Europy taniec ten zawędrował w połowie lat 80tych za sprawą filmów: "Wild Style" i "Beat Street" (w 84 roku miał swoją premierę w Cannes). Powstawały grupy, które można nazwać prekursorami europejskiego "tańca połamańca", min. "Battle Squad" (Niemcy), "TDB - Tod Durch Breakdance" (Niemcy), "Second To None" (Anglia), "Enemy Squad" (Węgry), itd. Również w Polsce powstały składy, które promowały "break dance" na naszej scenie "hip hop'owej", min. "Broken Steps" Szczecin, "Scrap Beat" Włocławek, „Top Toys” Koszalin.
Przez ponad 20 lat, „break” rozwinął się i z tańca podziemia stał się tańcem uznawanym przez międzynarodowe federacje taneczne, ma ściśle określone reguły, kroki i figury bazowe. Na całym świecie odbywają się zawody (ponad kilkaset w ciągu roku): formacji „break dance”, bitwy „1 na 1”, „2 na 2” czy też „3 na 3” – najbardziej znanymi są Mistrzostwa Świata IDO (International Dance Organisation) w Bremen, nieoficjalne Mistrzostwa Świata „Battle of The Year” w Niemczech (eliminacje do tych zawodów odbywają się na całym świecie: Afryka, Australia, USA, Korea, Chiny, Japonia, Belgia, Niemcy, Polska, Franca, UK…) czy też Freestyle Session w USA.
Taniec „Break Dance” pomimo wszystkich zasad zawsze pozostanie tańcem indywidualnym, każdy tancerz ma własny styl, charakter i sposób tańca – to czyni „break” tańcem nieobliczalnym i z niekończącymi się możliwościami.
[-------]
Tu kilka filmików z podstawowymi figurami i technikami, a także „show” jednej z najlepszych na świecie ekip:
„Footwork” – sekwencje polegające na zsynchronizowanej pracy stóp i rąk (zarówno na górze jak i w parterze), zakończonej frez`em (figurą polegającą na zatrzymaniu w miejscu w danej pozycji) - zobacz film
„Pover Moves” – figury obrotowe, dynamiczne wykonywane w parterze jak i w powietrzu
„Popping” – taniec, który jest nieodzownym elementem “break`a”
„Locking” – taniec, który jest nieodzownym elementem “break`a”
„Expression” Korea – wielokrotni zwycięzcy zawodów w tym Battle of The Year
„Gambler (Korea) vs Fantastik Armada (France)” – „bitwa” – walka między dwiema grupami na zawodach
Robert „Bromz” Jażdżewski
Materiały zebrane ze stron: break.pl oraz youtube.com