fit.pl mobile logo

Czy testy z dyskontu mają sens? Jeśli tak, to kiedy

Przede wszystkim testujmy – takie hasło towarzyszyło początkowej fazie pandemii, obecnie akcent w walce z wirusem przesunął się na szczepienie. Nadal jednak szybkie zdobywanie informacji o tym, czy ktoś jest zakażony czy nie, to podstawowe narzędzie do hamowania rozprzestrzeniania się wirusa. Jakiego rodzaju testy mają w tym wypadku sens, a jakie nie?

- To już było powtarzane wiele razy, warto jednak o tym przypominać, abyśmy wszyscy osiągnęli w tym zakresie pewien poziom wiedzy. W początkowej fazie rozprzestrzenia się wirusa i ustalenia czy ktoś zachorował czy nie, sens mają tylko testy PCR i testy antygenowe. Takiego testu nie kupimy w sklepie spożywczym, materiał do badania (wymaz z nosogardzieli) powinien wykonać wykwalifikowany pracownik medyczny – powtarza dr n. med. Tomasz Anyszek z sieci laboratoriów Diagnostyka.

Kolejnym rodzajem testów są badania poziomu przeciwciał, które wykonujemy po przejściu zakażenia lub po szczepieniu. Właśnie takie testy kontrolne do samodzielnego wykonania pojawiły się w sieci spożywczej oraz na platformach handlowych w internecie. Czy ich kupowanie i samodzielne testowanie ma sens?

- Moim zdaniem nie ma. To nie działa tak jak testy ciążowe, które informują kobietę, że zaszła w ciążę. Tutaj nie ma jednoznacznej informacji – zachorowałeś. Testy te informują, że są przeciwciała – stosując analogię ciążową dowiemy się z nich tylko, że …dziecko przyszło na świat. Testy te na pewno nie nadają się dla pacjentów z objawami infekcji lub po kontakcie z chorym. A dodatkowo cechują się one niską wiarygodnością, czyli mogą dawać zarówno wyniki fałszywie dodatnie, jak i fałszywie ujemne, a nawet kiedy wynik jest poprawny to jest on tylko jakościowy – czyli nie podaje stężenia przeciwciał, a mówi tylko czy przeciwciała są czy też ich nie ma. Żaden rozsądny lekarz nie będzie opierał swojej diagnozy na wynikach tych badań – podsumowuje dr Tomasz Anyszek.

Laboratoria medyczne oferują automatyczne ilościowe badanie przeciwciał anty-SARS-CoV-2, wynik tego badania jest wyrażany w standardowych jednostkach międzynarodowych BAU/ml. Oznacza się stężenie przeciwciał neutralizujących anty-S oraz stężenie przeciwciał w poszczególnych klasach (IgM i IgG). Badania te są technologicznie daleko bardziej zaawansowane od oferowanych w sklepie kasetek, ich wiarygodność jest również nieporównywalnie wyższa.

Test z dyskontu nie jest miarodajny i jest w praktyce bezużyteczny dla lekarza, czy też pracodawcy. Nie posłuży pomocą ani w przygotowaniach do podróży, ani do spotkań biznesowych czy rodzinnych.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl