fit.pl mobile logo


Prawdziwa historia roweru. Czy zaczęło się od da Vinci?

Ponoć w 1493 roku Leonardo da Vinci miał wizję wehikułu bardzo zbliżonego wyglądem do roweru. Pojazd ten, podobnie jak rower, posiadał koła równej wielkości ze szprychami, kierownicę, łańcuch, zębatkę i mechanizm korbowy. Dopiero w 1974 roku ten właśnie szkic został znaleziony w notatkach Leonarda. Dlatego też szkic ten nie miał wpływu na rozwój rowerów.

Leondardo da Vinci i rower. Ile w tym prawdy?

W 1997 roku Carlo Pedretti, znany historyk sztuki z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles stwierdził, że gdy badał rękopis, były w nim dwa koła i parę krzywych linii. Najprawdopodobniej fałszerz, możliwe, że jeden z zakonników konserwujących szkic, dorysował parę szczegółów tak, żeby rysunek bardziej przypominał współczesny rower.

Nie wiadomo jak było na prawdę, Jesteśmy pewni za to, iż Leonardo da Vinci wymyślił m.in. łożysko kulkowe i napęd łańcuchowy.

Początki roweru

W 1816 roku Drais de Sauerbrun (1785-1851) zbudował pierwszą maszynę dwukołową. Ten prymitywny wehikuł został nazwany przez barona Laufsmachine (bieg maszyna), a później od jego nazwiska Draisine (drezyna). Pojazd ten był wprowadzany w ruch przez ludzkie mięśnie - człowiek odpychał się nogami od podłoża. Oryginał zachował się do dziś, można go oglądać w muzeum miejskim w Karlsruhe. Ważył on około 45 kg i rozwijał prędkość około 10 km/h. Później zmniejszono wagę do 20 kg i prędkość maksymalna wynosiła około 15 km/h.

Von Drais opatentował drezynę w Niemczech, tam też rozwijało się jej zaawansowanie techniczne. Udoskonalił swój pojazd m.in. o uruchamiany linką hamulec, wyścielane siodło o regulowanej wysokości i licznik odległości (około 1825 roku).

W 1819 roku W. K. Clarkson opatentował drezynę w USA. Dwa lata później szaleństwo to wygasło kompletnie.

No dobrze, ale co dalej z prawdziwym rowerem? 

W 1839 roku rower z pierwszym układem napędowym został zaprojektowany przez 26-letniego kowala Kirkpatricka Macmillana. Jego prace nad tym projektem trwały około 4 lata (opłacało się). Rower ten ważył mniej niż drezyna, mimo iż koła miał okute żelazem.

Ostatni egzemplarz wyprodukowany przez Macmilliana padł niestety pastwą płomieni. Teraz możemy oglądać najstarszą rekonstrukcję takiego roweru wykonaną w 1845 roku przez Gavina Dalzella, w Science Museum w Londynie.

Mechanizm w tych rowerach był bardzo podobny do mechanizmu w lokomotywach. Pojazd ten rozwijał prędkość nawet do 15 km/h, jego przeciętna prędkość zależała od warunków klimatycznych i terenowych, na ogół jednak 13 km/h.

Pierwszy rower z pedałami 

W 1861 wyprodukowano dwa pierwsze wehikuły z mechanizmem zwanym współcześnie pedałami. Zaprojektowane były najprawdopodobniej przez Pierre Lallementa, który pracował w fabryce Michaux (tu najprawdopodobniej produkowano rowery z pedałami).

Pierwszy model ważył około 50 kg, później zredukowano masę o ponad połowę. Pojazdem było ciężko kierować. Taki rower rozwijał prędkość 10 km/h.

Bicykl z wielkim kołem

W 1870 roku James Starley (ojciec przemysłu rowerowego) zbudował bicykl z wielkim przednim kołem.

Pierwszy model o nazwie „Ariel” (około 23 kg, 48. calowe przednie koło, 22. calowe tylne koło). Przeciętna prędkość takiego pojazdu wynosiła 20 km/h. Takie rowery zostały później nazwane „welocypedami”, najmniej ważący rower tego typu miał około 9 kg.

Starley po jakimś czasie skonstruował przekładkę, dzięki której jeden obrót korby powodował dwa obroty koła.

Tego typu rowery nie miały hamulców, albo hamulce nie dawały sobie rady przy dużych prędkościach. Poza tym bardzo popularnym było tzw. OTB - czyli lot przez kierownice. Bardzo często takie wypadki kończyły się zgonem lub też połamanymi kończynami.

W 1873 roku Harry John zaprojektował system, dzięki któremu można było podwyższyć wydajność mięśni ludzkich, a co za tym idzie prędkość.

Dwa równe koła

Pierwszy rower z tym systemem „Sussex Dwarf” posiadał dwa równe koła, z których przednie było napędzane za pośrednictwem łańcucha.

W 1879 roku ten sam człowiek zaprojektował model „Bicyclette”, w tym modelu tylne koło napędzało rower. Było to bardzo ważne ogniwo rozwoju rowerów.

W 1885 roku bratanek Jamesa - John Kemp Starley, opracował serię rowerów „bezpiecznych”. Ten typ rowerów bił wszelkie rekordy popularności.

W 1888 roku John Dunlop opracował nowego typu opony, a mianowicie opony pneumatyczne.

Jeszcze jednym ważnym czynnikiem było wprowadzenie możliwości „zmiany biegów” tzw. przerzutki w roku 1902.

Od początku XX wieku idea rowerów zasadniczo się nie zmienia. Wprowadza się coraz to nowsze techniki dla osprzętu. Ramy są robione by ważyły jak najmniej i by były jak najtwardsze. I praktycznie przypominały już rowery znane nam obecnie.

Oto ile przeszedł rower, by stać się takim jak dziś. Fascynujące, prawda?

 

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl