Ocenia się, że urazy kręgosłupa stanowią około 2-3% wszystkich wypadków sportowych. Jednakże spośród wszystkich urazów kręgosłupa aż 10% jest spowodowanych wypadkiem w czasie uprawiania sportu
fit.pl
2012-09-23 00:00
Udostępnij
Urazy kręgosłupa
Ocenia się, że urazy kręgosłupa stanowią około 2-3% wszystkich wypadków sportowych. Jednakże spośród wszystkich urazów kręgosłupa aż 10% jest spowodowanych wypadkiem w czasie uprawiania sportu. Następstwa w postaci przeciążeń i wtórnych zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa u ludzi młodych, a nawet dzieci są regułą po pewnym okresie uprawiania sportu wyczynowego.

Powszechność szeroko rozumianego uprawiania sportu stawia przed lekarzem sportowym następujące problemy:
  • Urazy w sporcie rekreacyjnym,
  • Urazy w sporcie wyczynowym,
  • Kwalifikacja do uprawiania sportu wyczynowego,
  • Schorzenia i przeciążenia kręgosłupa u sportowców wyczynowych,
  • Sport dzieci z wadami wrodzonymi (w tym narządu ruchu),
  • Sport po przebytych urazach kręgosłupa i rdzenia kręgowego.

Według częstości występowania, najczęściej do urazów kręgosłupa u dzieci i młodzieży dochodzi w czasie uprawiania sportu rekreacyjnego (istnieje tu wyraźna sezonowość oraz moda):
  • rowery górskie,
  • skoki do wody,
  • rolki,
  • narty.

Na drugim miejscu należy postawić wypadki w czasie lekcji wychowania fizycznego, głównie podczas ćwiczeń "akrobatycznych", najrzadsze natomiast są urazy w sporcie wyczynowym. Jednakże, jeżeli już wystąpią, to, w przypadku kręgosłupa, najczęściej są ciężkie i towarzyszą im urazy rdzenia kręgowego, względnie następstwa wykluczają zawodnika z dalszego uprawiania sportu. Pomimo stosunkowo małej liczby urazów w sporcie wyczynowym, najistotniejsze są wczesne zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa, nawet u młodocianych sportowców.

W kwalifikacji do uprawiania sportu wyczynowego występują następujące problemy:
  • wady wrodzone kręgosłupa, takie jak kręgi przejściowe w obrębie odcinka szczytowo-potylicznego, piersiowo-lędźwiowego oraz lędźwiowo-krzyżowego,
  • wrodzone wady kręgów, czyli półkręgi, kręgi motyle, bloki kręgów, zaburzenia segmentacji,
  • dystrofie wzrostowe, schorzenia systemowe, skoliozy, wady rdzenia kręgowego.

Istnienie powyższych deformacji jest niebezpieczne w przypadku uprawiania sportu wyczynowego, zwłaszcza akrobatyki, sportów kontaktowych itp. Istnieje tu problem wcześniejszego wychwycenia wad, zanim dojdzie do sportowego urazu. Aczkolwiek wydaje się to oczywiste, to, z drugiej strony, narastająca liczba osób niepełnosprawnych, a chcących uprawiać sport, także wyczynowy, zmusza nas do wypracowania, być może bardziej liberalnych, zasad kwalifikowania do jego uprawiania.

Próbą pomocy w tym problemie wydaje się być klasyfikacja kręgosłupa u sportowców wg Marpon, pozwalająca także na pewne wnioskowanie o dopuszczeniu do uprawiania sportu po przebytych urazach kręgosłupa.

Typ I - uszkodzenia rdzenia kręgowego:
  • całkowite porażenie,
  • zespół przedni rdzenia,
  • zespół Brown-Sequarda,
  • zespół centralny rdzenia,
  • mieszane uszkodzenia niecałkowite rdzenia.

Typ II - przemijające uszkodzenia rdzenia kręgowego:
  • stłuczenie rdzenia,
  • neuropraxia,
  • zespół "piekących dłoni".

Typ III - zmiany radiologiczne bez ubytków neurologicznych:
  • wrodzona stenoza kanału kręgowego,
  • nabyta stenoza kanału kręgowego,
  • uszkodzenia tarczy międzykręgowej – wypadnięcie dysku,
  • niestabilne złamania i zwichnięcia kręgosłupa,
  • stabilne złamania kręgosłupa,
  • urazy więzadłowe powodujące niestabilność,
  • "kręgosłup oszczepnika" (spear tackler's spine).

Z punktu widzenia praktyki, w powyższej klasyfikacji najbardziej istotny wydaje się być punkt III. W podanych tu schorzeniach, nawet po wyleczeniu zawodnika, zarówno zachowawczym, jak i operacyjnym, otwarte pozostaje pytanie o dopuszczenie do dalszego uprawiania sportu.
 

www.fit.pl



Cookies. Szanujemy Twoją prywatność.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

 

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

 

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

 

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom

 

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

 

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

 

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

 

 

Ustawienia zaawansowane
Niezbędne pliki cookie
Te pliki cookie są niezbędne dla funkcjonowania strony internetowej i nie mogą być wyłączone w naszych systemach.

Statystyka
Te pliki cookie umożliwiają nam zliczanie wizyt i badanie zachowania użytkowników, gromadząc anonimowe informacje.

Preferencje
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie mogą być przechowywane i wykorzystane do prezentowania treści, które wydają się bardziej odpowiednie w oparciu o Twoje zainteresowania.

Marketing i reklamy
Celem tych plików jest wyświetlanie reklam, które są interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej cenne dla reklamodawców strony trzeciej.