Taniec Orientalny, Taniec Arabski, Raqs Sharqi, Raqs Al-hizzi, dawniej Dance du rentre. Korzenie tańca orientalnego sięgają po tereny Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej  
fit.pl
2010-11-30 00:00
Udostępnij
Magia tańca orientalnego
5Współcześnie sztukę tę miesza się z innymi rodzajami tańca. Co najważniejsze nie panują tu ścisłe reguły! Nie stosuję się konkretnego typu muzyki, czy określonych figur. Taniec ten możesz tańczyć solo, towarzysko jak i grupowo. Dzięki temu Raqs Sharqi możesz wzbogacić o własną wyobraźnię i sprawić, że tak piękny taniec nigdy się nie znudzi i zawsze będzie fascynował.

Na czym polega magia tańca orientalnego?

Co prawda mówi się, że prawdziwy magik nie zdradza swoich sztuczek. Jednak bez tego nie zdamy sobie sprawy jak bardzo pewne czynności wykonywane  osobiście mogą wzbudzić w nas zaintrygowanie i zachwyt. Ile dają radości, a nawet dumy.

Wyobraźmy sobie, że jesteśmy takimi właśnie magikami; stoimy przed publicznością, zaczynamy show izolując od siebie części ciała i mięśni. Nasz brzuch wiruje niczym poruszona struna harmonii nie wywołując przy tym najmniejszego drgnięcia bioder. By zmysłowymi ruchami ramion poruszać tak szybko na ile jest to możliwe nie wzdrygając całego tułowia ani biustu.

To tak jakby każda część ciała była odłączona od reszty i żyła własnym rytmem.

Wydaje się nie możliwe, a jednak! I na tym właśnie polega niesamowitość tego tańca.

TO POŁĄCZENIE KWINTESENCJI KOBIECOŚCI Z MAGIĄ NA TLE NIEUSTANNIE ZMIENIAJĄCYCH SIĘ TRENDÓW.

[-------]

Co jest najważniejsze dla tancerki?

Jest to przede wszystkim zjednanie się z muzyką; bycie wrażliwą na każdy poszczególny takt; tancerka musi sprawiać wrażenie jakby to ona Sylwia tworzyła dźwięki. Do tego dochodzi odpowiednia interpretacja muzyki, jej gatunku, rytmu, warstw i emocji z nią związanych.

Rekwizyty używane przez tancerki to między innymi:

woale (welony) - rekwizyt wywodzący się z klasycznego tańca egipskiego, upowszechniony przez tancerki amerykańskie i europejskie; woal może mieć kształt prostokątu lub półkola; do tańca wykorzystuje się najczęściej jeden lub dwa woale, choć zdarzają się tancerki czerpiące z legendy o tańcu siedmiu zasłon wykonywanym przez biblijną Salome
skrzydła Isis - jeden z najbardziej efektownych rekwizytów; stworzone i przyswojone stosunkowo niedawno
fanveil, fan veil, wachlarzo-woal - połączenie wachlarza i jedwabnego woalu
veil poi - połączenie stosowanych przez tancerzy ognia poi, czyli ciężarków na sznurku lub łańcuszku, z jedwabnym woalem
saggaty (zillsy)
tamburyn
laska (assaya) - wykonana zazwyczaj z bambusa, zagięta półokrągło na końcu, często z bogatymi ozdobami, używana w dwojaki sposób - w niektórych tradycyjnych tańcach folklorystycznych (np. w saidi lub beledi raqs assaya), a także w choreografiach bazujących na balansach[20]
świecznik (shamadan)
taca, używana do balansu na głowie, najczęściej na tacy stawia się zapalone świeczki dla zwiększenia widowiskowości tańca
dzban - rekwizyt charakterystyczny dla tańców folklorystycznych: fellahi i nubijskiego
talerz - rekwizyt wykorzystywany w tańcu nubijskim
chusteczki - wykorzystywane w tańcu syryjskim i andaluzyjskim
darbuka
wachlarz - zaczerpnięty z flamenco
miecz lub szabla - rekwizyt głównie do balansowania, m.in. na głowie, biodrach, brzuchu, ramieniu, dokładnie wyważone i częściowo stępione,[21]
lampiony lub świeczki

[-------]

MonikaOdmiany tańca:

 

Klasyka egipska – styl w którym muzyka emanuje emocjami. Zazwyczaj początek układu jest woalem, natomiast koniec jest dramatyczny. Taniec ten pozwala na popisy techniczne, a także na wykazanie znajomości zasad tanecznych czyli figur oraz odpowiedniej interpretacji muzyki. Taniec ten jest wykonywany jest głównie na scenach z elementami baletowymi.

Klasyka turecka – tu mamy do czynienia z dużą ruchliwością. Tancerka poprzez ten styl wyraża swoją osobowość poprzez rozmaite podskoki, ruchy bioder, a poprzez także elementy akrobatyczne.W stylu tym należy pamiętać o miękkich i płynnych ruchach rąk. Wyobrażamy sobie, iż nasze ręce delikatnie i lekko falują na wietrze. W przeciwieństwie do tańca egipskiego nie izolujemy tak bardzo poszczególnych partii ciała. Można powiedzieć, że się je łączy np. „ falą brzucha”.

Beledi, ballady – panuje tutaj różnorodność. Można wybierać pomiędzy ekspresją a dramatem. Odnosi się do wielu egipskich utworów.

Megeance – (taniec konkursowy) czyli klasyczny taniec orientalny przeznaczony na sceny. Muzyka jest różnorodna i zmienna przez co tancerka musi być gotowa na odpowiednią interpretację konkretnej zmiany.

Raqs assaya – taniec w którym wykorzystuje się ( jak sama nazwa mówi: bambusowa laseczka ) do nawet kilku lasek. Styl ten wykonywany jest również przez mężczyzn. Mamy tu pełną swobodę i dużo radości płynącej z tańca.

Fellahi – rytmy fellahi obrazujące życie rolników np. zbierających plony, noszenie wody w dzbanach.

Debka – dynamiczny, folklor tańczony w grupach przez kobiety jak i mężczyzn.

Raks tahtib – grupowy taniec męski.

[-------]

Khaleegy, raks na’ashat, souti, Golftanz, samri, Haartanz – charakterystyczne ruchy głowy i zarzucanie włosami. Ważny jest tu strój, czyli bardzo rozszerzana suknia ( thobe al nashaar ). Zesp%C3%B3%C5%82%201(1)

Melaya Leff – czyli „zwinięta chusta” .

Taniec aleksandryjski - taniec który nie ma tradycji, wyraża zmiany Egiptu w Xxw, jego otwarcie na nowoczesność. Rekwizytem tancerki jest duża prostokątna chusta, którą zalotnie kręci wokłó siebie czy też sama się w nią owija.

Raks shamadan – jest to taniec ze świeczkami. Tancerka nosi na głowie Kandelabr.

Ghawazee – taniec plemienny Romów przy dzikich dźwiękach tamburyny lub cymbałków.

Andaluzyjski taniec arabski, muashahat – taniec grupowy. Tańczono go na dworach Kordoby i Grenady.

Faraoński taniec, pharaonisch Tanz – współczesna wersja antycznych, sakralnych tańców. Charakterystyczne dla tego tańca są świece i skrzydła Izis.

Shaabi – przy współczesnej muzyce arabskiej, z tradycyjnymi elementami – „Muzyka ulicy” W odróżnieniu od raqs sharki panuje tu większa swoboda.

Belly dance show – (taniec turniejowy), najnowsza odmiana tańca brzucha, w której wykorzystuje się elementy i rekwizyty innych stylów np. świece, chusty, wachlarze, miecze itd. Cechuje się oryginalnymi strojami i doborem muzyki. Tworzony jest teatr tańca z fascynującą scenizacją.

American Cabaret Style – utworzony w USA w latch70 XXw w wyniku zmieszania różnorodnych stylów przedstawicieli odmiennych narodowości. Największą rolę odgrywa jednak widowiskowość i efektowość.

Tribal – połączenie tradycyjnego tańca brzucha z tańcem północnoafrykańskim, idnyjskim oraz z flamenco.

Gothic Belly Dance – cechuje się gotycką muzyką i strojem. Łączy się z tribalem, a także subkulturą gotycką.

Bellywood – to taniec orientalny inspirowany na Bollywoodzkich filmach indyjskich.

Szkoła Tańca Orientalnego Perfekta


www.taniec-orientalny.waw.pl/

www.fit.pl