fit.pl
2009-02-03 00:00
Udostępnij
Salsa
Co to jest salsa? Salsa jest porywająca muzyką, jest „wolnością”, jest „ucieczką” od codzienności w styl tańca, który przez lata tworzyli, bawiąc się przy tym znakomicie, Latynosi.




 
Salsa w muzyce narodziła się na Kubie, w latach czterdziestych XX wieku, z mieszanki rytmów afrokubańskich i karaibskich oraz pod dużym wpływem jazzu.

Jako taniec, salsa czerpie ruchy z wielu stylów tanecznych m.in. cha cha, samby, rumby, mambo i w rozmaitych miejscach rozwijała się pod różnymi wpływami: Kuba, Los Angeles, Nowy Jork, Portoryko, Kolumbia…

Style te przede wszystkim różnią się krokiem podstawowym, rytmicznym umiejscowieniem kroków (np. taniec na 1 lub 2) w muzyce, geometrią tańca (taniec po kole lub w linii), sposobem prowadzenia partnerki, ilością elementów akrobatycznych w tańcu, istnieniem bądź brakiem elementów solowych.

Salsa tańczona jest do muzyki w tempie 4/4. W każdym takcie mamy więc 4 uderzenia, jednak podstawowa, powtarzająca się fraza salsy składa się z dwóch taktów. Takty te można odróżnić od siebie: pierwsze uderzenie w pierwszym takcie jest zazwyczaj najmocniej akcentowane w muzyce. Jest to miejsce, w którym kolejną frazę zaczynają grać instrumenty takie jak pianino, kontrabas oraz zaczyna śpiewać wokalista. [-------]

Cały szkielet rytmiczny salsy oparty jest na rytmie granym przez instrument, zwany po hiszpańsku „clave” (czyli klucz). „Clave” to po prostu dwa okrągłe kawałki drewna (jeden wydrążony), którymi uderza się o siebie. W dwóch taktach salsy występuje 5 uderzeń „clave” w jednej z dwóch odmian (”clave” 2/3 lub „clave” 3/2). W ciągu tych dwóch taktów tancerz zazwyczaj wykonuje 6 kroków (3 w pierwszym i 3 w drugim takcie). Uderzenia 4 i 8 są to zazwyczaj uderzenia, w których występuje pauza (w niektórych stylach pauza może występować na 1 i 5), która może być akcentowana np. poprzez tak zwany „tap” (czyli przytup).

Salsa, w odróżnieniu od większości tańców, towarzyskich, jest tańczona w miejscu. Oznacza to tyle, że tańcząca para nie przemieszcza się zbyt wiele po parkiecie a obroty wykonywane są w miejscu.


Na jeden, dwa, trzy czy cztery?
Salsę można tańczyć rozmaicie, umiejscawiając krok podstawowy w 2 taktach. Aby uwzględnić te różnice zdefiniowano pojęcie „break”, czyli moment, w którym zmieniany jest kierunek poruszania się tancerzy. Jeśli mówimy, że ktoś tańczy na 1, to mamy na myśli, że „break” w jego tańcu wypada na 1. i 5. uderzenie w muzyce. Jeśli na 2, to „break” wypada na 2. i 6. uderzenie.
Obecnie w różnych miejscach świata salsę tańczy się na każde z czterech uderzeń w takcie. Salsę w stylach kubańskich tańczy się zazwyczaj na 1, 3 lub 4 (tak zwane a „contra tempo”). Salsę w stylach północnoamerykańskich tańczy się na 1 lub 2.


Shines - kroki solo
Salsę przez większą część czasu tańczy się w parze. Jednak bardziej zaawansowani tancerze pozwalają sobie często na sekwencję improwizowanych kroków solowych, w celu popisania się swoją umiejętnością tańca. Sekwencje takie określa się angielskim mianem „shines” lub „shine steps”. Tańczone są one głównie w stylach północnoamerykańskich, czyli stylach „cross-body”.
Kroki te powinny być właściwie umiejscowione w muzyce. Zazwyczaj należy wykonywać je w momencie, gdy grę solową rozpoczyna sekcja perkusyjna, a pozostałe instrumenty milkną. Pozwala to podkreślić rytm przez wykonywanie kroków na poszczególne uderzenia instrumentów perkusyjnych.

Style Salsy
  • Styl kubański
W zasadzie jest to zestaw stylów rozwiniętych na Kubie (bądź w Stanach Zjednoczonych przez kubańskich emigrantów), różniący się głównie rytmicznym umiejscowieniem kroków. Może być tańczony na 3 i 4 (oryginalna rytmika kubańska) lub na 1 (zmieniona na potrzeby uczenia salsy osób niebędących Latynosami przez kubańskich emigrantów z Miami).
 





Salsa kubańska tańczona jest według geometrii koła. Tancerze poruszają się dookoła wspólnego środka, wykonując figury i zmieniając kierunek. Krok podstawowy w salsie kubańskiej nazywa się „guapea” i jest tańczony do przodu i do tyłu, ale istnieje kilka innych wersji kroku podstawowego tańczonych na boki lub do tyłu.

Salsa kubańska charakteryzuje się dość powolnym tempem wykonywania figur. Jest to raczej taniec chodzony niż oparty na krokach. Bardzo rzadko wykonuje się w nim więcej niż jeden obrót partnera lub partnerki w takcie. Prowadzenie w salsie kubańskiej jest dość mocne i nie zostawia partnerce wiele swobody na elementy stylingu. Figury w salsie kubańskiej wymagają często skomplikowanych zaleceń rąk tańczącej pary (tak zwane kubańskie węzły). Podstawowa figura w salsie kubańskiej nazywa się „dile que no”. Inne figury także mogą mieć swoje nazwy (np. „enchufla”, „sombrero”, „vacilala”). [-------]
  • Styl Los Angeles
Styl rozwinięty w Kalifornii w dużej mierze przez słynnych braci Vasquez (imigrantów z Meksyku). Jest to jeden ze stylów „cross-body”, czyli tańczonych w geometrii linii, w którym podstawową figurą jest figura „cross-body”. Styl Los Angeles tańczony jest na 1. Partner rozpoczyna taniec robiąc krok lewą nogą do przodu na 1. uderzenie w takcie.

Styl ten jest najbardziej pokazowy ze wszystkich stylów salsy. Nie jest rzadkością stosowanie w nim figur akrobatycznych, podnoszenia partnerki (tzw. „aerials”) lub efektywnych położeń (z ang. „drops”). Zarówno kobiety jak i mężczyźni wykonują podczas tańca szybkie wielokrotne obroty. W stylu Los Angeles stosuje się też „shinesy”.
  • Styl nowojorski
Kolejny ze stylów „cross-body”, czasem nazywany „mambo” lub „salsa on 2”. Stworzony w latach siedemdziesiątych przez Eddiego Torresa (urodzonego w Puerto Rico), przez połączenie oryginalnego „mambo” z „latin hustle” i innymi stylami tańca takimi jak „pachanga” i „boogaloo”. Od tego czasu rozwinął się pod wpływem między innymi tańca jazzowego, tańca współczesnego, tańców afrokubańskich. Tańczony jest w rytmice na 2 (tzw. „break on 2”), partner rozpoczyna krok lewą nogą do tyłu na pierwsze uderzenie w takcie. Partnerka zaczyna swój krok na pierwsze uderzenie w takcie prawą nogą do przodu. Zmiana kierunku ruchu (czyli „break”) następuje na drugie uderzenie w takcie - stąd nazwa – „salsa na 2”.

Za największych innowatorów tego stylu po Eddiem Torresie uważa się m.in. Frankiego Martineza i Juana Matosa. Styl ten jest dla niewprawnego obserwatora dość podobny do stylu Los Angeles. O ile jednak styl Los Angeles jest bardziej dynamiczny, sportowy i nastawiony na pokazy, to styl nowojorski jest bardziej delikatny, zmysłowy i płynny, akcentujący przez kroki lub ruch ciałem elementy rytmiczne w muzyce. W stylu nowojorskim raczej nie stosuje się figur akrobatycznych.
  • Styl portorykański
Także styl „cross-body” tańczony na 2. Od stylu nowojorskiego różni się krokiem podstawowym. Partner rozpoczyna w nim taniec od kroku na 2 do przodu lewą nogą. Także pauza występuje w nim innym miejscu niż w stylu nowojorskim. Jedną z odmian salsy portorykańskiej jest tańczenie na „clave”. Kroki wypadają wtedy na poszczególne uderzenia tego instrumentu, czyli 2, 3, 5, 6.5 oraz 8 (dla „clave” 2/3). Ponieważ czwarte uderzenie przypada na połówkową wartość można nazwać ten sposób tańczenia stylem synkopowanym. Figury stosowane w stylu portorykańskim są dość proste, tancerzy stosują za to dużo kroków solowych (”shine steps”) i skupiają się na elegancji kroku podstawowego. [-------]
  • Styl palladium mambo
Zwanym czasem także „power on 2”. Jest to w dzisiejszych czasach bardzo rzadko tańczony styl. Przed stworzeniem współczesnego stylu nowojorskiego przez Eddiego Torresa był głównym sposobem tańczenia w Nowym Jorku. Timing jest w zasadzie identyczny stylu portorykańskim (ale nie w wersji tańczonej na „clave”).
  • Styl kolumbijski
    Styl rozwinięty w Kolumbii pod dużym wpływem narodowego tańca kolumbijskiego „cumbii”. Krok podstawowy wykonywany jest do boku. Styl ten jest mało popularny poza Kolumbią. Jest on liczony w tempie 4/8, gdzie wyraźny akcent pada na 4, co drugi takt.  



  • Rueda de Casino
W latach 1950 „Rueda de Ciasno” rozwinęła się w Hawanie na Kubie. Może ją tańczyć od dwu do nieograniczonej liczby par ustawionych w okręgu. „Ruedę” prowadzi lider, wywołujący nazwy figur, tańczonych następnie przez wszystkie pary. Taniec polega na wykonywaniu poszczególnych figur oraz przechodzeniu w niemal każdym takcie do kolejnego partnera po okręgu.

„Ruedę” zazwyczaj rozpoczynamy w pozycji zamkniętej (”Tiempo España”) figurą „Al Centro”. Przejściu z pozycji zamkniętej do pozycji otwartej służy figura „Dile que no” (Powiedz jej „nie”!). Najczęstszą figurą „ruedy”, tańczoną w pozycji otwartej, jest „Dame Una!” (Daj mi jedną!), polegająca na równoczesnej zmianie partnerów o jedną osobę. Mężczyźni w trakcie tej zmiany zwracają się do partnerek tańczących po prawej stronie i przechodzą do nich wykonując figurę „dile que no”.

Zachęcam wszystkich do spróbowania swoich sił w salsie, jakiejkolwiek jej odmianie. Dla opornych proponuje „salsę solo użytkową” – taką, którą można tańczyć do każdej muzyki, na wszelkich imprezach dyskotekach, a dla bardziej wymagających różne taneczne fuzje salsy i innych stylów tańca np. „salsę hip hop” – połączenie kroków salsy z muzyką i ruchami występującymi w „hip hop” i „r`n`b”. opracował: Robert Jażdżewski
materiały użyte: wikipedia.org , strony www związane z Salsą

www.fit.pl