Niezależnie od tego, czy domowe, czy gabinetowe – wybielanie zębów jest dziś jednym z najpopularniejszych zabiegów, jakim poddają się Polacy między 18. a 40. rokiem życia. Z najnowszych badań Medicover Stomatologia i ARC Rynek i Opinia wynika, że już 1 na 3 Polaków sięga po rozwiązania, które mają zapewnić mu biały uśmiech.
Tendencja ta rośnie z wiekiem. W grupie od 18 do 25 lat o biel zębów dba dziś 29% Polaków, z kolei wśród osób między 26. a 40. rokiem życia: aż 38% – czytamy w „Raporcie Uśmiechu 2023. Milenialsi i zetki u dentysty" opracowanym przez Medicover Stomatologia.
Najchętniej wybierane są pasty dające efekt wybielenia. Korzysta z nich aż 74% badanych przyznających się do wybielania zębów. Na drugim miejscu są różne systemy wybielające, które można zakupić w drogerii i stosować samemu w domu – na nie wskazuje 35% Polaków z tej grupy.
– Popularność wybielania wynika z tego, że jest to najprostsze dziś rozwiązanie, dzięki któremu można nieinwazyjnie, ale w zauważalny sposób poprawić estetykę uśmiechu. Na rynku jest już ogrom past i preparatów, którymi można usunąć przebarwienia z zębów powstałe w wyniku np. palenia papierosów, picia kawy, herbaty i wina, a tym samym poprawić ich kolor – mówi Agnieszka Juśkiewicz z Medicover Stomatologia Łódź Pomorska.
– Powszechny obecnie dostęp do bezpiecznych metod gabinetowych zachęca do sięgania po tego typu możliwości, tym bardziej że w gabinetach, oprócz znanych od ponad dekady lamp wybielających, które dają szybki efekt, dostępne są także inne rozwiązania, jak chociażby bardziej przystępne cenowo specjalne nakładki z aktywnym żelem, które stosuje się w domu, ale wciąż pod kontrolą lekarza – dodaje.
Niestety, trend ten ma także swoje ciemne strony – czytamy w wynikach badań. Coraz więcej młodych Polaków próbuje na własną rękę wybielać zęby, korzystając z porad znalezionych w sieci. Aż 12% ankietowanych w „Raporcie Uśmiechu 2023" przyznało, że próbowało domowych sposobów na białe zęby, używając np. sody oczyszczonej, kwasku cytrynowego czy węgla aktywnego.
W grupie najmłodszej, tj. między 18. a 24. rokiem życia, odsetek ten wynosił prawie 15%. Niepokojące jest także jeszcze jedno zjawisko. Aż 7% chcących wybielić zęby zadeklarowało, że korzysta z metod wybielania, które znajduje w internecie. W grupie wiekowej 18–24 odsetek ten jest już bliski 10%.
– Niesprawdzone, często domowe sposoby na wybielanie mogą zniszczyć zęby. Zawarte w nich substancje mogą spowodować nadwrażliwość, uszkodzenie szkliwa lub jego rozmiękczenie, podrażnić dziąsła i błonę śluzową jamy ustnej. Przyczynia się to do rozwoju erozji szkliwa, większej podatności na próchnicę i nawet stanów zapalnych dziąseł – mówi lek. dent. Agnieszka Juśkiewicz.
– Wybielanie, w domu lub w gabinecie, powinniśmy przeprowadzać wyłącznie po konsultacji z lekarzem i zawsze po uprzednim przeglądzie stanu zdrowia jamy ustnej i, co ważne, wyleczeniu wszystkich ubytków spowodowanych przez próchnicę. Nie bez znaczenia jest także odpowiednie przygotowanie zębów do wybielania poprzez profesjonalną higienizację, czyli usunięcie kamienia i osadów. W przeciwnym razie efekt może być odwrotny do zamierzonego.
– Istnieje błędne pojęcie tego, czym jest wybielanie. Niezależnie od tego, jakie rozwiązanie stosujemy: pastę, zestaw wybielający, lampę czy nakładki z żelem, wybielanie usuwa przebarwienia znajdujące się na powierzchni zębów, ale nie zmienia ono całkowicie koloru zęba. Jeśli ktoś naturalnie ma np. żółty lub szary odcień, może nie osiągnąć oczekiwanego efektu tzw. perłowej bieli. Podobnie jest z wadami szkliwa i przebarwieniami powstałymi w dzieciństwie, np. po antybiotykach. Dla zadowalającego efektu może być konieczne powtórzenie zabiegu – mówi.
To ważne, zważywszy na motywy, jakie stoją za tą pogonią za bielą. Coraz więcej młodych Polaków inwestuje w wygląd zębów z myślą o karierze. To motywacja do zmiany wyglądu dla 54% osób przed czterdziestką. 71% robi to z kolei z myślą o poprawieniu relacji uczuciowych. 60% jest natomiast zdania, że ładniejsze i bielsze zęby pomagają odnieść sukces w... social mediach.
– Widać, że w społeczeństwie rośnie świadomość roli uśmiechu, co jest pozytywnym zjawiskiem, bo przyczynia się do konsekwentnej profilaktyki, częstszych wizyt u dentysty, a także codziennego dbania o zdrowie jamy ustnej. Młodzi Polacy nie chcą już mieć tylko białych zębów, ale także zdrowe. Dostrzegamy to zwłaszcza w częstotliwości wizyt kontrolnych: już co czwarty Polak przed czterdziestką odwiedza dentystę raz na pół roku – podsumowuje ekspertka Medicover Stomatologia.
FIT.PL
Redakcja Współpraca
Reklama
Redakcja Współpraca
Dla prasy Partnerzy
Prywatność
Polityka prywatności
Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl
Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.
Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).
W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.
Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.
Przetwarzamy te dane w celach, aby:
Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.
Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.
Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.
Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.