fit.pl mobile logo

Masaż - na co zwracać uwagę

Masaż wpływa pozytywnie na cały organizm. W jaki sposób wybrać najlepszy dla nas rodzaj masażu? Co zrobić, żeby nie był tylko chwilową przyjemnością, ale również dobrą inwestycją w zdrowie?
Historia masażu

Masaż znany był już w starożytnych Indiach i Chinach, gdzie stanowił część rytuałów religijnych. W Grecji był nieodłącznym elementem igrzysk olimpijskich. Dosyć szybko dotarł również do Polski, w której do połowy XIV po kąpielach w łaźniach parowych klienci byli poddawani specjalnym zabiegom z wykorzystaniem poprawiających ukrwienie rózg. Prawdziwy rozwój masażu leczniczego nastąpił w Polsce dopiero na początku XIX w. dzięki lekarzom ze Szwecji. Znaczny wzrost jego popularności odnotowano pod koniec XX wieku i na początku obecnego stulecia, kiedy to przyjazd profesjonalnych masażystów zbiegł się z widocznym polepszeniem warunków życia i wzrostem świadomości zdrowotnej Polaków.

Kto wykonuje masaże

Masażu można nauczyć się na studiach wyższych. Doskonałe umiejętności posiadają szczególnie absolwenci fizjoterapii. W Polsce znajduje się wiele ośrodków szkoleniowych przygotowujących przyszłych masażystów. Kursy te są kilkustopniowe, każdy stopień określa nabyte umiejętności w danej kategorii masażu. W ostatnich latach bardzo popularne są masaże orientalne, dlatego też na nich skupiają się obecnie szkoły. Bardziej specjalistycznych i zaawansowanych w formule kursów masażu np. przy użyciu kamieni, bambusów lub mis tybetańskich udzielają firmy kosmetyczne.

Miejsca, gdzie można wykonać masaż

Obecnie masaże wykonywane są głównie w salonach, ośrodkach spa i wellness, centrach odnowy biologicznej oraz ośrodkach rehabilitacji. Niektórzy fizjoterapeuci oferują klientom nawet dojazd do domu. Jest to niewątpliwie komfortowe rozwiązanie, szczególnie dla osób, które mają ograniczoną zdolność ruchu. Masaż to jednak również specyficzna atmosfera, osiągalna jedynie w odpowiednio zaaranżowanym pomieszczeniu. Dlatego też panuje powszechna opinia, że najbardziej relaksujące i skuteczne zabiegi są wykonywane w SPA. Muzyka, świece, przyjemny zapach i indywidualne podejście do klienta umożliwiają czerpanie przyjemności z masażu na wielu płaszczyznach.

Rodzaje masażu

Oferta zabiegów masażu jest bardzo szeroka: od masażu klasycznego przez relaksacyjny po przyrządowy. Masaż klasyczny to standard we wszystkich salonach masażu, znakomity na pierwsze zetknięcie z tym zabiegiem. Do podstawowych czynności w jego przypadku zaliczamy: głaskanie, rozcieranie, ugniatanie, oklepywanie i wibrację.

Bardziej skomplikowany jest masaż kosmetyczny, który został opracowany przez lekarzy dermatologów na początku XX wieku. Jest to masaż o charakterze uspokajającym, a w przypadku twarzy może mieć również działanie liftingujące. Z kolei technika ręcznego masażu limfatycznego, którego geneza jest związana z odkryciem limfy w organizmie w XVII w., polega na ucisku na tkanki w celu usprawnienia krążenia. Najbardziej popularnym rodzajem masażu jest masaż relaksacyjny. Polega on na intuicyjnym dotykaniu, głaskaniu, rozcieraniu, uciskaniu oraz ugniataniu obolałych mięśni w celu zmniejszenia bólu i rozluźnienia istniejących napięć. Masaż relaksacyjny pozwala utrzymać pełną ruchomość stawów oraz wyrównuje krążenie energii, zwłaszcza jego wariant z użyciem gorących kamieni.

[-------]

Z kultury Dalekiego Wschodu wywodzi się coraz bardziej popularny w Polsce masaż orientalny, który poprawia krążenie płynów ustrojowych, rozluźnia mięśnie i pozytywnie wpływa na gibkość stawów.

Bezpieczeństwo podczas masażu

Masaż jest całkowicie bezpiecznym zabiegiem, ale tylko wtedy gdy jest wykonywany profesjonalnie i fachowo przez osoby, które mają bogatą wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii człowieka. Bywa on niezwykle skuteczny w przypadku przewlekłych dolegliwości, a także w wielu drobniejszych schorzeniach i chorobach. Jeśli jednak jest wykonywany przez osobę, która nie posiada odpowiednich kwalifikacji, może spowodować uszkodzenie stawów i kręgów lub zaburzyć prawidłową pracę organizmu.

Należy pamiętać o przeciwwskazaniach do masażu: podwyższonej temperaturze ciała, chorobach nowotworowych, stanach zapalnych skóry, nadciśnieniu tętniczym, złamaniach kości, urazach stawów, osteoporozie. Nie można wykonywać go w miejscach występowania żylaków. Zabieg ten jest niewskazany dla kobiet w okresie ciąży patologicznej oraz ciąży powyżej 3 miesiąca. Ponadto masażu relaksacyjnego i orientalnego nie wykonuje się bezpośrednio po dużym wysiłku fizycznym i po zabiegach silnie termicznych takich jak sauna czy solarium, a także po spożyciu alkoholu.

Komu szczególnie pomaga masaż

Z masaży korzystają przeważnie osoby narażone na życie w ciągłym stresie. Można wyodrębnić kilka grup. Pierwszą są młodzi ludzie, którzy prowadzą szybki tryb życia. W związku z czym niewłaściwie się odżywiają, zażywają różnego rodzaju używki, są przemęczone, cierpią na nadpobudliwość nerwową czy bezsenność. Masaż pomaga im rozluźnić mięśnie, zniwelować stres oraz odetchnąć od codziennych spraw.

Kolejna grupa to osoby starsze, które wymagają szczególnej uwagi, ponieważ zwykle przebyły wiele chorób i nierzadko mają stałe problemy zdrowotne. Osoby te potrzebują odpoczynku i wyciszenia, a jednocześnie poprawy stanu ciała, ruchomości stawów oraz wyrównania krążenia krwi.

Z masaży coraz częściej korzystają również turyści i to nie tylko w okresie lata, ale przez cały rok. Po ciężkim dniu zwiedzania potrzebują oni chwili relaksu i przyjemności.

Koszty

Masaże nie należą do zbyt drogich zabiegów. Każdy z nas może sobie na nie pozwolić. Cena zależy od rodzaju masażu i czasu zabiegu. Oczywiście im bardziej rozbudowane i skomplikowane techniki masażu tym wyższa cena.

Przykładowo półgodzinny masaż klasyczny kosztuje około 60 zł, za godzinę powinniśmy zapłacić 100 zł. Nieco droższe są masaże relaksacyjne i odżywcze. Kosztują odpowiednio około 70 zł za pół godziny i 130 zł za godzinę. Najdroższe są masaże gorącymi kamieniami i ajurwedyjskie, których cena może oscylować nawet wokół 200 zł.

Warto pamiętać, że każdy salon masażu posiada indywidualny cennik oferowanych usług. Sprawdźmy go przed zabiegiem, żeby uniknąć ewentualnej nieprzyjemnej niespodzianki.

Autorem porad jest Angelika Kukla, kosmetolog w Perła Day Spa

www.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl