Jest to szczególnie wskazane przy modnych ostatnio ubogo energetycznych dietach. Zdrowy, piękny wygląd, który bardziej niż kiedykolwiek jest teraz wyznacznikiem statusu społecznego, staje się celem coraz większej liczby Polaków.
Jednym z efektów rosnącej świadomości społecznej w dziedzinie suplementacji jest systematyczny wzrost wartości i rozwój polskiego rynku suplementów diety. Analitycy rynku są zgodni, że najbliższe lata będą sprzyjające dla rozwoju sektora OTC i suplementów diety. Dwa lata temu, w 2008 r. wartość rynku suplementów diety w Polsce wyniosła ponad 1,7 mld zł (wartość sprzedaży aptecznej, poza aptecznej i internetowej). W roku 2007, kiedy nastąpił w naszym kraju wzrost PKB do poziomu 6 proc., rynek suplementów diety powiększył się aż o 30 proc., a w 2008 r. o blisko jedną czwartą. Zdaniem ekspertów firmy PMR Publications, mimo kryzysu finansowego, do 2011 roku wartość tego segmentu rynku nadal będzie rosła rocznie w tempie dwucyfrowym. Autorzy raportu „Rynek suplementów diety w Polsce 2009” z firmy PMR udowadniają, że będzie się on rozwijał znacznie szybciej niż segment leków, w tempie 12-15 proc. rocznie. Specjaliści z firmy Alter Medica obliczają, że produkty krajowe stanowią 60-70 proc. całości asortymentu na naszym rynku.
W naszym kraju suplementy diety i wzbogacona żywność nie są jeszcze tak doceniane, jak za granicą. Wyniki badania TNS OBOP wskazują, że tylko co piąta osoba (22 proc.) sięga po preparaty wzbogacające dietę. – W Polsce suplementy diety najczęściej stosowane są w czasie osłabienia fizycznego lub choroby. Profilaktyczne ich zażywanie jest jeszcze ciągle mniej popularne, niż w innych krajach. Zdecydowaliśmy się wprowadzić na polski rynek suplementy diety firmy By-Health, bo są konkurencyjne cenowo, a to właśnie koszt stanowi główną barierę ich powszechnego stosowania. W naszym kraju coraz więcej osób stara się dbać o swoją kondycję i walczyć z objawami starzenia. To szybko rozwijający się trend i dlatego prognozy dotyczące koniunktury rynku OTC są bardzo optymistyczne - tłumaczy Agnieszka Owczarek, dyrektor ds. Rozwoju w firmie Noble Health, która jest przedstawicielem By-Health w Polsce.
Nasz rodzimy rynek suplementów diety podąża w podobnym kierunku, jak rynek Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych, czyli systematycznego wzrostu. Podobne tendencje widoczne są też w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej, takich jak Czechy, Węgry, czy Słowacja. W 2007 r. rynek produktów OTC w krajach Europy Środkowo-Wschodniej osiągnął wartość 7,4 mld Euro, wyliczyła firma PMR w raporcie: OTC market in Central and Eastern Europe 2008.
Największym rynkiem OTC w Europie Środkowo-Wschodniej jest Rosja, która generuje na nim prawie połowę sprzedaży. Zaraz za nią plasuje się Polska. Nasz rynek OTC stanowi jedną piątą wartości rynku OTC w ośmiu analizowanych przez PMR państwach Europy Środkowo-Wschodniej. Eksperci z tej firmy we wspomnianym raporcie prognozują, że w bieżącym roku jego wartość osiągnie blisko 12 mld Euro. Motorem tej ewolucji jest przede wszystkim masowe dążenie do zmiany stylu życia i skłonność do większej dbałości o zdrowie i wygląd zewnętrzny.
www.fit.pl
Rodzimy rynek suplementów diety
Wysoko przetworzona żywność, używki, pośpiech i stres nie sprzyjają zdrowiu. Optymistyczne, że jednocześnie rośnie w naszym kraju zainteresowanie produktami pochodzenia naturalnego i coraz popularniejszy staje się aktywny i prozdrowotny tryb życia. Zwiększa się liczba osób, które sięgają po suplementy, aby w naturalny sposób uzupełnić, najczęściej źle zbilansowany, sposób odżywiania się