Umiejętna komunikacja instruktora z grupą to jeden z filarów jego warsztatu. Oto jak go rozwijać
fit.pl
2009-10-28 00:00
Udostępnij
Cuing: komunikacja instruktora z grupą
Umiejętna komunikacja instruktora z grupą to jeden z filarów jego warsztatu. Trudno wyobrazić sobie sprawnie przeprowadzoną lekcję bez odpowiednich komunikatów słownych, gestów, czy nawet grymasów twarzy. Prowadzący zajęcia instruktor to przecież nie tylko świetny rzemieślnik, ale także artysta pełen wewnętrznych emocji, których ekspresja buduje jego niepowtarzalność i swoistą instruktorską osobowość.
CUING to nic innego jak zbiór gestów i słów używanych przez instruktora do porozumiewania się z grupą. (cue – ang. a signal, such as a word or action...). Oczywiście podczas jednej tylko jednostki treningowej instruktor używa bardzo wielu sposobów, by grupa dobrze zrozumiała jego intencje – chodzi przecież o bezpieczeństwo, prawidłowość i efektywność wykonania, priorytet treningowy, motywację... W gąszczu wielu informacji tylko pozornie można się zagubić.

Metody porozumiewania prowadzącego z grupą są różnorodne, ale łatwo można je podzielić na dwie główne grupy. Werbalne, czyli słowne komunikaty i niewerbalne – czyli zbiór gestów zastępujących określone wyrażenia słowne. W materiałach szkoleniowych wielu sław ogólnoświatowej branży fitness często spotkacie określenia „vocal cuing” i „visual cuing” w odniesieniu do tych właśnie dwóch rodzajów komunikacji instruktora z grupą.

Słowa - klucze

W dobie znakomitych możliwości sprzętowych (mikrofony, dobre nagłośnienie) używanie słów – kluczy w wielu przypadkach jest wystarczające, zwłaszcza jeśli klienci klubu są od samego początku swojej fitnessowej edukacji uczeni swoistego języka używanego przez instruktorów. Także zawiłości choreografii, które coraz częściej przypominają układy taneczne wymagają sprawnego posługiwania się słowami i to w odpowiednim, dokładnie wybranym momencie. W większości sytuacji instruktor posługuje się krótkimi zwartymi hasłami, które niczym chorągiewki wbijane w mapę wytyczają właściwy szlak. Tak naprawdę są to swoiste etykietki, po których od razu rozpoznajemy „zawartość pudełka”. Hasło Step Touch identyfikujemy przecież bez problemu z całą grupą działań ruchowych określonego rodzaju!

[-------]

Jeśli od początku prawidłowo prowadzimy edukację naszego klienta możemy spokojnie oczekiwać, że hasło – klucz „pilnuj kolan” zadziała tak, jak sobie tego życzymy. Nie chodzi przecież o pilnowanie w tradycyjnym tego słowa znaczeniu. „Pilnujemy kolan”, bo wiemy, że przy wykonywaniu przysiadów nie powinny one w rzucie przekraczać linii środka stopy. Oczywiście język tego typu znaków słownych musi być jasny, czytelny i jednoznacznie interpretowalny przez uczestników zajęć. Czy tak będzie w istocie, zależy od samego instruktora i oczywiście od tego... czy trenerzy w obrębie tego samego klubu posługują się tym samym językiem.

Gesty

Komunikaty niewerbalne, czyli gesty wykonywane przez instruktora także mogą i oznaczają określony zespół działań, których instruktor oczekuje od grupy po wykonaniu wybranego znaku. Pamiętać należy, że gesty te zastępują komunikaty słowne i pełnią analogiczną funkcje do haseł – kluczy, używanych podczas prowadzenia zajęć. Wytrawny instruktor potrafi posługiwać się i jednym i drugim, co jest niezwykle przydatne na przykład wtedy, gdy zawiedzie sprzęt...

Słowo ma jednak większą wagę emocjonalną. Ton, intonacja, czy nawet zanucenie komendy to wyraz osobowości i przejaw specyficznego kontaktu z grupą. Oczywiście można całą lekcje przeprowadzić bez wydania ani jednego słowa – świadczy to o kunszcie instruktora, jego niezwykłych możliwościach dydaktycznych - ale na dłuższą metę takie milczenie byłoby chyba nie do zniesienia.



Co wybrać?

Najlepiej, jeśli umiesz posługiwać się biegle i jednym i drugim językiem, bo nigdy nie wiadomo, kiedy i jaka sytuacja może Cię zaskoczyć. Jeśli dopiero zaczynasz – skoncentruj się na odpowiednim, werbalnym monitorowaniu ruchu, tak żeby być w stanie udzielać odpowiednich komend w odpowiednim momencie. Pamiętaj, że język niewerbalnych znaków jest zbyt ubogi, by zastąpić wszystkie informacje, których musisz udzielić podczas lekcji, prowadząc grupę przez zawiłości choreografii, czy tłumacząc technikę wykonania jakiegoś ćwiczenia. Gdy poczujesz się pewnie w swojej instruktorskiej skórze dodawaj niewerbalne znaki, pamiętając jednak, że muszą one być czytelne, pewnie i jednoznacznie wykonane. Wszystkie techniki porozumiewania z grupą stosuj z umiarem. Bądź sobą i pamiętaj, że prawdziwi mistrzowie potrzebują do przeprowadzenia lekcji jedynie muzyki, i słów bądź niewerbalnego znaku „Watch me!”.

Agnieszka Czajkowska
www.fit.pl
Cookies. Szanujemy Twoją prywatność.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

 

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

 

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

 

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom

 

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

 

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

 

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

 

 

Ustawienia zaawansowane
Niezbędne pliki cookie
Te pliki cookie są niezbędne dla funkcjonowania strony internetowej i nie mogą być wyłączone w naszych systemach.

Statystyka
Te pliki cookie umożliwiają nam zliczanie wizyt i badanie zachowania użytkowników, gromadząc anonimowe informacje.

Preferencje
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie mogą być przechowywane i wykorzystane do prezentowania treści, które wydają się bardziej odpowiednie w oparciu o Twoje zainteresowania.

Marketing i reklamy
Celem tych plików jest wyświetlanie reklam, które są interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej cenne dla reklamodawców strony trzeciej.