Dla wielu z nas nie ma lepszej pamiątki z wakacji, jak ładnie i zdrowo opalone ciało
fit.pl
2007-07-04 00:00
Udostępnij
Opalaj się z głową
opalanie z glowaWreszcie przyszedł sezon urlopowy. Dla wielu z nas nie ma lepszej pamiątki z wakacji, jak ładnie i zdrowo opalone ciało. Żeby jednak takie było, trzeba przestrzegać kilku zasad.

Naturalna opalenizna ma ładny kolor i utrzymuje się dłużej niż ta z solarium. Słońce doskonale wpływa na poprawę samopoczucia i dodaje energii, dzięki czemu wracamy z urlopu w dobrym nastroju. Pobudza również wytwarzanie witaminy D, która ma swój udział przy budowie kości. Ponadto hamuje wydzielanie melatoniny, która powoduje, że odczuwamy zmęczenie i czujemy się senni. Promienie słoneczne pobudzają także układ krążenia.

Pamiętajmy jednak o tym, że słońce jest zdradliwe – prócz tego, że opala nasze ciało i nadaje skórze piękny kolor, w nadmiarze jest szkodliwe. Promienie słoneczne przyspieszają bowiem proces starzenia skóry i powodują pojawianie się zmarszczek. W czasie, kiedy my leżymy beztrosko na plaży, w naszym organizmie wytwarzają się wolne rodniki – cząstki tlenu, które uszkadzają nasze komórki. W medycynie to zjawisko określa się mianem fotostarzenia –najprościej mówiąc, jest to proces starzenia organizmu, przyspieszony i intensywniejszy przez działanie promieni UV.

Dlatego zanim zaczniesz się opalać, przeczytaj:

ABC odpowiedzialnego plażowicza
  • Wybierz właściwy dla twojego typu karnacji filtr.
  • Kupuj kosmetyki do opalania w aptece, tam z pewnością nie dostaniesz przeterminowanych produktów
  • Nie używaj kremów z zeszłego roku (nawet jeśli nie minął termin ich ważności). Jeśli były otwarte cały rok, nie oczekuj, że będą właściwie działać.
  • Wybieraj te kremy, mleczka, które chronią zarówno przed działaniem promieni UVA i UVB.
  • Zabezpiecz powieki i usta (dostępne są pomadki i błyszczyki z filtrami) przed działaniem promieni słonecznych. Na nos nałóż podwójną warstwę kremu. Skóra w tych miejscach jest bardzo wrażliwa.
  • Pamiętaj, żeby smarować odkryte części ciała także przed spacerami w pochmurne dni (podczas takiej pogody też grozi nam działanie szkodliwego dla naszej skóry nadfioletu)
  • Nie łącz i nie sumuj faktorów. Będzie działać tylko ten, który ma większy filtr.
  • Siedź w cieniu w godzinach, kiedy najmocniej „operuje” słońce tzn. miedzy 11 – 15.
  • Kosmetyki, które używasz do opalania, nakładaj pół godziny przed wyjściem na słońce. Daj im czas, aby dobrze wchłonęły się w skórę. Więcej kremu nakładaj w te miejsca, gdzie skóra jest delikatna i bardziej narażona na słońce.
  • Po każdej kąpieli, wklepuj w skórę krem (chyba, że masz preparat wodoodporny)
  • W trakcie opalania pij dużo wody, najlepiej mineralnej. Nie tylko cię orzeźwi, ale uzupełni niedobory płynów, traconych w czasie opalania.
  • Nie wychodź na słońce bez właściwych okularów przeciwsłonecznych.

O opalaniu pomyśl najlepiej jeszcze przed wyjazdem na wypoczynek. Warto przez kilka dni (wystarczy po 20 minut) posiedzieć na słońcu, np. na balkonie. Dzięki temu nie spędzimy wakacji okładając się zimnymi kompresami albo – co gorsze – u lekarza, kurując poparzenia.

Zanim wystawisz się na słońce, kilka dni przed urlopem, przygotuj swoją skórę na opalanie. Pomoże ci w tym sok za świeżo wyciśniętej marchewki. Marchewka jest źródłem beta-karotenu – to naturalna ochrona przed działaniem promieni UV. Jednocześnie skóra zyska ładny kolor. Sok marchwiowy można pić także po opalaniu, bo zawarte w nim składniki utrwalą kolor naszej opalenizny.

Stopniowo przyzwyczajaj swoją skórę do opalania. Zobacz, jaka będzie jej reakcja. Aby pierwszego dnia nie spiec się na przysłowiowego „raka” i następnych dni nie przesiedzieć w pokoju, zrób to krok po kroku, codziennie zwiększaj czas przebywania na słońcu.

Słowniczek plażowicza

Fototypy - można wyróżnić 6 typów skóry (tzw. fototypów), w zależności od zawartej w niej ilości melaniny (pigment występując w naszej skórze). Ta jest zależna od rasy, częstotliwości i długości przebywania na słońcu. Cechy (kolor oczu, kolor włosów, typ karnacji) określają i precyzują indywidualną wrażliwość skóry i reakcje na słońcem.

fototyp

karnacja

reakcja na słońce

właściwy filtr


I
  • celtycka karnacja
  • włosy rude
  • piegi

skóra zawsze ulega oparzeniom i trudno się opala


Najmocniejszy filtr


II
  • blada skóra 
  • zielone, niebieskie oczy
  • włosy jasne

skóra łatwo ulega oparzeniom, trudno się opala


Powyżej 15


III
  • jasna skóra niebieskie, zielone oczy

oparzenia minimalne, opala się łatwo


15

IV
  • jasnobrązowa skóra

opala się szybko po początkowym oparzeniu

Powyżej 8

V
  • śniada cera

rzadko dochodzi do oparzenia, łatwo i mocno się opala

8


VI
  • ciemnobrązowa/czarna skóra

Nigdy nie ulega oparzeniom, zawsze się intensywnie opala


Najniższy filtr

Znając swój fototyp, wybierz się na zakupy po „słoneczne” kosmetyki i wybierz właściwy dla swojej karnacji.

Promieniowanie ultrafioletowe dzieli się na trzy rodzaje:

UVA - Promieniowanie UVA stanowi 95 % całego promieniowania ultrafioletowego docierającego do powierzchni Ziemi. Nie powoduje powstawania rumienia i poparzeń, natomiast powoduje pigmentację skóry, czyli opaleniznę oraz, jak się okazało w ostatnim czasie, tzw. fotostarzenie się oraz zmiany nowotworowe skóry.

UVB - Stanowi ono 5 % całego promieniowania ultrafioletowego, docierającego do powierzchni Ziemi. To ono jest odpowiedzialne za pojawianie się rumienia i oparzeń słonecznych, a także powoduje pigmentację, czyli efekt opalonej skóry.

UVC - Ten rodzaj promieniowania jest prawie całkowicie pochłaniany przez warstwę ozonową atmosfery, otaczającą kulę ziemską, tak więc promienie UVC nie występują w świetle słonecznym, docierającym do powierzchni Ziemi. Promieniowanie UVC wykorzystuje się na przykład w warunkach laboratoryjnych do sterylizacji, czyli odkażania i zabijania chorobotwórczych mikroorganizmów jak np. bakterii.

Ważne symbole na opakowaniach.

Przed zakupem preparatów do opalania, które nawilżają i mają właściwości chłodząco-łagodzące, warto rozszyfrować zagadkowe sygnatury, które znajdują się na opakowaniach.

Można spotkać takie skróty:

SPF

 Filtr chroniący przed promieniowaniem UVB

IT

 Oznacza ochronę przed UVB

MPI

 Filtr mineralny, który odbija promieniowanie z powierzchni ziemi

PPD

 Ochrona przed promieniowaniem UVA

www.fit.pl

Cookies. Szanujemy Twoją prywatność.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

 

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

 

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

 

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom

 

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

 

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

 

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

 

 

Ustawienia zaawansowane
Niezbędne pliki cookie
Te pliki cookie są niezbędne dla funkcjonowania strony internetowej i nie mogą być wyłączone w naszych systemach.

Statystyka
Te pliki cookie umożliwiają nam zliczanie wizyt i badanie zachowania użytkowników, gromadząc anonimowe informacje.

Preferencje
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie mogą być przechowywane i wykorzystane do prezentowania treści, które wydają się bardziej odpowiednie w oparciu o Twoje zainteresowania.

Marketing i reklamy
Celem tych plików jest wyświetlanie reklam, które są interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej cenne dla reklamodawców strony trzeciej.