fit.pl mobile logo

Jak nie przytyć na urlopie. 5 praktycznych wskazówek dietetyka

Wyczekiwany, letni urlop nadchodzi, z daleka od szefa, zawodowych obowiązków i codziennej gonitwy. Przełączamy się na tryb wypoczynku. Dla niektórych urlop może być jednak także stresującym doświadczeniem, wynikającym na przykład z obawy o utratę wypracowanej miesiącami sylwetki. Jak sprawić, aby nie przeszkodziło nam to w udanym wypoczynku podpowiada dietetyk. Oto 5 praktycznych wskazówek dotyczących odżywiania się na urlopie, których warto przestrzegać

Po pierwsze – podstawa to regularność posiłków

Nawet podczas urlopu starajmy się nie wypadać z rytmu spożywania 3-5 posiłków w ciągu dnia. Pierwszym posiłkiem, chociaż zamierzamy się wysypiać na urlopie i później wstawać, powinno być śniadanie. Nie można go pomijać licząc, że dzięki temu zjemy w ciąg dnia mniej.

Potrzebujemy energii od samego rana, dlatego nie powinno się odwlekać momentu zjedzenia śniadania dłużej niż o godzinę od wstania. Nawyk jedzenia śniadania przyczynia się do lepszej kontroli masy ciała, gdyż pozwala uniknąć nagłych spadków energii czy niespodziewanych napadów głodu, które skutkują podjadaniem. Dobrze zbilansowane śniadanie to wstęp do efektywnego dnia, także na urlopie. Śniadanie powinno stanowić ok. 25% dziennej podaży energii – nie powinno być zbyt małe i pozwolić na zachowanie uczucia sytości na ok. 3-4 godziny. – tłumaczy Magdalena Kartasińska, dietetyk kliniczny i kierownik działu dietetycznego Dailyfruits.

Regularne jedzenie pomoże nam lepiej kontrolować głód i sytość oraz przede wszystkim unikać rzucania się na jedzenie. Ważne jest także robienie kilkugodzinnych przerw między posiłkami, aby organizm miał szansę strawić to co zjedliśmy.

Po drugie – jedz owoce i warzywa

Opcja all inclusive kusi możliwością jedzenia bez limitu i łatwo dostępnymi smakołykami. Pamiętajmy jednak, że na urlopie jesteśmy co najmniej kilka dni, więc codziennie możemy spróbować czegoś innego. Ważne, aby na połowie naszego talerza zawsze znalazły się warzywa i owoce. Pomogą nam wypełnić żołądek, więc nawet jeśli na drugiej połowie talerza znajdą się wysokokaloryczne potrawy, zjemy wówczas ich mniej. Jeśli zamawiamy dania w restauracji, nie zapominajmy aby zawsze zamówić do głównego dania surówkę czy świeże lub grillowane warzywa. Z kolei owoce to nie tylko zdrowa przekąska, ale także świetny pomysł na nawodnienie i osłodę. Możemy je spożywać zarówno w wersji tradycyjnej, jak również w postaci smoothie czy sorbetów. Według zaleceń dietetyków owoce i warzywa powinny być jedzone w ilości minimum 400 g dziennie w proporcji ¼ do ¾, im ich więcej tym lepiej. Niestety spożywamy ich ciągle zbyt mało. Potwierdziło to m.in. badanie Dailyfruits, które pokazało, że dieta pracujących Polaków jest uboga w warzywa i owoce - 50% pracujących Polaków nie je codziennie owoców, 40% warzyw. Czas urlopu, warto więc wykorzystać, aby zacząć jeść więcej owoców i warzyw. Sięgając po nie regularnie dbamy o zdrowie, urozmaiconą dietę, ale również nawadniamy organizm i dostarczamy mu odpowiedniej ilości energii.

Po trzecie – stawiaj na różnorodność posiłków

W codziennym natłoku obowiązków popadamy często w rutynę, również w kwestii odżywiania. Postarajmy się więc wykorzystać urlop, aby codzienne jeść co innego, próbować nowych smaków. Starajmy się jednak stawiać na dobrą jakość unikając potraw ociekających tłuszczem czy lepkich od cukru. Jeśli jesteśmy w miejscu, gdzie serwują ryby i owoce morza, korzystajmy z tego, jak również ze świeżych, sezonowych i w miarę możliwości lokalnych owoców i warzyw. Poczujmy na talerzu smak letnich wakacji, odkrywając nowe smaki i ciesząc się różnorodnością spożywanych posiłków.

Po czwarte – w ciągu dnia pij przede wszystkim wodę

Pijąc słodkie napoje nie tylko nie ugasimy pragnienia i nie zaspokoimy sytości, ale przyjmiemy setki zbędnych kalorii. Wraz z gazowanymi napojami możemy wypić równowartość kalorycznego obiadu, dlatego w ciągu dnia warto postawić przede wszystkim na czystą wodę lub z dodatkiem plastra cytryny, mięty czy arbuza.

Prawidłowe nawodnienie jest bardzo ważne dla naszego zdrowia, szczególnie latem głównie ze względu na wyższą temperaturę powietrza. Zalecenia oscylują, aby pić 2-2,5 l płynów w ciepły dzień, a około 3,5 - 4 l w dzień upalny. – podpowiada dietetyk Magdalena Kartasińska.

Po piąte - nie rezygnuj na urlopie z ruchu

Na urlopie w końcu mamy czas na zwiedzanie, sporty wodne czy aktywności na plaży. Czasami jednak wybieramy z lenistwa czy zmęczenia pasywny relaks. Zażywając jednak aktywności na urlopie, mamy większe szanse na spalenie nadprogramowych kalorii, które sobie zafundowaliśmy popełniając „grzeszki żywieniowe”. Aktywne spędzanie czasu to doskonała forma relaksu i dbania o naszą sylwetkę.

Nie postępujmy na urlopie impulsywnie w kwestii jedzenia. Próbujmy tego na co mamy ochotę, ale z umiarem. Jeśli będziemy stosować kilka podstawowych zasad dotyczących wakacyjnego odżywania, czyli m.in. dbać o regularność posiłków i ich różnorodność, spożywać wystarczającą ilość owoców i warzyw oraz zdrowo się nawadniać i zażywać ruchu, to nie musimy się bać o dodatkowe kilogramy. – podsumowuje Magdalena Kartasińska, dietetyk kliniczny.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl