fit.pl mobile logo

Jakie produkty barwią zęby?

Piękny, biały uśmiech to niezwykle ważny element wizerunku. Wiele osób, mimo dbałości o codzienną higienę jamy ustnej nie jest w stanie uzyskać pożądanego, jasnego koloru zębów z powodu uciążliwych przebarwień. Może więc, przed wyborem kolejnej pasty, obiecującej niesamowity efekt wybielający, trzeba zastanowić się, jakie czynniki mają wpływ na zmianę koloru zębów? Warto w pierwszej kolejności przyjrzeć się liście produktów, które odpowiadają za przebarwienia na zębach. Znając wroga zębowej bieli, znacznie łatwiej będzie go pokonać

Barwa w dymie

Lista produktów, która może wpływać negatywnie na biel zębów, jest dość długa. Niekwestionowanym numerem jeden na niej są papierosy. Ze względu na zawarte w nich substancje – zęby z czasem po prostu żółkną i nawet zabiegi przywracające im dawną biel nie będą skuteczne, jeśli po prostu... nie rzucimy palenia. Oprócz tego na powstawanie przebarwień na zębach niebagatelny wpływ ma to, co spożywamy i pijemy, a konkretniej barwniki zawarte w pokarmach, które z czasem mogą prowadzić do zmiany ich koloru. Oczywiście zmiany nie zachodzą z dnia na dzień, ale niewłaściwa dieta połączona z zaniedbywaniem higieny jamy ustnej może sprawić, że zęby nie będą tak białe, jakbyśmy tego chcieli. Poniższy przegląd produktów pomoże ustalić, których napojów i pokarmów nie należy nadużywać, żeby zachować piękny uśmiech.

Farba w płynie

Zaczynając od tych najbardziej oczywistych, najgorszym z możliwych rodzajów napojów, które spożywamy, są te słodkie z dużą ilością sztucznych barwników, które w szczególności agresywnie działają na szkliwo. Nie dość, że zawarty w nich cukier jest super pożywką dla bakterii, to jeszcze przetwarzają go one w kwas, obniżając poziom pH w ustach i prowadząc do demineralizacji szkliwa, co ułatwia barwienie zębów. Niezbyt dobre dla zębów są również najpopularniejsze napoje gorące, czyli kawa i herbata. Można ograniczyć ich spożycie, choć innym sposobem może być także dodanie do kawy mleka, które częściowo zneutralizuje barwniki. Natomiast jeśli chodzi o herbatę, to za najbardziej barwiącą uznaje się tę czerwoną, a najbezpieczniejsza jest czarna.

Sprzymierzeńcami śnieżnobiałego uśmiechu nie są również alkohole. Jako wroga numer jeden wskazuje się czerwone wino. Zwykle ma ono kwaśny odczyn, a gdy dodamy do tego jeszcze barwniki, to droga do przebarwień jest szeroko otwarta. Oczywiście żaden napój spożywczy nie doprowadzi od razu do utraty białego uśmiechu, ale ich nadużywanie w dłuższym czasie może się do tego zdecydowanie przyczynić. Najbezpieczniejszym napójem dla zębów jest woda. Nie powoduje przebarwień, a do tego pobudza wydzielanie śliny, która wyrównuje pH w ustach i sprawia, że kwasy uszkadzające szkliwo są po prostu neutralizowane. – mówi dr. Romana Markiewicz-Piotrowska z Kliniki Stomatologicznej Piotrowscy i Bejnarowicz. Warto jednak pamiętać, że nie tylko napoje mogą mieć zły wpływ na wygląd zębów, lecz również niektóre pokarmy.

Kolor w jedzeniu

Tu prym wiodą w szczególności produkty kwaśne i sztuczne, a w zdecydowanej czołówce są słodycze. Zasada działania jest taka sama, jak w przypadku słodkich napojów. Cukry są przetwarzane za sprawą bakterii w kwasy, a te osłabiają szkliwo zębów i pozwalają barwnikom wnikać w jego głąb. Jako szczególnie niebezpieczne dla białego uśmiechu wskazuje się barwione słodycze, takie jak lizaki, landrynki czy żelki. Białym zębom nie sprzyjają również wspomniane już kwaśne potrawy, gdyż osłabiają szkliwo i sprawiają, że jest ono bardziej podatne na przebarwienia. Spożywając je, nie powinno się łączyć ich z pokarmami posiadającymi intensywne naturalne barwniki. Choć nie są one aż tak agresywne, jak te chemiczne, to też potrafią przyczynić się do przebarwienia zębów. Są to m.in. buraki, jeżyny jagody, maliny oraz wiśnie. Jednak barwniki zawarte w nich bardzo szybko mogą być zmyte z zębów i nie stanowią w rezultacie większego problemu.

Powrót do jasności

Jeśli przebarwienia na zębach, mimo wszelkich starań nie ustępują, dobrym rozwiązaniem jest przeprowadzenie higienizacji. – Składają się na nią cztery czynności: skaling, piaskowanie, polishing i fluoryzacja. Powinniśmy je wykonywać, w zależności od potrzeb naszego organizmu i stylu życia, co 3 do 12 miesięcy. Liczy się regularność przeprowadzania wszystkich tych zabiegów, która sprawi, że będziemy mogli zapomnieć o kamieniu nazębnym, płytce bakteryjnej i przebarwieniach – tłumaczy dr. Romana Markiewicz-Piotrowska z Kliniki Stomatologicznej Piotrowscy i Bejnarowicz. Pierwsza z czterech wyżej wymienionych czynności ma na celu pozbycie się kamienia nazębnego, druga – usunięcie osadów, przebarwień i pozostałych drobin kamienia nazębnego, trzecia – sprawienie, by zęby były gładkie, zaś czwarta – wzmocnienie szkliwa. – dodaje ekspert.

Oczywiście higienizacja przeprowadzana nawet co miesiąc nie uchroni nas przed przebarwieniami, jeśli nie będziemy dbać o codzienną higienę naszych zębów, palić papierosy oraz w nadmiarze spożywać potrawy i napoje sprzyjające pojawianiu się przebarwień. Tu, tak jak w wielu kwestiach w życiu, trzeba utrzymać pewną równowagę pomiędzy czynnościami redukującymi przebarwienia, odpowiednią dietą oraz codzienną higieną jamy ustnej.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl