5 ciekawostek o żółtym serze, o których nie miałeś pojęcia

Biały, żółty, błękitny, pleśniowy, topiony – gatunków sera jest z pewnością na tyle dużo, by zapełnić nimi kilkanaście stron maszynopisu. Niezależnie od niuansów smakowych i różnych metod produkcji ser bez dwóch zdań stanowi jeden z najsłynniejszych na świecie produktów spożywczych, który wywiera ogromny wpływ na naszą dietę i kulinarną rzeczywistość. Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Sera, obchodzonego 27 marca, warto poznać najbardziej niesamowite fakty związane z tym rarytasem
2018-03-23 00:00
Udostępnij
5 ciekawostek o żółtym serze, o których nie miałeś pojęcia

#1: Ser żółty ma polskie korzenie

Historia sera żółtego liczy sobie kilka tysięcy lat, co już samo w sobie jest niezwykłe. Tym, co zaciekawi polskich smakoszy tego specjału jest niemniej miejsce, w którym powstał pierwszy w dziejach ludzkości ser. Zgodnie ze świadectwami historyków zdarzyło się to na terenie dzisiejszych Kujaw! Rozsławiony na całym świecie i liczący obecnie ponad 4000 gatunków ser w istocie ma korzenie na wskroś polskie. Jak oszacowali archeolodzy prowadzący prace wzdłuż brzegów Wisły, pierwszy ser przypominał mozzarellę i powstał około 7500 roku p.n.e. Tym, co dodatkowo stanowi o wyjątkowości odkrycia Kujawian, jest opracowanie metody na zmniejszenie zawartości laktozy w produktach mlecznych, która dawniej była znacznie słabiej tolerowana przez ludzki organizm niż dziś.

#2: Uśmiech do sera

- Ser żółty plasuje się w czołówce produktów wpływających pozytywnie na samopoczucie. Obok cennych dla zdrowia minerałów (cynk, miedź, wapń) i witamin (D, E, B), jest on bowiem bogaty w tryptofan – mówi Ewa Polińska z MSM Mońki. Aminokwas ten nie jest syntetyzowany przez ludzki organizm, dlatego musi być dostarczany wraz z dietą. Jego najważniejszą funkcją jest wzmacnianie układu nerwowego oraz udział w wytwarzaniu serotoniny, zwanej potocznie hormonem szczęścia. Im więcej sera żółtego w diecie, tym większa szansa na przypływ pozytywnej energii, znakomite samopoczucie i poprawę odporności.

#3: Ser niczym złoto

Nie tylko trufle i kawior, ale i ser może osiągać zawrotne ceny. Zgodnie z ogólnoświatowymi rankingami najdroższym z nich jest pule – wytwarzany w Serbii ser z oślego mleka. Jeden kilogram tego przysmaku osiąga zawrotną cenę 1280 dolarów, czyli blisko 4500 zł. Receptura jego tworzenia jest owiana mgłą tajemnicy, podobnie jak smak, który poznać miało szansę niewielu szczęśliwców. Tym, co niewątpliwie wpływa na kosmiczną cenę jest fakt, że 1 kg sera powstaje z około 25 litrów mleka bałkańskich oślic. – W przypadku tradycyjnych gatunków sera żółtego, takich jak Gouda, Aldamer czy Edamski do produkcji 1 kg wykorzystywanych jest około 10-12 litrów mleka krowiego – mówi Ewa Polińska z MSM Mońki.

#4: Serowa energia

Ser to znane źródło energii – co do tego nie ma wątpliwości. Niemniej „zasilić” nią można nie tylko własny organizm, ale i… całe miasto. Na terenie Europy i Kanady znajduje się około 20 elektrowni, które do wytwarzania prądu elektrycznego wykorzystują serwatkę. Zlokalizowane są one w sąsiedztwie zakładów produkujących dużo sera, a zatem mających dostęp do znacznych ilości tego bogatego w energię produktu ubocznego. Każda z elektrowni jest w stanie zasilić małe miasteczko, zamieszkałe przez około 1500 osób. Patent doskonały dla osób mających apetyt i na ser, i na ekologię.

#5: Fromage français

Niezaprzeczalnym liderem w serowym świecie są Francuzi, którzy chwalą się tym, że każdego dnia przez rok mogliby raczyć się innym gatunkiem. Stwierdzenie to jest niemniej nieprawdziwe. Francuskich serów jest bowiem nie 365, a ponad 500. Zamiłowanie do serów znajduje swoje odzwierciedlenie w ilości spożywanego sera. Przeciętny Francuz zamyka rok z bilansem ponad 25 zjedzonych kilogramów sera. Polak osiąga zaledwie połowę tego wyniku.

Cookies. Szanujemy Twoją prywatność.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

 

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

 

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

 

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom

 

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

 

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

 

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

 

 

Ustawienia zaawansowane
Niezbędne pliki cookie
Te pliki cookie są niezbędne dla funkcjonowania strony internetowej i nie mogą być wyłączone w naszych systemach.

Statystyka
Te pliki cookie umożliwiają nam zliczanie wizyt i badanie zachowania użytkowników, gromadząc anonimowe informacje.

Preferencje
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie mogą być przechowywane i wykorzystane do prezentowania treści, które wydają się bardziej odpowiednie w oparciu o Twoje zainteresowania.

Marketing i reklamy
Celem tych plików jest wyświetlanie reklam, które są interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej cenne dla reklamodawców strony trzeciej.