fit.pl mobile logo

Przed nartami

Czy jesteśmy przygotowani, by czuć się na stoku sprawnie i rozkoszować się przyjemnością jazdy? Czas zadbać o naszą formę by gdy spadnie śnieg w pełni cieszyć się białym szaleństwem
Góry i śnieżne szaleństwo wzywają. Czy jesteśmy przygotowane, by czuć się na stoku sprawnie i rozkoszować się przyjemnością jazdy? Dwie trzecie wypadków i urazów na nartach, to wynik słabej kondycji fizycznej, braku odpowiedniej zaprawy i często nieodpowiednio dopasowanego sprzętu (najczęściej źle ustawione wiązania). Można temu zapobiec dzięki wcześniejszemu przygotowaniu, kondycyjnemu i siłowemu, organizmu

Jeżeli nie ćwiczymy systematycznie, uczęszczając regularnie do klubu fitness lub na inne zajęcia usprawniające, przygotowanie kondycyjne i wzmacniające powinno się zacząć najpóźniej sześć tygodni przed planowanym wyjazdem na narty. Jeszcze kilka lat temu bardzo modna i często uprawiana, szczególnie w krajach alpejskich, była tzw. gimnastyka narciarska, obejmująca ćwiczenia wzmacniające przede wszystkim najbardziej obciążane podczas jazdy na nartach grupy mięśniowe. W niektórych klubach fitness proponowane są programy ćwiczeń przygotowujące do sezonu zimowego.

Odwiedź nowy serwis dla narciarzy i amatorów białego szaleństwa - www.narta.pl

Aby stawić czoła zimowemu szaleństwu, wystarczy jogging lub jazda na rowerze - dwa do trzech razy w tygodniu (minimum 45 minut) w plenerze, a podczas deszczowych dni - w domu lub klubie fitness na bieżni ruchomej, stepperze, maszynie eliptycznej lub rowerze stacjonarnym i wykonywanie zestawu ćwiczeń wzmacniających oraz rozciągających mięśnie najbardziej zaangażowane podczas jazdy na nartach (minimum trzy razy w tygodniu po 30 minut). Wcześniejsze przygotowanie sprawnościowe wzmocni nie tylko naszą wytrzymałość, siłę i elastyczność mięśniową, ale poprawi stabilizacje stawową, zwiększając nasze bezpieczeństwo na stoku.

[-------]

Wybrane ćwiczenia przygotowujące do nart
Poniższy wybór ćwiczeń wzmacniających, rozciągających i równoważnych przygotuje nasze mięśnie, więzadła i poprawi tzw. stabilizację stawową. W konsekwencji znacznie zmniejszy ryzyko urazu na stoku i sprawi, że będziemy czuć się pewniej w rozkoszowaniu śnieżnym szaleństwem.

Jak zwykle, ćwiczenia rozpoczynamy krótką (około 10-minutową) rozgrzewką. Może to być jogging, bardzo szybki marsz lub np. w domu - ulubiony taniec.

Ćwiczenia wzmacniające:

  1. Tzw. krzesełko - klasyczne ćwiczenie dla narciarzy, wzmacniające mięśnie nóg. Można je wykonywać w domu, opierając tułów o ścianę lub drzwi. Ważne jest utrzymanie kąta prostego między podudziami i udami oraz proste trzymanie tułowia.

     

    przed nart 1

     

  2. W wypadzie jednonóż schodzimy w dół i powracamy do pozycji wyjściowej. Ważne - rzut pionowy kolana nie powinien przekraczać połowy długości stopy, kręgosłup trzymamy prosto, utrzymujemy napięcie mięśni pośladków i brzucha. Ćwiczeniem tym wzmacniamy szczególnie mięśnie ud i pośladków.

     

    przed nart 2

     

    Odwiedź nowy serwis dla narciarzy i amatorów białego szaleństwa - www.narta.pl

  3. Tzw. pompka, może być w wersji damskiej z oparciem na ugiętych kolanach. Wykonując to ćwiczenie, wzmacniające mięśnie piersiowe i ramion, zwracamy uwagę na proste utrzymanie kręgosłupa, napięcie mięśni pośladków i brzucha.

     

    przed nart 3

     

Ćwiczenia rozciągające:

  1. Opierając jedną nogę wyprostowaną w stawie kolanowym np. o kamień, pochylamy wyprostowany tułów (proste plecy) i zadzieramy palce stopy. Utrzymujemy pozycję przez około 10- 30 sekund i zmieniamy nogi. Proponowane ćwiczenie rozciąga mięśnie tylne uda i łydki.

     

    przed nart 4

     

  2. Wypad jednonóż, kolana i stopy skierowane do przodu, palce dłoni splecione, wyciągnięte do przodu. Ćwiczenie rozciąga zginacze stawu biodrowego, mięśnie tylne uda i łydki oraz część piersiową kręgosłupa. Pozycję utrzymujemy przez 10-30 sekund i zmieniamy nogę.

  3. Stoimy na jednej nodze, drugą chwytamy w stawie skokowym i staramy się zbliżyć do pośladka. Ważne - utrzymujemy kolana złączone i zachowane napięcie mięśni brzucha i pośladków (nie wyginamy się w lędźwiach). Tę pozycję, rozciągającą przednie mięśnie uda, utrzymujemy przez 10-30 sekund i zmieniamy nogę. Ćwiczenie poprawia jednocześnie równowagę, tak potrzebną podczas jazdy na nartach.

[-------]

Kilka zasad zachowania się na stoku

Większość z nas zna tylko częściowo reguły obowiązujące na stoku, zapisane w kodeksie narciarskim. Przypomnijmy niektóre z nich dla uniknięcia niepotrzebnych kolizji:

Odwiedź nowy serwis dla narciarzy i amatorów białego szaleństwa - www.narta.pl
  • przed zamierzonym zjazdem patrzymy w górę
  • pierwszeństwo na stoku dajemy wolniej jadącemu narciarzowi
  • dobra jazda to jazda kontrolowana (dająca możliwość zatrzymania się w każdej chwili)
  • nie zatrzymujemy się na zwężeniach, zakrętach i mniej widocznych miejscach tras zjazdowych
  • zatrzymujemy się poniżej ćwiczącej grupy
  • w razie wypadku wzywamy odpowiednią pomoc, a przed poszkodowanym ustawiamy skrzyżowane narty
  • małe dzieci powinny jeździć w kasku narciarskim
  • unikamy jazdy w terenie zagrożonym lawinami (nie zbaczamy z oznakowanych tras)
  • podczas jazdy na nartach unikamy spożywania alkoholu

dr Jolanta Ignaszewska-Kühbauch
www.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl